Författare Ämne: Björka = Birka ?  (läst 36930 gånger)

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
Björka = Birka ?
« skrivet: juli 13, 2012, 20:40 »
Söker på Björka (exakt) på kartsök. Det finns 57 st bebyggelse och 19 trakt. Kanske inbillning men jag tycker mig se att dessa ligger kncentrerat längs ett brett stråk från skåne, öster om Vättern, längs Hjälmaren och upp mot hälsingland.

Någon som vet mer om namet Björka?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Björka = Birka ?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2013, 21:11 »
Intressant är att Birk använts på ett speciellt sätt i Skåne som geografisk enhet under medeltiden:

Citera
Till Bara härad tillhörde under medeltiden det område, som kallades "Lindholms birk", som går som en kil mellan Bara och Skytts härader men lades 1526 under Vemmenhögs härad.[2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bara_h%C3%A4rad

Kan vara en förklaring?

Thomas I

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Björka = Birka ?
« Svar #2 skrivet: april 11, 2013, 23:50 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bjärköarätt

Birka (som orten i Mälaren) är anttagligen/möjligen/kanske? ett birknamn.
Antingen ett av många, eller så är det den första birkorten, vars tidiga rätt låg till grund för andra handelsorters.

Det vore intressant att försöka åldersbestämma de Björka vi har, åtminstone de som skulle kunna vara gamla handelsplatser


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Björka = Birka ?
« Svar #3 skrivet: april 12, 2013, 13:42 »
Det är kanske inte så många här som läser Länstyrelsens(Skåne) kulturmiljöprogram men här finns också en intressant pusselbit angående begreppet 'Birk'. Texten handlar om Svalövs kommuns lokala historia från forntiden och framåt.

Detta är från stycket om jordägare i äldre tid under denna länk:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/kulturmiljoprogram/oversiktliga-kommunbeskrivningar/Pages/Svalov.aspx

Citera
Sålunda ägde den danska kungamakten vid 1200-talets början Sireköpinge, som under senmedeltiden bildade ett eget län med kungsgård och by organiserade i en från häradsindelningen avskild rättskrets, ett så kallat birk. Ar 1547 övergick Sireköpinge by och birk i privat, adlig ägo.

Thomas I

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Björka = Birka ?
« Svar #4 skrivet: april 12, 2013, 15:11 »
Det är kanske inte så många här som läser Länstyrelsens(Skåne) kulturmiljöprogram men här finns också en intressant pusselbit angående begreppet 'Birk'. Texten handlar om Svalövs kommuns lokala historia från forntiden och framåt.

Detta är från stycket om jordägare i äldre tid under denna länk:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/kulturmiljoprogram/oversiktliga-kommunbeskrivningar/Pages/Svalov.aspx

Thomas I

Nu kanske jag flöjtar iväg, men kommer att tänka på tyska "Bezirk", med liknande betydelse?

EDIT. Helt fel av mig. Finns inget släktskap  :(

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Björka = Birka ?
« Svar #5 skrivet: april 16, 2013, 14:15 »
Citera

Nu kanske jag flöjtar iväg, men kommer att tänka på tyska "Bezirk", med liknande betydelse?

EDIT. Helt fel av mig. Finns inget släktskap

I Danmark hade man birk som juridisk enhet (retskreds) ända in på början av 1900-talet. Ordet kommer från tyskans Bereich (= område). Allt enligt danska Wikipedia.

http://da.wikipedia.org/wiki/Birk_(retskreds)

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Björka = Birka ?
« Svar #6 skrivet: april 16, 2013, 19:12 »
I Danmark hade man birk som juridisk enhet (retskreds) ända in på början av 1900-talet. Ordet kommer från tyskans Bereich (= område). Allt enligt danska Wikipedia.

http://da.wikipedia.org/wiki/Birk_(retskreds)

Kanske bereich från reich <-> rik?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Björka = Birka ?
« Svar #7 skrivet: april 16, 2013, 22:06 »
Jag har sett någonstans att det finns ett (gammel-) ryskt ord för en handelsrätt, vilken skrivaren ansåg kunde utvecklas till birc/birca, bjerköiarätt, birkarlar etc. Jag minns inte hur ordet stavades. Äldst i Ryssland kopplas alltså ordet till varjagiska resp senare till rus-handelsplatser.

Enligt teorin når denna lagsamling Norge 2 vägar. Dels via Vita Havet och dels via danska farvatten. I samtliga fall är det en överordnad härskare som garanterar handelsfriden via lokala ombud (med väpnade män), som antingen är av utombys härkomst eller en av de lokala stormännen.

Den gutniska handelsfriden är i förhållande till birkrätten utökad till att även gälla all sjöfart till resp från Gutniska Kusterna och för detta betalade gutarna årligen sveakungen och hans jarl (ledare för flottan) 60 mark silver (fördelat 40/20), vilket i sammanhanget bör vara en spottstyver. Detta är omtvistat och majoritéten av svenska historier brukar tala om tribut. Gutarna har "kända" handelsavtal från ca 1000 (eller kanske före) med tyska motparter (kejsarens ombud) enligt gamla kamerala dokument som delvis överlevt, d v s avtal förnyas "enligt fordom". Något liknande nämns aldrig där daner eller svear är berörda.

Alla birca har också egennamn för att skilja dem åt. Adam pekar ut 2 st olika birca och det ena är klockrent Björköstaden, där egennamnet inte är känt, och det andra är enligt "koordinatbestämning" rimligen Köpingsvik, även säte för birca stift, vilket stöds av kyrkoarkeologi. Ibland känner vi enbart till egennamnen och platsen nämns alltså inte som ett birca.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Björka = Birka ?
« Svar #8 skrivet: april 17, 2013, 21:08 »
Söker man sen efter Ansgars Birca får man - enligt Adams - alltså segla i fem dygn från gränsen mellan Skåne och Blekinge, mot norr. Därifrån kan man sen segla vidare - och nå Ryssland (Nevan) på nya fem dygn - enligt dom segeltider som anges i Gesta Hamburgensis.

Förövrigt beskrivs detta Birca som "götarnas stora handelsstad" och - inte minst - som biskopssäte för både Ansgar, Unni och Hiltin-Johannes. Man får alltså utgå från att segelled och segeltid varit av vital viktighet för Adams trosbröder under såväl 900- som 1000-talet.

5 seglingsdygn efter Sveriges östkust från Blekinge till Birka - jämte 5 nya seglingsdygn från Birkan till Nevan - ger i summa en klockren information om vart "Götarnas Birka" ligger.

Det exkluderar alltså Öland som lokalitet.  Ej häller kan man spillra 2-3 dagar på att rodda knarrarna in och ut ur Mälarn - om man vil nå halvägs till Ryssland, på fem dygn. Det strider helt enkelt mot såväl förnuft som logik.

"Gutarnas Birca" som Rimbert beskriver på "en ö, mitt i oceanet" - törs alltså ligga mittvägs på kustleden mellan Blekinge och Nevan – vilket törs peka på trakterna kring Ålands hav. Så tycker även dagens kyrkohistoriker:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg53656.html#msg53656

Slutligen hör det till historien att detta Birca förstördes under 1050-talet, just innan Hiltin-Johannes skulle insättas. Det stämmer märkvärdigt nog med förintelsen av dom åländska centralbygderna och handelsstaden vid Saltviken. Efter dess blev som man vet götarnas biskopssäte lagt till Linköping.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Björka = Birka ?
« Svar #9 skrivet: april 17, 2013, 22:07 »
Det har förståss funnits ett stort antal "birca" runt Östersjön i egenskap av funktionen "handelsplats med särskild rättskipning". En del var säsongplatser och andra fick efter hand fast bebyggelse. Möjligen blandade Adam m fl samman funktionsnamnen på olika handelsplatser med egennamnen på desamma. Saltvik var ett birc. Kaupang, d v s Köpingsvik, pekas i ett kapitel ut i koordinat i relation till Kurland resp Oders mynning och detta kan inte avse varken Saltvik eller Björköstaden. Däremot skulle Saltvik och Björköstaden kunna blandas samman avseende segeltider. Men hur blir då relationen som uppges av Adam till Sigtuna resp Uppsala? Då stämmer det bara på Björköstaden.

Vad gäller "götarnas stad", så kan det lika väl läsas som "Gothernas stad" och då blir det på tyska "Gutarnas stad" (än idag, om du frågar en tysk). Adam var ju tysk. Varför skulle götar ha sin enda stad, förutom då ev birca på Öland, inom Mälaren? De kända texterna skriver inget om götiska kuster i östskandinavien utan talar om svear/sveoner. Det är först långt senare som småländerna (7 st tror jag), östergötland västan- resp östanstång börjar sammanföras i ett begrepp Götar. Och att de eg götarna, d v Västgötarna, skulle haft sin enda stad i Mälaren kan jag inte instämma i innan vi hittar minst en lika stor anläggning inom det egna landområdet. Runt Östersjön finns däremot 10-15 st kända, varav några tillskrivs kuster som är svearnas.

Man måste nog lusläsa Adams geografiska beskrivning och andra geografiska lokaliseringar enligt Börje Sandéns kritik och MYCKET noga. Kanske måste man börja om och skala bort skolierna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Björka = Birka ?
« Svar #10 skrivet: april 17, 2013, 22:44 »
Saltvik är tydligen en fyndrik plats, men hur mycket lämningar finns där, satt i relation till de stora fyndområdena i
Mälarens Birka? En stor och viktig handelsplats bör ju lämna från sig omfattande områden med fynd?

Jag frågar, då jag inte känner till Ålands fornfynd alls, och det var inte helt lätt googla fram uppgifter om omfattningen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Björka = Birka ?
« Svar #11 skrivet: april 18, 2013, 00:34 »
Det har förståss funnits ett stort antal "birca" runt Östersjön i egenskap av funktionen "handelsplats med särskild rättskipning". En del var säsongplatser och andra fick efter hand fast bebyggelse. Möjligen blandade Adam m fl samman funktionsnamnen på olika handelsplatser med egennamnen på desamma. Saltvik var ett birc. Kaupang, d v s Köpingsvik, pekas i ett kapitel ut i koordinat i relation till Kurland resp Oders mynning och detta kan inte avse varken Saltvik eller Björköstaden. Däremot skulle Saltvik och Björköstaden kunna blandas samman avseende segeltider. Men hur blir då relationen som uppges av Adam till Sigtuna resp Uppsala? Då stämmer det bara på Björköstaden.


När vägen till Uppsala beskrivs - "efter inlandet" - nämns ett Birca i relation till Sigtuna och Uppsala.

Detta kallas inte "götarnas Birca" - vilket törs betyda att här finns ett lokalt Birca, ikring Mälarn. Här är det givetvis öppet för olika spekulationer.

Vad gäller det Birca som blev "götarnas biskopssäte" - "mitt ute i havet", är dock saken annorlunda. Här beskrivs faktisk att detta handelssäte låg "mellan landen i norr" - och att handelsmän från österlanden - Baltikum och Ryssland - seglade hit. Annars nämner Adam även Terra Feminarum (Kvenland) som granne med detta Birca - vilket gjorde platsen mycket viktig som säte för en tysk närvaro och ett katolskt inflytande i norra och östra del av Östersjön. 

Ikring 1050-talet ledde den katolska erövringen av dessa farvatten till direkta, militära aktioner - vartefter Adam i förbindelse med Hiltin-Johannes kunde berätta att "Guds lära hade nu spridit sej till världens yttergräns". Aktionerna i öster ikring 1050 beskrivs i olika källor gärna till Sveriges katolska konung och biskoppar under denna tid. I en berättning leder denna expedition även till Anunds död. Möjligen är även Ingvarståget knuten till dessa öden.

Aktionerna lär ha varit både grymma och blodiga, eftersom både Åland, Åboland och Nyland avfolkades. Anund Jacobs öknamn "Kolbränna" lär ha samband med dessa förödelser.

Konsekvensen var att det gamla handelsleden genom finska viken fullständigt upphörde -  och det finska inlandet blev definierat som "hedniskt" och "förbjudet område". Därefter kom kvener, balter och vender definierats som "lömska hedningar", "livsfarliga trollkarlar" och dito undermänniskor.  I dom tidigaste lagsamlingarna efter kristningen av Norge blir det även preciserat att handel och samvaro med finnar medför landsförvisning och/eller dödsdom.

Eftersom götarnas handel över Östersjön upphört och birkan på "ön ute i havet" förstörts - var det inte klängre behov för en mission på Åland. Dessutom hade expeditionerna mot Finland ledt till motreaktioner i Sverige, där Emund Gamle lyckades förvisa dom katolska biskopparna som deltagit under broderns ödesdigra misstag i Österled. Under Emunds tid desavueras alltså Hamburgsstiftet till fördel för mer liberala biskoppar, utenför den katolska hierarkin.

Efter Emunds död kommer dock Hamburg-stiftets tillbaka som Sveriges officiella kyrka, varför en ny biskopslista utfärdas. I detta skede  fick man alltså flytta sätet för "götarnas biskop" dit götarnas handel fick sitt centrum - efter att all deras handel med österlanden föll bort. Det förklarar varför Götalands nya härskare, från Bremen och Hamburg, bestämde att detta biskopssätet fick plasseras mitt i götarnas kvarvarande handelsdomener. Efter Emunds död och katolska ämbetsmännens återvända som Sveriges officiella kyrka och handelsbyråkrati - blev alltså Linköping vald som nytt biskopssäte - "efter Bircas förstörelse".       
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Björka = Birka ?
« Svar #12 skrivet: april 18, 2013, 00:44 »
Saltvik är tydligen en fyndrik plats, men hur mycket lämningar finns där, satt i relation till de stora fyndområdena i
Mälarens Birka? En stor och viktig handelsplats bör ju lämna från sig omfattande områden med fynd?

Jag frågar, då jag inte känner till Ålands fornfynd alls, och det var inte helt lätt googla fram uppgifter om omfattningen.

Stora frågor är ofta enka att ställa.

På Björkön i Mälarn är arkeologin numer omfattande och undersökningsgraden hög. På Åland har man knappt kommit i gång. En direkt jämförelse blir därmed knappt annat än spekulationer. Vad vi vet om Åland är att här fanns väl etablerade handelsstäder, bl.a. vid Saltviken där en större stadsstruktur är avtäckt.

Åland är alltså en fullt ut möjlig lokalitet för detta Birca. Det räcker bra i första omgång. Kan vi så bedöma dom litterära och geografiska källor vi redan har - på deras egna premisser?

Annars kan vi ju börja med dom fynd vi har på Adelsö, Helgö och Björkön i Mälarn: Bland den stora mängd fynd som här lagts för dagen, vilka tycker du bevisar att strukturerna på Björkön vore en inter-regional handelsstad - och inte en lokal birka eller en garnissonsstad, till exempel? Finns här klara bevis för organiserad fjärrhandel - som skiljer Björkön från Adelsön och Helgön?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Björka = Birka ?
« Svar #13 skrivet: april 18, 2013, 01:18 »
Boreas!
Citera
Efter Emunds död kommer dock Hamburg-stiftets tillbaka som Sveriges officiella kyrka, varför en ny biskopslista utfärdas. I detta skede  fick man alltså flytta sätet för "götarnas biskop" dit götarnas handel fick sitt centrum - efter att all deras handel med österlanden föll bort. Det förklarar varför Götalands nya härskare, från Bremen och Hamburg, bestämde att detta biskopssätet fick plasseras mitt i götarnas kvarvarande handelsdomener. Efter Emunds död och katolska ämbetsmännens återvända som Sveriges officiella kyrka och handelsbyråkrati - blev alltså Linköping vald som nytt biskopssäte - "efter Bircas förstörelse".
Hur förklarar du det pågående stora kyrkobygget i birca (köpingsvik, Öland) ca 1100? Något liknande har inte noterats för någon annan plats i Sverige vid just den tiden. Byggytan är större än både Lunds Domkyrka resp Gamla Uppsala större kyrka. Kom inte och säg att kyrkan i Saltvik är oundersökt, för det har jag för mig den är utan att något särskilt monumentalt noterats.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Björka = Birka ?
« Svar #14 skrivet: april 18, 2013, 02:42 »
Annars kan vi ju börja med dom fynd vi har på Adelsö, Helgö och Björkön i Mälarn: Bland den stora mängd fynd som här lagts för dagen, vilka tycker du bevisar att strukturerna på Björkön vore en inter-regional handelsstad - och inte en lokal birka eller en garnissonsstad, till exempel? Finns här klara bevis för organiserad fjärrhandel - som skiljer Björkön från Adelsön och Helgön?

För det första är de tre platserna ganska olika sinsemellan. Helgö består av en samling stora byggnader på husterasser, vilka verkar samla sig i ett antal diskreta grupper. Platsen har lång kontinuitet, och ett stort inslag av hantverk. Ett antal kända importföremål har påträffats, som tex buddah-statyetten, biskopskräklan och en stor solidus-skatt.

Birka har en helt annan typ av bebyggelse, och är mycket mer "stadslik" än Helgö. Fyndmaterialet dräller av importföremål, varav många är exklusiva (tex spegelglas, frankiska kannor, stora mängder glasföremål osv), men det finns även ett stort inslag av hantverk.

Adelsö är ett gårdskomplex med hallbyggnad och storhögar. En av storhögarns är utgrävd, och visade sig innehålla ett mycket rikt material. Den sammanlagda undersökningsgraden är ganska liten.

Jag skulle påstå att det utan tvekan finns bevis för en "organiserad fjärrhandel" i Birka. Det förefaller även varit en garnisonsplats.

Adelsö förefaller vara en klockren "kungsgård", alltså en plats för tex representation och ceremoniellt festande.

Helgö är svårast att definiera. Exklusiva föremål kom uppenbarligen dit, men skalan är svår att bedöma. Det är det exklusiva och storskalighet hantverket som lämnat tydligast spår.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Björka = Birka ?
« Svar #15 skrivet: april 18, 2013, 02:52 »
Boreas!Hur förklarar du det pågående stora kyrkobygget i birca (köpingsvik, Öland) ca 1100? Något liknande har inte noterats för någon annan plats i Sverige vid just den tiden. Byggytan är större än både Lunds Domkyrka resp Gamla Uppsala större kyrka. Kom inte och säg att kyrkan i Saltvik är oundersökt, för det har jag för mig den är utan att något särskilt monumentalt noterats.

Jag är ingen kyrkohistorien, men jag ställer mig tveksam till att denna kyrka ska ha varit större än både Lund och Gamla Uppsalas domkyrkor. Jag lyckas inte hitta några källor till detta påstående, och vad jag förstår så var domkyrkan i Gamla Uppsala Sveriges största kyrkobyggnad på 1100-talet, och endast Lunds domkyrka var större (men då förstås dansk). Några källor?

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Björka = Birka ?
« Svar #16 skrivet: april 18, 2013, 11:47 »
5 seglingsdygn efter Sveriges östkust från Blekinge till Birka - jämte 5 nya seglingsdygn från Birkan till Nevan - ger i summa en klockren information om vart "Götarnas Birka" ligger.

Jag kollade distansen mellan Hanö (i Hanöbukten) - Harön (i St Petersburg) via antingen Mälar-Birka eller Saltvik på Ålande. Resultatet i landmil:

Hanö - Birka 46 mil, Birka - St Petersburg 73 mil (39% / 61%)
Hanö - Saltvik 62 mil, Saltvik - St Petersburg 60 mil (49% / 51%)

Även om siffrorna är ungefärliga och även om skärgården var lite enklare att navigera förr, så ser det ut som om Adams uppgifter om avstånd pekar mer på Åland än Mälaren.

Sedan har vi Sigtuna/Uppsala-diskussionen och frågan om hur de faktiska fynden ser ut. Synd att man i Finland, eller om besluten är åländska, inte är lika pigga på att gräva som vi är.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Björka = Birka ?
« Svar #17 skrivet: april 18, 2013, 11:59 »
Boreas!
Citera
Jag är ingen kyrkohistorien, men jag ställer mig tveksam till att denna kyrka ska ha varit större än både Lund och Gamla Uppsalas domkyrkor. Jag lyckas inte hitta några källor till detta påstående, och vad jag förstår så var domkyrkan i Gamla Uppsala Sveriges största kyrkobyggnad på 1100-talet, och endast Lunds domkyrka var större (men då förstås dansk). Några källor?
Nanke-Krogh ledde eller deltog i varje fall i en serie undersökningar inom Köpingsvik. Under någon av dessa undersökningarna så grävdes i anslutning till en kyrkoruin, som uppmättes. Det bör ha funnits träkyrka, det fanns spår av en stenkyrka, som inte blev slutförd (den katedral jag skriver om), en stenkyrka (1/3-1/4 av "Katedralen" återanvänd) och så nuv kyrkan. Kaupang/Köpingsvik/birca är till ytan avsevärt större än Björköstaden, men bebyggelsen har varit glesare. Staden har varit omgiven av en vall och ev någon vallgrav. På platsen för nuv Borgholm har funnits en borg, vilken bör varit kopplad till staden (finns ingen säker textkälla), men som sedan haft vidare kontinuitét.

I närheten, 3-5 km uppe på landborgen, fanns en annan liknande tätort, s k Tyska Staden, vilken har ungefär Björköstadens yta. Det spånas om att Zihamn mittemot Köpingsvik på östsidan skulle haft en samtida tätort, men ännu är inget arkeologiskt bevisat, men å andra sidan har inga överdrivet stora undersökningar utförts heller.

Tittar man på fyndkomplexen i anslutning till Hedeby med Dannevirke, så påminner Tyska Staden om den "kungastad, ett par km från Hedeby man f n gräver i där. Detta är klart en säsongvis kunglig plats där kungens följe av stormän och krigare bodde. En plats, som kontrollerade regionen varifrån försvaret leddes, samt många grophus.

Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Björka = Birka ?
« Svar #18 skrivet: april 18, 2013, 13:48 »
Jag är ingen kyrkohistorien, men jag ställer mig tveksam till att denna kyrka ska ha varit större än både Lund och Gamla Uppsalas domkyrkor. Jag lyckas inte hitta några källor till detta påstående, och vad jag förstår så var domkyrkan i Gamla Uppsala Sveriges största kyrkobyggnad på 1100-talet, och endast Lunds domkyrka var större (men då förstås dansk). Några källor?

Köpingsviks kyrka lär i alla fall ha varit större än den första domkyrkan i Lund. Gamla Uppsala domkyrka var väl också några och fyrtio meter lång. Sedan kan man fråga sig vilket mått det är som ska jämföras egentligen; är det längden, ytan eller volymen?

Av den tidiga 1100-talskyrkan återstår inte mycket då kyrkan revs 1805, men delar av den medeltida kyrkan finns bevarade i de norra och västra långhusväggarna. Den medeltida kyrkan, var en klövsadelskyrka och den största på Öland och större än den första domkyrkan i Lund, med sina 42 meter. Teorier som grundar sig på en 1100-talskälla vilken omnämner Kaupinga stift har menat att detta avser Köping på Öland. Eskilstunafragmenten och kyrkans storlek samt handelsplatsen visar att man kan tala om en centralort på västra Öland och ett förstadium till stadsbildning, vars roll något senare kom att övertas av Kalmar stad på fastlandet.




Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Björka = Birka ?
« Svar #19 skrivet: april 18, 2013, 14:02 »
Citera
Köpingsviks kyrka lär i alla fall ha varit större än den första domkyrkan i Lund. Gamla Uppsala domkyrka var väl också några och fyrtio meter lång. Sedan kan man fråga sig vilket mått det är som ska jämföras egentligen; är det längden, ytan eller volymen?
Det bör tilläggas att den större versionen av Gamla Uppsala kyrka som nämns påbörjades senare än 1100. Planerna för Köpingsvik ca 1100 var alltså mer monumentala än samtidigt i Gamla Uppsala, som jag förstått det.

Den planlösning jag sett för Köpingsviks "katedral" var definitivt likvärdig med vad jag sett av motsvarande för Gamla Uppsala.
Amatör! Skåning i Norrland!