Författare Ämne: Rytteri på Foteviken  (läst 6101 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Rytteri på Foteviken
« skrivet: juni 25, 2012, 23:22 »
Så är det åter dags för Fotevikens Vikingamarknad. Detta året har vi lyckats få med intresserade hästmänniskor och kanske kan vi därför under lördag och söndag återuppspela scener från slaget vid Foteviken 1134. Då användes rytteriet för första gången på allvar i nordisk historia. Nu blir det inte de fyrahundra tyska ryttare som användes i slaget 1134 men 7-9 hästar på plats tillsammans med ca 80 fighters kan bli nog så spektakulärt. Det skulle i så fall kanske kunna bli en värdig Grand Finale.

http://www.fotevikensmuseum.se/fotenet/info/program

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2012, 10:33 »
För första gången??

Marty

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2012, 12:24 »
Ja, jag undrade också lite. P.g.a. alla lansspetsar man hittar i gravar t.ex.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2012, 13:24 »
Jag utgår från det skrivna källmaterialet. Notera också att jag skrev "på allvar", underförstått att rytteriet hade en avgörande roll i slaget. Vissa andra tidigare småfighter till häst känner man bl.a. från Saxo.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2012, 16:52 »
När det gäller de stora vapenoffren under romersk järnålder och folkvandringstid så förekommer det ju en mängd hästutstyrslar. Kan man kanske tolka det som att rytteriet på denna tid användes mer i strid än senare? Kan det ha vart så att dessa tidiga arméer var inspirerade av romerskt rytteri men att det senare blev mer omodernt att använda sig av sådant? Kanske fick ryttteriet en renässans i början av medeltiden, åter p g a inflytande utifrån.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2012, 17:20 »
I dessa massoffer finns förvisso en mängd hästutstyr men ... är det någon som har uppgift på om man beräknat antalet hästar utifrån dessa beslag? Jag vet själv inte. En rikt utstyrd häst hade ju mängder med små beslag vilket kanske lätt gör att man rent arkeologiskt övervärderat ryttarnas antal. De påkostade beslagen gör ju också att vi troligtvis har att göra med en begränsad exklusiv skara och knappast några vanliga, simpla ryttare.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2012, 18:19 »
Ryttarna i Finnestorp (300-500 e kr) har varit av samma typ som exempelvis Östgotiskt kavalleri som beskrivs i romerska källor. De flesta föremålen i Finnestorp är av en kvalitet som annars bara återfinns i de finaste gravarna i Europa. Det finns ett mycket stort antal hästar i Finnestorp och bland vapnen finns lansar för strid till häst, kastyxor och sadlar anpassade för kavalleri. I Finnestorp verkar endast utrustning för de allra "viktigaste" finnas representerad. Detta kan betyda att man endast tagit med sig det finaste hem för att offra eller att endast fint folk stred till häst. Jag tror personlige att grupper om i alla fall hundratals ryttare stridit i Norden (och på kontinenten) under folkvandringstid.

Marty

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2012, 18:40 »
Intressant Marty, jag kollade in hemsidan deras och här fanns rapporter i pdf-format. Utan tvekan har man hittat en hel del offrade hästar med praktutstyrsel men vad representerar egentligen dessa? Jag tror inte att det varit "var mans rytteri" utan här ser man nog rester efter en högre klick i samhället, officerarna i en krigsorganisation. Hästen kan då ha med status att göra, inte med stridsteknik. En arme av fotfolk med ledarskiktet till häst.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2012, 19:11 »
Även om utrustningen är fin så är det riktigt krigsutrustning. Sadlarna är gjorda för att stötta en ryttare som stöter med lans. Kastyxor var specialanpassade för kavalleri med speciella skaft osv.
Från Wikipedia Adrianople:
“The Gothic armies were mostly infantry with some cavalry, however; in the battle of Adrianople the large force of Gothic cavalry was 5,000 strong”
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Adrianople
kanske av intresse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cataphract
Romarna hade svårt att se skillnad på Östgotiskt och Sassanidiskt tungt kavalleri.
http://www.iranchamber.com/history/sassanids/sassanian_army.php
Det var nog lite åt det här hållet man skall tänka när man ser fynden från Finnestorp.
Marty

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2012, 20:44 »
Finnestorp har sanslösa fynd. Hur är likheten och skillnaderna med Illerup Ådal på Jylland?

Ett problem är bara att hitta platserna för slagen under järnåldern i Skandinavien. Hade det skett omfattande slag borde man väl ha hittat massgravar där kroppar snabbt fått en begravning?

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2012, 21:06 »
Illerup är lite äldre där jag tror att det mesta är från 200-talet medans Finnestorp är mest 300-500-talet. I Illerup finns utrustning till en armé med hierarki från ”general” till fotfolk som inte varit beridna. I Finnestorp är det mycket lyxig hästutrustning som tillhört eliten, fotfolket verkar saknas. Det har grävts och forskats oerhört mycket mer i Illerup.  De har nyligen hittat massgravar i närheten av Illerup..

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2012, 21:16 »
Intressant Marty. Har du någon bra länk till Illerup Ådal där jag kan läsa mer om detta? Finnestorp har jag redan en länk till.

En sidohistoria är att jag sökte på Jylland + deponifynd + järnålder + mossar och fick en massa träffar på platser i Mellansverige, dock inte Finnestorp. Ingen överraskning att Uppsala dök upp i sökningsresultaten.

Slaget vid Foteviken är 1100-tal och då är det inget tvivel om att rytteriet fanns.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2012, 21:47 »
En sidohistoria är att jag sökte på Jylland + deponifynd + järnålder + mossar och fick en massa träffar på platser i Mellansverige, dock inte Finnestorp. Ingen överraskning att Uppsala dök upp i sökningsresultaten.

Det finns deponifynd från järnålder från i stort sett hela landet. Det sorts vapenoffer som påträffats i Finnestorp och på flera ställen i Danmark är dock ganska ovanligt här i Sverige. Det bäst kända exemplet förutom Finnestorp är Skedemosse på Öland, som undersöktes på 60-talet.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2012, 21:58 »
AndreasE. Skedemosse har jag läst om. Tack!

Vi har dock inga fynd efter några stora slag i Skandinavien under järnålder fram tills slutet av 1000-talet? Jag tänker på massgravar.

Marty nämnde något om nya gravfynd i Illerup Ådal men deras officiella site har bara tio år gammalt material.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2012, 22:07 »
I Västergötland finns även Vännebo med liknande fynd.

Nytt från Illerup:

http://www.skanderborgmuseum.dk/Alken_Enge-V%C3%A6debro-451.aspx

Marty

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2012, 22:24 »
Jordanes säger att Svearna har utmärkta hästar...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2012, 22:54 »
Vi har dock inga fynd efter några stora slag i Skandinavien under järnålder fram tills slutet av 1000-talet? Jag tänker på massgravar.

Hm, inte vad jag kan komma på på rak arm. I Uppsala (dagens stad) har man påträffat vad som skulle kunna vara en massgrav från sen vikingatid. Det har spekulerats i om den kanske borde knytas till det i källorna nämnda slaget vid Fyrisvallarna. Men som sagt, spekulationer.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2012, 23:30 »
Eftersom norrmannerna i Normandie radikalt ändrade bruket av rytteriet, så stämmer det rätt bra att detta kan vara ett nytt sätt att använda rytteri.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rytteri på Foteviken
« Svar #18 skrivet: juni 27, 2012, 08:07 »
 I Illerup ligger utrustningen till en arme från Västsverige/Sydnorge som bestod av ca 1000 man på 200-talet. Här finns allt från officerer till fotfolk. Armén hade antagligen fungerat som hjälptrupp i romarriket med avseende på den utrustning de hade (obs det är ej romare). Man har forskat om platsen i över 20 år och det finns oerhört mycket dokumentation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Illerup_%C3%85dal

http://www.illerup.dk/documents/illerup_84.pdf