Författare Ämne: Luftskeppet Hindenburg  (läst 5161 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Luftskeppet Hindenburg
« skrivet: juni 23, 2012, 16:14 »
Såg en intressant film om luftskeppet Hindenburg. Intressant att se hur en resa med luftskepp gick till.
Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2012, 20:22 »
De flesta har nog inte klart för sig att den amerikanska flottan fortsatte att utveckla och använda luftskepp i stor skala i flera årtionden efter Hindenburg, ända fram på 1960-talet. De hade många fördelar vid ubåtsjakt och havsövervakning.
Det som till sist fällde avgörandet var inte säkerhetsproblem utan deras låga fart, relativa väderkänslighet och den personalkrävande hanteringen vid start och landning.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2012, 21:46 »
Det militära värdet såg sin begränsning redan i slutet av första världskriget, därefter handlade de militära uppdragen mest om övervakning där framförallt uthålligheten var den största tillgången. Sateliten gjorde dom till fossiler...
 
Det kommersiella värdet fick däremot en rejäl knäck med Hindenburg, passagerartrafiken ersattes under årtionden av långsammare båtar innan passagerarflyget verkligen tog fart, och det finns massor av studier som visar på luftskeppens fördelar mot framförallt lastbils- och tågtransport av vissa sorters gods, men det saknas helt vilja att investera.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2012, 22:18 »
I själva verket var flygplan överlägsna luftskepp även på långrutter redan före Hindenburg. USA/Pan American kunde rent tekniskt ha börjat flyga passagerare non-stop över Nordatlanten redan 1935, men blockerades fram till 1939 av Storbritannien som inte hade några egna långdistansflygplan. Pan Am började i stället flyga över Stilla Havet 1936, vilket är tekniskt betydligt mera krävande.

Det märkligaste är egentligen att det dröjde ända till 1957 innan flyget blev större än fartygstrafiken när det gällde passagerare över Atlanten, men sedan kollapsade ju båttrafiken på några år.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2012, 22:55 »
I själva verket var flygplan överlägsna luftskepp även på långrutter redan före Hindenburg. USA/Pan American kunde rent tekniskt ha börjat flyga passagerare non-stop över Nordatlanten redan 1935, men blockerades fram till 1939 av Storbritannien som inte hade några egna långdistansflygplan. Pan Am började i stället flyga över Stilla Havet 1936, vilket är tekniskt betydligt mera krävande.

Det märkligaste är egentligen att det dröjde ända till 1957 innan flyget blev större än fartygstrafiken när det gällde passagerare över Atlanten, men sedan kollapsade ju båttrafiken på några år.

Och varför fläg man inte till t.ex. Tyskland, vilka också jobbade på en transatlantisk trafik?  Vilket plan skulle flyga nonstop med passagerare?  Det gjorde man ju inte 1939 när man började trafiken med Boeing 314?  S-42 Clippern klarade det ju inte lastad!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #5 skrivet: november 30, 2012, 13:59 »
Kanske luftskeppen får en renässans ändå p g a att de är miljövänligare än flygplan. Dessutom är de mer uthålliga än helikoptrar när det gäller längre övervakningsuppdrag, frakt av vissa typer av gods o dyl.

Även inom turistnäringen kan de ha en framtid som eleganta flygande hotell och som sightseeingplattformar.

http://www.worldskycat.com/

http://www.ubergizmo.com/2010/06/solar-airship-concept-doubles-up-as-flying-hotel/

http://flyinghouseproject.blogspot.se/2012_03_01_archive.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Luftskeppet Hindenburg
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2013, 11:39 »
Ända sedan Hindenburgs tid har det med täta mellanrum dykt upp idéer om kommersiellt gångbar användning av luftskepp. Många har blivit reella projekt, men fortfarande finns inget i praktiskt bruk, så vitt jag vet. Det måste finnas något märkligt grundfel med hela principen.

Inte ens idén att använda luftskepp som flygande lyftkranar i oländig terräng tycks fungera, fast det låter så rimligt.

Vad som kommit ut hittills är några enorma hangarer, som fått annan användning, t ex ett jättelikt helt inbyggt "Sommarland" i Tyskland, komplett med sandstränder och palmer.