Författare Ämne: Sidste nyt fra Jelling  (läst 182133 gånger)

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #380 skrivet: juni 15, 2014, 12:51 »
Historikus, Fysikhistorie-siden er langt fra anonym. Forfatteren viser sig med billede, telefonnummer osv. Desuden er det mildest talt pedantisk at bemærke at "omkring 975" er forkert, når det rette årstal er 968. Har du en fordom mod fysikhistorie ? Jeg kender sidens forfattere og kan forsikre dig om, at det er seriøse mennesker.

Jeg retter en undskyldning til forfatterne af 'fysikhistorie'. Jeg har ikke været opmærksom nok og overset hovedsiden af sitet, hvor to kompentente personer melder sig som forfattere. Endnu engang undskyld.

I august 2013 skrev Nationalmuseet sådan -
Citera
Nu er resultatet af Nationalmuseets årringsdateringer af Jelling-anlæggets palisade klar, og det fastslår, at det enorme byggeri med meget stor sandsynlighed er fra året 968.

Seniorforsker på Nationalmuseet Niels Bonde har lavet årringsdateringen, en såkaldt dendrokronologisk undersøgelse, på baggrund af 12 prøver fra palisadevæggen. 11 prøver er nu daterede, og de stammer fra træer, der er fældet omkring 968.

- Så konklusionen kan være, at hele palisadeforløbet på 1,4 km er opført i 968. Når vi kan sige det rimeligt præcist, er det, fordi én af prøverne har noget af det alleryderste træ, lige under barken, bevaret. I vikingetiden brugte man tømmeret i frisk tilstand, og derfor er fældningstidspunktet lig med byggetidspunktet, siger Niels Bonde og tilføjer, at der selvfølgelig er et ”vindue”, der er åbent omkring årstallet, men at 968 er det allermest sandsynlige.

http://natmus.dk/nyhedsoversigt/nyhed/article/ny-undersoegelse-jelling-palisade-er-fra-harald-blaatands-tid/

Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #381 skrivet: juni 15, 2014, 13:08 »
Hvordan går det til at Historikus vælger at tale om to hjemmesider uden for vores forum, når han angiveligt ønsker at rette fejl her ?
Hvordan går det til at han ikke nævner den officielle anerkendelse af det pythagoræiske, men vælger at tale om en privat hjemmeside, på hvilken han finder mere eller mindre opdigtede fejl ?

Tja Mio, angiveligt ?

Når du skriver at vi (jeg) bør forholde os til Jellingpalisaden er det i vore dage en god praksis at 'skimme' - hvad siger offentligheden? Googler du 'jelling - rombe' muligvis også en ekstra faktor - 'palisade' - dukker en rækker artikler af 'niban' op. Dem kender vi allerede.  Ellers er interessen for geometrien og 3-4-5 princippet begrænset.

Som jeg nævnte - ikke meget nyt her udover 'niban's sidste link, som jeg ikke har adgang til.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #382 skrivet: juni 15, 2014, 13:35 »
Hvordan kan det være at Jellingarkæologerne vælger at nævne Bandholm som ideens fader [ . .]

Mio; jeg forstår godt din frustration og alle dine suk. Du har måske en fornemmelse af, at du var først på banen med 3-4-5 princippet versus Jellingpalisaden og ydermere - Skalk tog åbenbart ikke denne opdagelse til sig, da du henvendte dig. Hvis sådan, er det super ærgeligt du ikke fik knyttet din navn til denne opdagelse. Generelt er det ikke nemt for amatører, at samarbejde med historiske organer.

Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #383 skrivet: juni 15, 2014, 13:48 »
Tak Historikus. En klar Mea culpa renser luften efter de voldsomme tordenvejr vi lider under i disse dage.
Og med hensyn til dine andre bemærkninger, så giver jeg dig ret: Der er ikke meget interesse for Jellingrombens geometri eller symbolik. Men den kommer nok. Vi er pionerer !

Det er givetvis sådan at Antikytera-mekanismen blev anset for noget pjat i ti år - før det blev erkendt at det var århundredets begivenhed indenfor arkæologien.

Iøvrigt har jeg også en høne (endnu en) at plukke med Niban: Jeg bad dig om en forklaring på, hvad Jelling-arkæologerne mener med ordet trigonometri - og du svarer, ved at fortælle, hvad du mener og hvilke metoder du har opfundet…
Ja, det er irriterende at vi ikke har adgang til den nye artikel i det norske tidsskrift. Men giv os nogle flere relevante uddrag, Niban, i stedet for at fortælle om din egen private husflid…
Mens jeg skriver, ser jeg dit sidste bidrag, Historikus. Jeg er frustreret, det er rigtigt nok. Men jeg overlever. Min kone elsker mig og forstår mig. I hvert fald i løbet af den sidste halve time !

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #384 skrivet: juni 15, 2014, 19:28 »
Kære Historikus
Selvfølgelig er det ærgerligt at jeg ikke - endnu ikke - har fået Nobelprisen for min opdagelse. Men arkæologerne og Skalk ved udmærket at jeg var den første,… så jeg skal nok få æren i sidste ende.

Men det er endnu mere beklageligt at det hellenistiske ved Jellingpalissaden - skønt nu anerkendt - hidtil ikke har medført tænkning i den rigtige retning. Den rigtige retning anser jeg for at være den historieopfattelse som Vetgirig giver udtryk for her på siden. Og som jeg har lært en del af.

Vores skolelærdom i form af en Danmarkshistorie der forløser et barbarisk og analfabetisk folk ved hjælp af katolicismens velsignelser… Ja, det er helt pudsigt for mig at tænke på, at jeg selv troede på den røverhistorie indtil for nylig.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #385 skrivet: juni 16, 2014, 15:16 »
@Mio. Lidt om triangulering.
I rapporten skriver de
Citera
The measurements at Jelling appear to exhibit a higher precision than measuring along the relatively undulating surface terrain at Jelling would merit, which indicates that the overall layout may in large part have been achieved by some form of trigonometric operation rather than simple measuring. In other words, the overall geometry appears to have been defined by angle operations and line extensions, rather than by measuring distances in the terrain.
Det er netop det jeg forstår ved triangulering. At kunne konstruere en trekant fra tre størrelser (sider eller vinkler), hvor mindst en skal være en side.
Man behøver ikke en sinus-tabel eller andre trigonometriske tabeller til dette. Man kan afsætte vinklen med en "dioptra" (som et landmålerinstrument) som allerede romerne gjorde.
Det instrument jeg beskrev havde de nødvendige vinkler på 26,565 , 53,13 og 90 grader. Længdeudmålingen med favne eller fod kunne så foregå på den plane nordlige del af pallisadeområdet. Afstanden fra nordhøjen i midten af romben til vinkelret på nordsiden skulle være 550 fod = 172,8m, hvis man bruger tommestokken fra Eshøj. Hvis man bruger pyramidemål, så svarer det til 330 Royal Cubit (Hvis man bruger den gl. dansk/norske tommestok fås 172,65m)
Dette svarer til den teoretiske rombe baseret på 4 stk 3-4-5 med hypotenuse som 5 (=360m)

Imidlertid er romben vredet, men kantlængden på 360m er holdt ret konstant. Det er mærkeligt.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #386 skrivet: juni 16, 2014, 17:46 »
360 är misstänkt lika med antalet grader i en cirkel?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #387 skrivet: juni 16, 2014, 18:20 »
Nu udvider du citatet lidt, Niban. Men det med at vinkler har været afsat som begyndelsen på anlæggets udmåling, det kan jo betyde det samme, som vi alle har vidst hele tiden: Nemlig at Jellingromben er afsat ud fra centrum, hvilket er diagonalernes skæringspunkt i rette vinkler. Så det er disse rette vinkler man taler om ? Eller hvad ?

At tale om at afsætte hele Jellingromben uden at måle længder ud, det kan jeg ikke rigtig tage alvorligt ? Kan andre ?

Ordet trigonometri kan anvendes mere bredt end den definition, der råder i danske gymnasieklasser. Og teksten er jo på engelsk. Måske de simpelthen synes at man kan anvende ordet i forbindelse med brugen af 3-4-5-trekanter.

Jeg vil lige gentage en af mine gamle travere fra dette forum: At skandinaver kendte og brugte 3-4-5-reglen er fuldstændig forudseeligt og naturligt. Skandinaver færdedes jo i Konstantinopel der var Ægyptens hovedstad og  i disse egne havde man brugt reglen i årtusinder. Så det overraskende er ikke at man i Jelling besad denne ældgamle viden. Det overraskende er at man brugte den til at tegne et symbol i kæmpeformat. Et symbol der ikke synes at være hverken hedensk eller romer-kristent.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #388 skrivet: juni 16, 2014, 19:21 »
At tale om at afsætte hele Jellingromben uden at måle længder ud, det kan jeg ikke rigtig tage alvorligt ? Kan andre ?
Ordet trigonometri kan anvendes mere bredt end den definition, der råder i danske gymnasieklasser. Og teksten er jo på engelsk. Måske de simpelthen synes at man kan anvende ordet i forbindelse med brugen af 3-4-5-trekanter.
Kære Mio og andre
Jeg skriver helt klart
Citera
Afstanden fra nordhøjen i midten af romben til vinkelret på nordsiden skulle være 550 fod = 172,8m
Så her er den afstand du efterlyser, og vedrørende trigonometri så lærte jeg den nævnte definition og trekantkonstruktionerne i realskolen eller 4. mellem som det hed dengang (9. klasse)
Hvis du så spørger hvordan man kan finde den retning man skal gå for at komme til punktet vinkelret på rombesiden af en rombe, der endnu ikke er tegnet, så kræver det lidt mere forklaring og eftertanke. (selv om jeg faktisk har givet den implicit i det jeg har skrevet)

Hvis du ønsker at forstå konstruktionen så foreslår jeg, at vi går til går til siderne Geometrisk Arkæologi, og at du har tegnet romben bestående af 4 stk 3-4-5 trekanter samt markerer inddelingen af siderne i stykker af 72m (dvs deler hypotenusen i 5 stykker og katedrene i 4 og 3 stykker på det der bliver den lange og korte diagonal, der derved får 8 og  6 inddelinger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #389 skrivet: juni 16, 2014, 20:32 »
Niban, mit spørgsmål gik ikke på hvad du har sagt. Nej, det drejer sig om, hvad arkæologerne har skrevet i deres seneste artikel, og hvad de mener med det. Specielt sætningen: … rather than measuring distances in the terrain. Den linje var et citat, ikke sandt ?.

Tidligere har nogle arkæologer antydet, at rombens størrelse kunne være en tilfældighed, fordi det kun var dens form, der havde betydning.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #390 skrivet: juni 16, 2014, 22:07 »
@Mio
Den sætning der var med blåt fortsætter:
Citera
This could indicate that it was not only the architecture of the individual buildings that referred to templates, but the same also applied to the overall
composition of elements and the layout of the palisade. In this way, it may be hypothesized that the design was developed in a scale model, which was then set out in the landscape. As mentioned, the deviations in the course of the palisade along the palisade walls can then be seen as irregularities emerging in the practical work of digging the palisade trench or in the definition of lines between markers set out in the terrain.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #391 skrivet: juni 16, 2014, 22:58 »
Tak for citatet, Niban.
Template, siger arkæologerne altså nu. Et ord der ikke antyder en mening og knap nok et mønster, men blot en skabelon.
Det er morsomt, men også lidt tragikomisk, at se hvordan deres tankegang skrider gravitetisk frem.
Gravitetisk er et ord jeg har fundet hos Kierkegaard. Men jeg ved ikke hvad det betyder !

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #392 skrivet: juni 17, 2014, 00:40 »
Template, skabelon eller model.
Model er det ord jeg benytter i min artikel i Acta Archaeologica. Hvor jeg viser en geometrisk konstruktion af formlen pi=6/5xphi^2 (figur 7), netop giver Mio's 3-4-5 trekanter, der desuden ligger med en fælles katedre af længde 4 som i Jelling-romben
Disse overvejelser er nu blevet uddybet i en artikel i Acta Arcaeologica 2012 (20.dec.) pp.275-286
Her har jeg også vist en geometrisk illustration af formlen pi=6/5xphi^2 der som resultat giver formen for Jelling palisaden og forklarer at omkredsen af en cirkel med diameter som afstanden mellem højene (postuleret til 137,5m) svarer til den korte diagonal i Jelling romben.
Jeg kan altså glæde mig over at arkæologernes artikel måske er inspireret af mit forslag hvor jeg skriver:
Citera
If the orientation of the Jelling Rhombus had been like this geometrical construction and the mounds had been placed in A and B, it would have been obvious that this construction represented a model for the site, but the similarity is striking anyway.
Her er altså den dybere begrundelse for at 3-4-5 trekanterne er benyttet og at de ligger som i Jelling. Da formlen for en geometrisk løsning på Cirklens Kvadratur nettop giver formen for Jelling-romben er det mit stærkeste argument for at Jelling-romben symboliserer foreningen af cirklen og kvadratet - eller Himmel og Jord - Ånd og Legeme.
Det er da smukt.

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #393 skrivet: juni 17, 2014, 10:41 »
1) This could indicate that it was not only the architecture of the individual buildings that referred to templates, but the same also applied to the overall composition of elements and the layout of the palisade.

2) In this way, it may be hypothesized that the design was developed in a scale model, which was then set out in the landscape.

3) As mentioned, the deviations in the course of the palisade along the palisade walls can then be seen as irregularities emerging in the practical work of digging the palisade trench or in the definition of lines between markers set out in the terrain.

Ad 1: Så vidt jeg tolker denne sætning sker der her en opblødning hvor man indikerer, at der måske er en overordning mening (templates) i sammensætningen af samtlige elementer.

Ad 2: Her mener man, hypotetisk, at hele design'et måske var omsat (evt. fra en tegning) til en skaleret model, som efterfølgende blev overført til landskabet. En arbejdsgang der stadig bliver anvendt af nutidens arkitekter.

Ad 3: Omhandler forklaring på afvigelserne i f.m. selve opmålings- og anlægsarbejdet.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #394 skrivet: juni 17, 2014, 10:47 »
Template, skabelon eller model.
Model er det ord jeg benytter i min artikel i Acta Archaeologica. Hvor jeg viser en geometrisk konstruktion af formlen [ . .] Jeg kan altså glæde mig over at arkæologernes artikel måske er inspireret af mit forslag [ . .]

niban; prøv at se min fortolkning af teksten -
Citera
Ad 1: Så vidt jeg tolker denne sætning sker der her en opblødning hvor man indikerer, at der måske er en overordning mening (templates) i sammensætningen af samtlige elementer.
Ad 2: Her mener man, hypotetisk, at hele design'et måske var omsat (evt. fra en tegning) til en skaleret model, som efterfølgende blev overført til landskabet. En arbejdsgang der stadig bliver anvendt af nutidens arkitekter.

'Template' og 'scale model' indgår her i to forskellige meninger.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #395 skrivet: juni 17, 2014, 12:01 »
Ja, Historikus. Jeg er næsten helt enig og vil lige bemærke for nye læsere at de citater du kommenterer oprindelig er Jelling-arkæologernes.
"Opblødning", kan jeg godt lide. Ligesom man, længe før storvasken, lægger i blød i lang tid !

Jeg er lidt skeptisk på et punkt, nemlig når du skriver "overordnet mening". Det er faktisk min mening, men desværre tror jeg ikke det er arkæologernes, for så ville de ikke have brugt ordet template, men snarere pattern eller hvad-ved-jeg. Altså et ord der tenderer mod signifikant.  Mens de vist bare skriver, at der måske er en geometrisk orden både i enkeltdelene og i helheden. Det er f. eks. fraktaler og sådan noget finder man jo tit i naturen.

Det er værdifuldt for denne side, at vi i Niban har en person, der åbenbart får adgang til nyt materiale fra arkæologerne. Men det er uheldigt for denne side, at du bruger rigtig megen plads på matematiske hypoteser, som kun meget få vil arbejde videre på. Niban, kunne du ikke dele din aktivitet, således at de matematiske teorier, som de fleste opfatter som forstyrrende på denne side, blev puttet ind i Geometrisk Arkæologi ? Det er naturligvis bare et forslag !

Apropos: Vetgirig ! Nej, jeg tror ikke, der er en sammenhæng mellem de 360 meters sidelængde og cirklens 360 grader. Det er en tilfældighed. Men jeg må indrømme, at jeg også godt kan lide at drømme…

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #396 skrivet: juni 17, 2014, 13:21 »
Jeg er lidt skeptisk på et punkt, nemlig når du skriver "overordnet mening". Det er faktisk min mening, men desværre tror jeg ikke det er arkæologernes, for så ville de ikke have brugt ordet template, men snarere pattern eller hvad-ved-jeg. Altså et ord der tenderer mod signifikant.  Mens de vist bare skriver, at der måske er en geometrisk orden både i enkeltdelene og i helheden. Det er f. eks. fraktaler og sådan noget finder man jo tit i naturen.

 'could indicate' sammen med 'referred to templates' synes ikke at sigte mod 'signifikant'   :(

Se videre definitioner på template-

http://www.ordboger.com/da/ordbog-engelsk-dansk/template
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #397 skrivet: juni 17, 2014, 13:52 »
Hvordan kan det være at Jellingarkæologerne vælger at nævne Bandholm som ideens fader for derefter at modsige ham, i stedet for at behandle det sandsynlige forhold, at Jelling-palisadens ydre form havde en signalfunktion ?
Skal man ikke være bevidst blind for at benægte at denne bemærkelsesværdige form må have h
Til alle disse spørgsmål har jeg fået et svar af en arkæolog. Et svar jeg havde svært ved at tro på. Han sagde at dansk arkæologi stadig er alvorligt hæmmet af det trauma fra skolegården, som opdeler al intelligens i en matematisk og en humanistisk.
@Mio
Det er god akademisk skik at referere til peer-review artikler ikke avisartikler og snak som jeg dog selv har gjort når jeg havde for travlt til den procedure. Så det ærger mig du ikke gjorde det da du opdagede det. Så kunne jeg også have refereret til dig i artiklen. Men som jeg har gentaget mange gange så var der en matematisk subtil grund til at der blev brugt 3-4-5 trekanter - og det mener jeg var den egentlige grund til at Jelling rombens form.
@ Historikus
Ja man kan som humanist strides om ordenes præcise betydning. De skal også forstås fra hele den kontekst hvori de forekommer. I min Acta artikel bruger jeg ordet similar der er det matematiske udtryk der betyder ensvinklet.
Citera
ADFG appears similar to the Jelling Rhombus with its four 3-4-5 triangles.
Jeg angiver endog skalafaktoren som 68,75 idet jeg som enhed bruger 1. I en senere fordanskning af Acta Artiklen kaldet Geometrisk Arkæologi i Jelling (26/2-2013) benytter jeg ordet forstørelsesfaktor
Citera
Denne figur har sandsynligvis dannet forbillede for Jellingeromben. Den skal blot forstørres op og spejles om AF linjen, der så bliver diagonal i Jelling-romben.
Her har jeg også beskrevet en meget unik geometrisk sammenhæng mellem meteren, Royal Cubit og den gamle Danske Alen
Citera
Hvis man dividerer længden AD = 0,5236m i Fig. 3 op i Jelling-rombens kantlængde på 360m fås 687,54. Det er den forstørrelsesfaktor vi skal gange diameteren AB = 0,20m med for at finde diameteren i den cirkel, der har en omkreds, der svarer til diagonalen i Jelling romben. Resultatet 687,54·0,20m = 137,5m. Det svarer ret nøje til afstanden mellem Jellinghøjene.
Jeg sender gerne begge artikler til dig, hvis du sender mig din email (evt på den interne mail)
@ Vetgerig
Du skriver
Citera
360 är misstänkt lika med antalet grader i en cirkel?
Du har helt ret og afstanden mellem højene, som jeg forudsiger er 137,5m skulle så svare til 137,5 grader. Vinklen er helt speciel og man finder den overalt i naturen. Den fremkommer når man dividerer 360 grader med det gyldne snit i anden (2,618034..) Se denne video http://youtu.be/BaXjWXXwQTk som jeg har henvist til før.
Dette løfter Jelling romben op i en hel anden sublim symbolik (end håndværkernes vulgære 3-4-5 trekant). Men det kan desværre kun værdsættes af matematikere og naturvidenskabsfolk.

Generelt vil jeg sige at humanister alt for ofte går efter personen, der fremsætter en påstand, med ubehagelige bemærkninger og spydige hentydninger. Jeg har hidtil ignoreret det, da jeg kender det fra elever, der ikke har læst på lektien eller forstået den. Jeg sender gerne mine artikler til jer og vil med glæde modtage en kvalificere kritik. I disse fodboldtider "gå efter bolden ikke manden" Jeg vil gerne undgå urene taklinger fremover.
I de naturvidenskabelige discipliner har man gerne en intrepretant, som Charles Sanders Pierce kalder det. En model eller en hypotese - ofte af matematisk art. Jeg har forsøgt er at bringe lidt af den matematiske objektivitet ind i tolkningen af Jelling romben

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #398 skrivet: juni 17, 2014, 15:56 »
Citera
Hvad er humanisme?

Ifølge en udbredt ordbog er humanisme betegnelsen for en opfattelse, der »sætter menneskets udvikling og velfærd i centrum«, og som indebærer »respekt for det enkelte menneskes værdi«.

Dermed er imidlertid ikke sagt særlig meget. Kun få ville mene, at de ikke »respekterer« menneskets værdi som sådan, og at de ikke betragter menneskets generelle velbefindende som et efterstræbelsesværdigt omdrejningspunkt.

Den lethed, med hvilken man kan finde tilslutning til udsagn, der således udtrykker en grundlæggende respekt for eller kærlighed til medmennesket, forklarer måske også, hvorfor mennesker af vidt forskellig politisk, religiøs og filosofisk observans ofte finder det væsentligt at fremhæve, at deres foretrukne ideologi eller religion repræsenterer »humanistiske værdier«. For hvem vil ikke helst være på dét hold, der udtrykker »respekt« og »medmenneskelighed«?

http://www.humanisme.dk/renaessance/indledning.php
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #399 skrivet: juni 17, 2014, 20:50 »
Niban, jeg vil i hvert fald ikke kritisere dig som person. Du er tålmodig og høflig og har endda humoristisk sans. Men det lidt jeg er dykket ned i dine teorier har givet mig den overbevisning, at det nærmere er romankunst end videnskab. Det skal der også være plads til her. Absolut. Men man skal være klar over hvilken genre man arbejder i. Netop jeg har haft et problem ved at mine ideer blev forvekslet med dine. Man skal være klar over, om man er indenfor eller udenfor den videnskabelige metode og det bestræber jeg mig på.

Iøvrigt er jeg ikke selv særlig videnskabelig og slet ikke akademiker.