Författare Ämne: Sidste nyt fra Jelling  (läst 181673 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #160 skrivet: mars 04, 2013, 19:51 »
Da jeg skrev at artiklen i Skalk er sensationel... da var jeg ironisk.
Jeg har svært ved at forstå, at man bruger 7 sider på at gentage en teori, der - så vidt jeg kan se - ikke er særlig spændende. At man har afrenset hele gavlmuren, det er da udmærket. Men når nu denne afrensning ikke påviste noget, skulle man så ikke kunne sige dette lidt kortere ? Selvom teorien skulle være rigtig, så er det, at man har bygget en lille kirke før man forstørrer den - da ikke århundredets nyhed. Og beviser er der stadig ikke. Derimod nævner man dennegang at et af tegnene på teorien nu er faldet bort: Et tilsyneladende fundament til det formodede nedrevne første generations kor... er afkræftet ifølge den ny artikel.
Jeg erindrer forum'ets læsere her om, at teorien om en lillebitte kirke som første stenbygning i en tidligere artikel blev taget som tegn på at den kunne være kongelig: ? Jo, for en rigtig menighed har brug for en større bygning !
Det hele virker spinkelt og som om man snakker for at udfylde et tomrum.
Men jeg vil gerne høre andre meninger. 

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #161 skrivet: maj 08, 2013, 14:58 »
Harald Blåtands forsvarsmur gravet frem i Jelling - er det et fæstningsværk eller bare pral   :-\

http://www.tvsyd.dk/artikel/198363:Harald-Blaatands-forsvarsmur-gravet-frem-i-Jelling

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #162 skrivet: augusti 17, 2013, 11:20 »
Harald Blåtands kongsgård?

Udgravning viser nemlig, at en kæmpe palisade på 1,4 kilometer, der omkranser Harald Blåtands kongsgård, blev opført i år 968. Altså midt i hans regeringsperiode fra 958 til 987.

Seniorforsker på Nationalmuseet Niels Bonde har lavet årringsdateringen på baggrund af 12 prøver fra palisadevæggen. 11 prøver er nu daterede, og de stammer fra træer, der er fældet omkring 968.

http://www.avisen.dk/ny-sensationel-viden-om-harald-blaatand_230754.aspx

http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article2068912.ece

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #163 skrivet: augusti 17, 2013, 23:31 »
Stort tack för denna nya och spännande information.
Det enormt stora område som inhägnats av denna väldiga pallisad sett i förhållande till de relativt få hus, alla samlade enbart längs palisadens insida, som funnits samt det faktum att nästan inga artefaktfynd har gjorts, får mig nästan att tro att vi här står inför en central tingsplats, typ den på Island. På Island hade man ju sina fasta hus/bodar men platsen var bara befolkad under kortare tid under året.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #164 skrivet: augusti 19, 2013, 10:32 »
Lidt mere information fra Nationalmuseets site -

Årstallet 968 viser, at Jelling fra starten har været vigtig i Harald Blåtands regeringsperiode. Det tyder på, at Harald Blåtand opfører palisaden som noget af det første i sin regeringstid, men efter Nordhøjens gravkammer.

Anne Pedersen, som er museumsinspektør på Nationalmuseet og leder af Jellingprojektet, mener, at resultatet af den dendrokronologiske datering er med til at binde Jellings palisadekompleks meget tættere sammen med de øvrige storbyggerier fra tiden. Nemlig Ravning-broen kun 10 km syd for Jelling og de store ringborge, Fyrkat, Aggersborg, Nonnebakken og Trelleborg, som alle er opført inden for få årtier mellem 965 og 985. I samme tidsrum blev også Dannevirke udbygget.

"Jeg tror, at vi nu, ved hjælp af arkæologien og de meget præcise dateringer, kan få et mere præcist blik for, hvordan kongemagten har handlet i 900-årene, og hvilke kommunikationsmidler de benyttede sig af. Hvordan synliggjorde man sine ambitioner? Hvordan synliggjorde man sin magt? Nu spekulerer vi så også på, hvad der er foregået inden for palisadens vægge i Jelling, og der er mange spændende forslag", siger Anne Pedersen.

http://natmus.dk/nyhedsoversigt/nyhed/article/ny-undersoegelse-jelling-palisade-er-fra-harald-blaatands-tid/

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #165 skrivet: augusti 22, 2013, 13:36 »
Denne sensation er i virkeligheden blot en bekræftelse af hvad alle troede hidtil. Blot er palisadens opførelse blev lidt mere præcist dateret. Så benytter Nationalmuseet lejligheden til en række ekstrapoleringer der fremsættes som fakta: Det kan overhovedet ikke tænkes at der i denne krigstid og ideologiske overgangstid fandtes andre bygherrer end kongen. Ejheller at palisaden er andet end et kristent bygværk. Man inspirerer yderligere journalisterne til at tro at det hermed er bevist at Harald holdt til i Jelling. Palisaden omtales til tider som mur og som forsvarsværk, skønt det danske sprog absolut skelner mellem mur (stenbygning) og trækonstruktioner, der kan kaldes vægge, plankeværker eller palisader.
 
Hvad er meningen med alt dette ? Først og fremmest, tror jeg, at støtte det store projekt der kaldes Kongernes Jelling[/i og i hvilket der er investeret mange millioner kroner.

Dernæst at støtte danskernes selvopfattelse som et enigt og kontinuerligt folk med udgangspunkt i kongedømmet og kristendommen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #166 skrivet: augusti 22, 2013, 23:20 »
Denne sensation er i virkeligheden blot en bekræftelse af hvad alle troede hidtil. Blot er palisadens opførelse blev lidt mere præcist dateret. Så benytter Nationalmuseet lejligheden til en række ekstrapoleringer der fremsættes som fakta: Det kan overhovedet ikke tænkes at der i denne krigstid og ideologiske overgangstid fandtes andre bygherrer end kongen. Ejheller at palisaden er andet end et kristent bygværk. Man inspirerer yderligere journalisterne til at tro at det hermed er bevist at Harald holdt til i Jelling. Palisaden omtales til tider som mur og som forsvarsværk, skønt det danske sprog absolut skelner mellem mur (stenbygning) og trækonstruktioner, der kan kaldes vægge, plankeværker eller palisader.
 
Hvad er meningen med alt dette ? Først og fremmest, tror jeg, at støtte det store projekt der kaldes Kongernes Jelling[/i og i hvilket der er investeret mange millioner kroner.

Dernæst at støtte danskernes selvopfattelse som et enigt og kontinuerligt folk med udgangspunkt i kongedømmet og kristendommen.

Palisaden bygges i den periode hvor det Nye Rom - genom gamle, romerkse hersketeknikker - har invadert og smadret danske-adelns nevöer og nieser i Thüringen, Holland, Frisland, Holstein och Saxland.

Efter at vikingenes kraftanstrengelser ebber ut kommer også Danmarks kärneland, Julland - for förste gang i kjent historie - under direkte, militärt press fra en fientlig agressor, i form av det 'helige', tysk-romerske kejserdömme og dennes katolske monopolkirke.
 
Nå beskriver riktignok Jellinge-steinen at Harald Blåtands siste akt som kongevar at omvende seg til "kristendommen". Senere får vi vite at dette skjedde etter at han ble vitne til ett "Guds mirakel"...  ::)

Lite berettes imidlertid om dane-kongernes metodiske og kontinuerlige motstand mot det karolingske och katolske tyrrani - fra 700-tallet fram til den bittre slutt. Siste fase i denne motstandskamp - kalt 'vikingetiden' - er altså de lejre, härveje og forsamlingplasser som bygges for å forsvare selve Julland - og det gamle, danske kärneland - ved sidewn av Öresund og kontrollen med Östersjöen och Nordsjöen. Av disse årsaker står såvel de svenske som norske konger sammen med de danske - vikingtiden igjenom.

Vi vet at nordmennene utkalte halv ledang til Haralds forsvar av Danevirke. Hvad den svenske kong Erik gjorde under Danmarks skjebnetid vet vi ikke - men det er anmärkningsvärdt at garnisonsstaden på Björkö i Mälaren avvikles på 980-tallet...
 
Desverre var skandinavernes forsvar ikke nok. Danevirket ble brutt, Julland besatt, brent og beskattet - og Kongen tvunget til full underkastelse - kalt "omvendelse og dåp". (Dernäst ble Danmark en de av det katolske kejserrike - og presset ble flyttet til Norge, Sverige og Östersjöen.) 

I denne prosess bukket de gamle konstitutioner - läs kongedömmer - under. Å beskrive den katolske besättelse av Danmark og den påfölgende 'kristning' som "samlende" og "nationsbyggende" er m.a.o. et eklatant eksempel på politisk styrt historieskrivning. På basis av de kunnskaper vi i dag har om vikingtidens kulturer og konflikter representerer denslags spekulationer alt annet en god logik. Ikke minst fordi den i bunn og grund bygger på en tro på mirakler...  ::)

Hva gjelder bruken av plassen mellom palisadene ligger valget mellom 'eksersis-plads' eller 'ting-plads'.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #167 skrivet: augusti 23, 2013, 20:18 »
Ja Boreas, det er vigtige ting du minder os om, men hvorfor regner du ikke det kultiske som en af de mulige aktiviteter i det indhegnede område? Ekcercerplads ? Fyldt med gravhøje og monumenter ? Når arkæologerne udtaler sig internt hører jeg at de idag regner Jelling for et religiøst anliggende og det gjorde du vist også selv i begyndelsen af Harald Blåtands gård hittat. Du kan vist lide at være i opposition !

Men det eneste jeg virkelig vil kritisere i dit historiesyn er, at du idealiserer de samfund som katolilkkerne smadrede. Selvom jeg selv regner med at de var mere tolerante end pavedømmet og bl. a. indebar grupper af ortodokse kristne, så erkender jeg da, at det er gætterier (kvalificerede) og at jeg ikke ved noget sikkert om vikingerigernes åndelige niveau. At idealisere dem er risikabelt !

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #168 skrivet: augusti 24, 2013, 19:49 »
Det er også sandsynligt at denne hypotetiske tolerance i de før-katolske nordiske samfund kun var et overgangsfænomen, og skyldtes at man var under pres.

Iøvrigt vil jeg gerne forklare hvad betydning jeg tillægger denne sag. Hvorfor vil jeg ikke, uden at protestere, lade nogle danske museumsfolk få gode faste stillinger i Kongernes Jelling ?

Det vil jeg ikke, fordi denne fastholden af et falsk billede af Danmarks opståen er medvirkende til konflikter mellem landet og udlandet. Det drejer sig - til den ene side - om nogle marginale grupper der forherliger visse episoder i landets fortid. Tidlig kristendom eller sen hedenskab. Men især drejer det sig om en national holdning, der fastlåser Danskerne i en bestemt livsholdning. Det er usundt og morbidt at benægte nyopdagede kendsgerninger og forveksle virkeligheden med det vi lærte i skolen.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #169 skrivet: augusti 25, 2013, 11:15 »
Det sidste link i Emunds sidste indlæg giver adgang til et dobbeltinterview på Youtube. Nationalmuseets mening om tingene. Jeg har set det hele og... der er ikke et ord om nogen krig eller nogle trusler sydfra. Vi får indtryk af at Harald lever i et fredeligt hjørne af Europa og at han er optaget af kulturelle, arkitektoniske sysler. Det er altså sådan, at det danske Nationalmuseum og Boreas har to forskellige opfattelser af Danmarks kristning. Helt forskellige.
Jeg er ikke selv historiker, men har en intuitiv følelse af at det er Boreas, der er nærmest på sandheden.

Hvad mener andre ? Er der kendsgerninger til fordel for den ene eller den anden holdning ?

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #170 skrivet: augusti 26, 2013, 10:54 »
Men i det omtalte interview hører man alligevel nogle toner som er anderledes end avisartiklernes. Anne Pedersen taler om at situationen i 968 leder frem til den kongemagt der opstår senere. Og hun siger, at Jellingområdet måske skal forstås som et neutralt sted, der lå lige langt fra de forskellige stormænds indflydelsesområde.
Så det ligner min egen tankegang: Dels ved vi ikke, hvem der byggede de store anlæg. Dels ved vi, at landet var delt i indflydelsesområder med stormænd, der sloges eller slog sig sammen efter omstændighederne.
Men det vigtigste nye i min tankegang kommer Nationalmuseet ikke ind på: Nemlig at der nødvendigvis må have været grupper, der var under påvirkning af ideologien fra tidens hovedby, nemlig Konstantinopel. Og at designet i Jellingpalisaden stærkt tyder på at den er bygget af sådan en gruppe.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #171 skrivet: augusti 27, 2013, 13:23 »
Jellingarkæologernes artikel i Praehistorische Zeitschrift er udkommet og man kan læse et resumé på nettet. Men jeg har ikke modtaget artiklen - ikke endnu.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #172 skrivet: september 15, 2013, 16:46 »
Jeg har stadig ikke modtaget artiklen, men jeg må indrømme at jeg ikke har rykket, fordi jeg ikke forventer nogle gode overraskelser. En af artiklens forfattere har nemlig givet udtryk for, at man ikke vil komme ind på palisadefirkantens geometri. Man er, så vidt jeg ved, enig med mig i at den må være bygget med kendskab til 3,4,5 formlen og man er også enig i, så vidt jeg ved, at Bandholms videregående tolkninger er grundløse. Men man kommer ikke ind på nogle af delene. Derimod slår man fast,  at Jelling er et kongeligt anlæg. Det sidste ved jeg med sikkerhed, fordi det er de første ord i artiklen og dem kan man læse uden at være abonnent.
Har nogen andre læst artiklen ?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #173 skrivet: september 16, 2013, 01:10 »
Men i det omtalte interview hører man alligevel nogle toner som er anderledes end avisartiklernes. Anne Pedersen taler om at situationen i 968 leder frem til den kongemagt der opstår senere. Og hun siger, at Jellingområdet måske skal forstås som et neutralt sted, der lå lige langt fra de forskellige stormænds indflydelsesområde.

Hypotesen bygger på ett premiss der ikke existerer. Pröv noget andet.

Citera
 

Så det ligner min egen tankegang: Dels ved vi ikke, hvem der byggede de store anlæg.


Ganske visst -  och lige lite vet vi om datidens danske konstitution. (Skal man tro Saxo var DK på denne et vel etableret kongerike, etc.)

Dine egne antagelser henger derfor, desverre, også i luften:

Citera

Dels ved vi, at landet var delt i indflydelsesområder med stormænd, der sloges eller slog sig sammen efter omstændighederne.


Dernäst bygger du en ny teori - med Konstantinopel som ett nytt Origo. Det innebärer bl.a. at du negligerer de opplysninger vi har fra romernes äldste nedtegninger om folket i Nord-Europa - og deres kultur- och kunnskapsnivå...  :-\

Citera
   

Men det vigtigste nye i min tankegang kommer Nationalmuseet ikke ind på: Nemlig at der nødvendigvis må have været grupper, der var under påvirkning af ideologien fra tidens hovedby, nemlig Konstantinopel. Og at designet i Jellingpalisaden stærkt tyder på at den er bygget af sådan en gruppe.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #174 skrivet: september 16, 2013, 06:55 »
Når jeg forsøger at resumere det alle er enige om... så siger du at mine antagelser hænger i luften, Boreas. Det er da morsomt !

Når du taler om romernes sidste nedtegninger om folket i Nord-Europa, så gætter jeg på at du dermed rykker tidsmæssigt tilbage til 3-4 hundredetallet ? Og altså helt forlader vikingetiden. Men der er jo en del uklarhed med hensyn til hvad man mener med sådan et udtryk som romerne.

Danske historikere ved godt, at denne uklarhed er skabt med vilje: For at hjælpe pavedømmet med hensyn til dets krav om at være det administrative centrum for alle kristne, så talte man tvetydigt om det kristne Romerrige med hovedstad i Konstantinopel. Derfor kaldte man dette rige for Byzans, hvilket var det før-kristne navn på Konstantinopel.

En tredie betydning af ordet “romerne“ kunne være: De der udtrykker sig på latin. Men det er heller ikke særlig entydigt, fordi det fra kejserdømmets tid blev almindeligt, at alle veluddannede romerske borgere l Italien var to-sprogede. Den samme to-sprogethed fandtes derimod ikke i Konstantinopel. Der var man overlegne og dominerende med hensyn til latinerne.

Jeg taler i almindeligheder, for jeg må indrømme at jeg ikke forstår dig særlig godt, Boreas. Mener du, at Konstantinopel aldrig blev til den verdensby, som vi andre tror, den var ?

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #175 skrivet: september 16, 2013, 12:39 »
For at markere palisaden har man igangsat en prøveopstilling af nye stolper. I alt skal der rejses 192 stolpepar rundt langs palisaden. Stolperne udføres i beton og vil blive op til 3.60 cm høje. Stolpeparrene vil blive placeret med varierende afstand, så stolperne nogle steder vil stå tæt og andre steder vil der være helt åbent.

Med markeringen af palisaden har det været ønsket at tydeliggøre det store rum, der fandtes indenfor palisaden.

I valget af udseende og materiale har det ligeledes været vigtigt at tydeliggøre, at der er tale om en fortolkning af palisaden og ikke en historisk rekonstruktion.

http://www.jellingmonumenterne.dk/page43802.aspx

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #176 skrivet: september 16, 2013, 13:07 »
Kære Emund, tak for dit link. Først vil jeg sige, at den markering man nu laver af palisadens forløb forekommer mig helt ok. Jeg kunne ikke selv forestille mig den bedre.
Det var det intellektuelle udbytte af dit link. Men nu kommer vi til det følelsesmæssige - som er langt mere... øhh emotionelt. Ohh, alle disse dannebrogsflag. Alle disse taksigelser. Alle disse henvisninger til Harald Blåtand. Dronningens tale! Netop nu sidder jeg og hører på den. Og den er fantastisk. Også hvis jeg ikke havde drukket tre glas vin til frokosten. Men det har jeg.  Du kan ikke forestille dig, Emund, hvad den slags betyder, når man sidder som en ensom og forladt dansker langt ude i verden. Tak.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #177 skrivet: september 16, 2013, 14:49 »
Du kan ikke forestille dig, Emund, hvad den slags betyder, når man sidder som en ensom og forladt dansker langt ude i verden.

Jeg håber da sandelig at du selv har valgt din situation i det fremmede?  :(

Også hvis jeg ikke havde drukket tre glas vin til frokosten. Men det har jeg.

Også dér er du måske heldigere stillet end os andre i det nordiske. Jeg læste forleden i Politikken, at Systembolaget i Sverige nu vil hæve priserne på alkohol. Nyd du roligt dine glas vin, du har sikkert fortjent det.  ;)

Tak.

Jamen selvtak - du! :)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #178 skrivet: september 16, 2013, 21:45 »
Ja Boreas, det er vigtige ting du minder os om, men hvorfor regner du ikke det kultiske som en af de mulige aktiviteter i det indhegnede område? Ekcercerplads ? Fyldt med gravhøje og monumenter ? Når arkæologerne udtaler sig internt hører jeg at de idag regner Jelling for et religiøst anliggende og det gjorde du vist også selv i begyndelsen af Harald Blåtands gård hittat.


I den gamle norröne skikk var det vanlig å legge hov, tingplads og torg innen samma "vie" eller "horg" (indhegning). Jmfr. Eyrbyggjasaga, etc. Den gang skillede man tydligvis ikke mellom "religiös" og "profan" slik man gjör det i våre dager.

Det sakrale var mao. knytet närmere till de histoiske traditioer, de lovformlige parlament og det social-politiske fellesskap - hvor den eksplisitte kulturutövelse (riter, traditioner) foregikk, efter traditionerne...

Romben der hegner om Harald Blåtands minnesten har propotioner som rummer ganske så meget - teoretisk sett. Her kan finnes både hov, ting och torg - samt en "excerserplads" ("skeid") for prosesjoner og/eller korporlige oppvisninger av diverse slag...

Se opp for halmbukker og stråmenn.
   
Citera
Men det eneste jeg virkelig vil kritisere i dit historiesyn er, at du idealiserer de samfund som katolilkkerne smadrede. Selvom jeg selv regner med at de var mere tolerante end pavedømmet og bl. a. indebar grupper af ortodokse kristne, så erkender jeg da, at det er gætterier (kvalificerede) og at jeg ikke ved noget sikkert om vikingerigernes åndelige niveau. At idealisere dem er risikabelt !

Jovisst - det er nesten like risikabelt som å stigmatisere dem - genom å ukritisk videreföre de sinnrike stigmata middelalderen har utstyrt dem med. Av denb grunn får vi analysere vikingtiden - som alle andre epoker - som ett skifte av kultur og politikk, snarere än som en "religiös oppvågnig" - der menes å ha fört "civilisation og fredsommelighet" till de "mer primitive" nordboere...  ::)

Nå plages jeg i allmenhet ikke med mangel på kritisk sans - snarere motsatt. Derfor har jeg (fortsatt) problemer med å oppfatte det relle, historiske innhold bak gamle begrep som "viking", "hedning", "barbar" og "pagan" - för de nevnte stigmata sådagens lys og de alle ble synonymer med "vill" og "primitiv".

Forövrig lurer jeg på hvordan den vikingtid der fortsatt sleper på disse begreper kan idealiseres?!

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sidste nyt fra Jelling
« Svar #179 skrivet: september 17, 2013, 00:04 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”