Författare Ämne: Östgöternas hemland  (läst 7605 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Östgöternas hemland
« Svar #20 skrivet: juni 24, 2012, 23:46 »
Rent generellt så har jag för mig att det finns ganska stora skillnader i gravskicket i de aktuella områdena. Är dock ingen expert, utan försöker minnas vad som sades vid ett par föreläsningar av forskare som håller på med ämnet som jag varit på genom åren. Höggravfält sticker därför ut, och när de kombineras med skandinaviska föremål (framför allt delar av personlig utrustning) så har det lett till att vissa tolkat det som skandinaver. Men som sagt, inte okontroversiellt. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Östgöternas hemland
« Svar #21 skrivet: juni 25, 2012, 00:25 »
Den tidigare nämndea Nerman grävde sig väl igenom ett helt höggravfält i förvissningen att sådana var skandinaviska, utan att hitta en enda skandinavisk artefakt...  med slutsatsen att de inte var skandinaviska...      Har för mig att höggravfält finns på flera platser i dagens Ryssland, men där innehållet antyder "finsk" befolkning.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Östgöternas hemland
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2012, 00:46 »
Nu var det ju uppenbarligen inte Nerman som höll de föreläsningar som jag var på, utan en bra mycket mer nutida forskare.

Har för mig att en av platserna man talat om är Pskov, där man har kammargravar från 900-talet med Skandinaviska smyckesuppsättningar. Det finns säkert även finska inslag.   

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Östgöternas hemland
« Svar #23 skrivet: juni 25, 2012, 09:41 »
Den lokala "navel-platsen" vid vattenkraftverk i Zydowo, som nuvarande invånare celebrerar så mycket, - rymmer 22 rektangulara "kurhaner". Kurhan nr 11, som blev undersökt 1966, var byggd från sand blandad med humus på ytan av 8 x 12 m och var bara 1m hög. I olika delar av denna jordvall fanns 4 rakryggade skeleter på stenbeläggningar, som var rundställda med stenar. Deras huvuden varit orienterade mot NO. Två utav skelleter hade järnknivar i läderfodral med bronsplåt på, vid deras höfter. En av skeletter hade med sig en brynsten med att hål i. I samma vallen ett lerkärl blev upptäckt. Också typisk slaviska tinningsbågar blev upptäckta på ytan - redan före Andra Varldskriget. Polska arkeologer daterade kurhaner till XI - XII seklet som en del av den  slaviska Bobolice (Bublitz) - kulturen.

Gravar av forna "östgotiska" invånarna är lokaliserade på Zydowo-Höglandet i avsides belägna, uppenbarligen
"chthoniska" vrår, som tex Varulvarnas`Ravin (Wolfschlucht). Sen, som i hela Pommern också här, - traditioner av medeltida slaviska invånarna hade inslag av baltiska folktro. Och några lokala ortsnamn kunde komma från inslag av sarmatiska folk (Alaner?), som kanske bodde här som krigsfångar eller vakter av lokal gren av bärnstensvägen. Paradexempel på det sista inslagget är namnet av ån, som börjar i Nedre Sjön av Zydowo : Radew (Radue) ån, som kunde komma från gudinnan Rada. 

Nuförtiden, germanska folk börjar återkomma igen till det forna Östgoternas hemland. Zydowo-Höglandet är känt för sina måleriska landskaper och fina jaktmarker. Tyskarna börjar återköpa sina gamla gård där i konkurrens med danskar och holländare. Ny folk-syntes börjar skymta på horisonten. 


Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Östgöternas hemland
« Svar #24 skrivet: juni 25, 2012, 10:28 »
P.S. Kanske den nya blandningen av folk i "Östgoternas hemland" hittar snabbare tillbaka till gamla insikten att
det är Naturen som ytterst föder våra tankar och sinnesrörelser, som utformar vår liv. Hur ska vi väcka den nya generationen av it-nördar till denna åsikt?