Författare Ämne: Varifrån kommer villfarelsen att Adam av Bremen inte använde ordet "tempel"?  (läst 29752 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
Intressant. Hade man en annan kalender än den Gregorianska i NV Europa under vikingatiden??


Det hade man definitivt! Den Gregorianska kalendern infördes av påven i Rom 1582! Innan tillämpades den Julianska kalendern, fast här i det asatroende norden hade man förmodligen en egen tideräkning.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Aha!
Betyder det att midvintersolståndet i den julianska kalendern räknas till 13. december?

Frågans grund var givetvis varifrån denna uppgift - om vikingatidens midvintersolstånd som 13. december - kommit...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Vikingatidens kalender kan vi diskutera i en annan tråd, det intressantaste med övergången till Gregoriansk kalender är framför allt att man hade kommit på skev med tideräkningen så man var en vecka efter och när man sedan bytte så tappade man 7 dagar vilket betydde att vintersolståndet hamnade runt den 24:e istället för runt den 31:e december, och början på julveckan (som alltså var en längre högtid och avslutades vid vintersolståndet) hamnade vid Lucia.

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
Det är ju därför vi firar Lucia idag.D.v.s det var den kortaste dagen och solen kommer så smått tillbaka.När kalendern ändrades så fortsatte man främst i VG södra Värmland,Bohuslän.Lucia är ingenting annat än vår gamla jul.Ursprunget har ingenting att göra med ett katolskt helgon från Cyracusa.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Finns det några uttalade Sveaister idag?
Om de själv uttalar sig som "Sveaister" har jag ingen aning om, men bla några i Arbetsgruppen Långhundraleden har blivit anklagade för detta (om det sedan verkligen stämmer är en annan sak). Yngwe var tidigare inne på Mats G Larsson, men även Gudrun Vällfors har ju blivit anklagad i vissa medier (bla för hennes försök att flytta slaget vid Helge å i Skåne till Uppland).

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Carl-Thomas!
Citera
Svar #11
Jag håller med dina beräkningar i sig. Men din beräkning blir fel enligt min mening. Det fanns väl inte 500000 individer i riket vid tiden. Jag har hört uppgifter om att Norge perioden 1100-1350 hade lika stor befolkning som Danmark och Sverige tillsammans. Och då skall inte Gotland resp Helsingländerna räknas in. Norge har då 500000 under 1200-1350. Det handlar således snarare om runt 200000 i både Götalanden och Mälarområdet tillsammans.

Vad säger att Götaländerna innefattades i dessa samlade blot? Mälarområdet har kanske 1/3 av de 200000, d v s ca 60000. Av dessa 66000 bör alltså 13000 vara trälar. Men av de kvarvarande 53000, så bör ca 43000 vara i beroende av den "fria" klassen. Dessa 43000 är alltså fria men INTE oberoende. Det handlar alltså för kungen inom Svealandet om att försörja högst 3300 fria oberoende män. Jag skulle vilja uttrycka det som fria oberoende släkthuvudmän, för då finns ett antal kvinnor med i beräkningen.

Har det slagit er att Adams beskrivning av Ubsola ganska bra stämmer med Gamla Uppsala, om man betraktar området stående några 1000m söder om kungshögarna. Men i så fall har templet legat inom det område man under denna sommaren startat utgrävningar i. Spännande.
Dessutom blir ju byggnaderna där nuv Gamla Uppsala kyrka står av en helt annan karaktär. Någon ställde de nya heliga byggnaderna "bredvid" det gamla området med heliga byggnader och ersatte dem inte på den gamla platsen, som det anses att kyrkan vanligen gjorde. Detta tror jag är fel, för så säker i sadeln var kyrkan inte vid tiden. Ännu mer dessutom, så var väl nordbor och germaner mer kända för att dyrka sina gudar i "heliga lundar" än inomhus i byggnader, d v s fälten söder om borde visa spår av stora och gamla träd.
Är det fler än jag som funderar över uppgiften om att ärkebiskoparna, som tillträdde från 1164 stannade i Sigtuna tills Trefadighetskyrkan i (nya) Uppsala stod klar. Trots att det formella ärkebiskopssätet i Gamla Uppsala sedan länge var byggt? Eller var det upptaget där?
Gamla Uppsala (dom-) kyrka brann ju! Var det inte en kung som blev fördriven eller t o m dödad för att ha förstört hedningarnas tempel?
Det har sagts att ärkebiskopen stannade i Sigtuna eftersom Gamla Uppsala inte hade de fascilitéter att erbjuda (en stad), som var Romersk Katolska kyrkans normala krav, men det hade alltså Sigtuna. Ändå placerade sig ärkebiskopen så småningom i Trefaldighetskyrkan, trots att (nya) Uppsala inte bättre svarade mot kraven än Gamla Uppsala.

Det finns ännu fler detaljer som sammantaget pekar på något skumt i vad Romersk Katolska kyrkans resp  politiska krönikor etc beskriver om folklanden.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
Har ingen fakta, men 200000 boende i Sverige?? Vilka hade tid att åka ut och plundra??,, hur hittade man varandra, och hur fick man ihop tillräckligt många krigare för att ta makten i Normandie, England osv, Vet att de flesta som seglade västerut kom från Nuvarande Danmark och Norge osv.., men med dessa siffror så...

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Har det slagit er att Adams beskrivning av Ubsola ganska bra stämmer med Gamla Uppsala, om man betraktar området stående några 1000m söder om kungshögarna. Men i så fall har templet legat inom det område man under denna sommaren startat utgrävningar i. Spännande.

Nja, området söder om högarna kommer inte undersökas. Den nya tunneln kommer gå öster om det nuvarande tågspåret, alltså genom dagens bycentrum öster om kyrkan och högarna. En karta över undersökningsområdet finns på projektets hemsida.

Är det fler än jag som funderar över uppgiften om att ärkebiskoparna, som tillträdde från 1164 stannade i Sigtuna tills Trefadighetskyrkan i (nya) Uppsala stod klar. Trots att det formella ärkebiskopssätet i Gamla Uppsala sedan länge var byggt? Eller var det upptaget där?
Gamla Uppsala (dom-) kyrka brann ju! Var det inte en kung som blev fördriven eller t o m dödad för att ha förstört hedningarnas tempel?
Det har sagts att ärkebiskopen stannade i Sigtuna eftersom Gamla Uppsala inte hade de fascilitéter att erbjuda (en stad), som var Romersk Katolska kyrkans normala krav, men det hade alltså Sigtuna. Ändå placerade sig ärkebiskopen så småningom i Trefaldighetskyrkan, trots att (nya) Uppsala inte bättre svarade mot kraven än Gamla Uppsala.

Varifrån kommer dess uppgifter? Jag har aldrig hört talas om att biskoparna skulle stannat i Sigtuna. Enligt pålitiliga källor fördes ärkebiskoparnas kvarlevor från Gamla Uppsala till den nya domkyrkan i Östra Aros år 1273. De hade alltså blivit begravda i kyrkan i Gamla Uppsala, vilket ju verkligen antyder att de även upphöll sig där. Ärkebiskopens pallium förstördes ju även i en brand i Gamla Uppsala i början av 1200-talet, vilket väl tyder på samma sak.

Och trefaldighetskyrkan i Östra Aros stod nog redan klar vid mitten av 1100-talet.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
AndreasE, nej, jag tror inte att det finns några uttalade Sveaister idag – de skulle bli utskrattade skulle jag tro - men det finns en hel del dolda sådana med samma gamla tro.

Boreas - använd vilken kalender du vill, det handlar om vintersolståndet, det inträffar varje år som du vet – oavsett datum :-)

Västgötakungen, Östgötakungen, Kungen över Södermanland, Uppsalakungen osv - i all oändlighet -skrivs det om i nästan alla våra sagor och källor. De är alltså Landskapkungar. Vi har så många sådana att det både räcker och blir över. Men, eftersom vår officiella historia har bestämt att det enbart fanns enKung,  Uppsalakungen - och att denna satt i GU – och att just han styrde ett i krig taget rike – så finns naturligtvis inte några landskapskungar, bara ”lydkungar” – och en nästan oändlig mängd med ”medregenter”. 

Vetgirig, ingen vet hur många invånare det fanns, vad vi har är olika beräkningar från 200 – 500.000 – och jag drog naturligtvis växlar på den högsta siffran. Men, oavsett befolkningsmängd blir det en mardrömslik logistik som rent praktisk har varit totalt omöjlig att genomföra vintertid för hela landets befolkning – men lokalt, med ett litet antal individer (några hundra) var det absolut möjligt – men fortfarande mycket dyrt och mycket svårt eftersom alla behövde mat, dryck, ved, sovplats = ALLA män i riket, alltså hela landet, var alltså en omöjlighet – men så stod det i mina historieböcker.

När det gäller befolkningsmängd har, tror jag, Danmarks befolkning alltid varit ungefär dubbelt så stor som Sveriges fram till 1658 – och Norges befolkning ungefär hälften av Sveriges fram till samma årtal. När vi fick Skåne, Blekinge, Halland, Bohuslän, Jämtland och Härjedalen jämnades befolkningstalen ut lite bättre - till Sveriges fördel - och till nackdel för Danmark och Norge.

Det är ju därför många reagerar negativt när vår officiella historia, faktiskt än idag, beskriver att Svenska vikingar reste österut…jaha, vart reste då de som var från Blekinge, Skåne, Halland, Bohuslän, Jämtland osv? Vart tog deras vikingatida historia vägen? Följde dessa med ”utlänningar” Österut – eller reste de med sina dåvarande respektive länder västerut?

Thomas



Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477

Boreas - använd vilken kalender du vill, det handlar om vintersolståndet, det inträffar varje år som du vet – oavsett datum :-)


Frågan är varifrån du har den kalendariska markering - alltså datumet 12/12 - eller 13. december - som markör för detta årliga solstånd?

Algots poäng är nämligen mycket intressant - och relevant...

Det är ju därför vi firar Lucia idag. D.v.s det var den kortaste dagen och solen kommer så smått tillbaka.När kalendern ändrades så fortsatte man främst i VG södra Värmland,Bohuslän.Lucia är ingenting annat än vår gamla jul.Ursprunget har ingenting att göra med ett katolskt helgon från Cyracusa.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
Vi ska nog inte hänga upp oss för mycket på datumet för vinterblotet.Det är ju bara en konstuktion som de romerska påvarna påbjöd.
Troligtsvis för att tjäna egna syften.Årets kortaste dag visste man redan på vikinga tiden.Då sedan kanske tusentals år tillbaka.
Jeffrey.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
Carl Thomas, du verkar ha ett personligt agg till folk som motsvarar västgötaskolans fanatism. Du framför fö väldigt starka åsikter som är mindre väl uppbyggda än de fanatiska sveaisterna eller götister, läs skrifterna som de är menta att läsas, hela. Låt arkeologerna gräva.
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Ättelägg, att gå in på person är aldrig lönsamt på detta forum, tvärtom.

Du skriver att: ”läs skrifterna som de är menta att läsas, hela”.

Denna tråd handlar om Adams ”tempel”. Eftersom Adams skrift inte finns kvar i original – och det vi har idag är en avskrift av en avskrift– så var hygglig och tala om för mig hur Adam menade att hans skrift var menat att läsas.

Jag vill också att du informerar mig och andra vilken översättning som du stödjer dig på eftersom det finns flera – och de skiljer sig alla åt på olika sätt – vilket vi här diskuterar.

Någonstans bör du alltså ha fattat ett beslut – att lita till 100% på vad Adam skrev – och då har du, naturligtvis, läst hela Adams skrift eftersom du uppmanar mig till att göra just detta.

Eftersom du tror stenhårt på Adam så tror du alltså på att det fanns hundhuvudmänniskor i Norrland på elvahundratalet. Du tror stenhårt på att ”Birka är Götarnas stad” och att: Götaland sträcker sig upp till Birka. Eller hur?

Om du nu känner en viss tvekan om ditt beslut så är det förståligt. Kanske väljer du att tro på vissa delar av vad Adam, eller någon av de som skrev av vad Adam skrev, har skrivit ned. T.ex att det fanns ett tempel som heter Upsal som inte ligger långt från Birka och Situn. Bra, då vill jag gärna att du slår fast exakt var detta tempel faktiskt låg eftersom detta som Adam skrev faktiskt är den enda källa vi har om just detta.

Alltså, Adam var aldrig själv i Gamla Uppsala, han skrev alltså ned, i bästa fall, andrahandsuppgifter. Det han skrev finns inte längre kvar. Vad vi har är en avskrift av en avskrift. Hur menade nu Adam att detta var menat att läsas?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
Justså, hundhuvudmänniskor är beskrivning av den tidens arv från romerskbeskrivning att dett yttersta, långt borta. Det finns säkerligen många varianter av Adams skrifter, och jag har inte läst dem alla och inte på latin heller. Har dock inga problem att lita på kunniga översättare. Adams skrift hänger inte i luften utan andra hänvisningar till platsen. Uppsala är nämnt och korsar man dem med varandra blir bilden intressant. Adams beskrivning, andra handsuppgifter, prickar ganska rätt i den geografi och utformning Uppsala har så kvar står templet och uppgifter kring dess betydelse som sticker så många i ögonen. Varifrån får du tanken att Uppsala bara var av intresse för dess folkland, att sveakungen inte är densamma som residerande i Uppsala? Birka i Götaland kan stå för mycket likt hundhuvudmänniskor. Hundhuvudmänniskor har dokumenterats av tidigare historiker men inte kunnat bekräftas av mordern vetenskap, svårförklarat som zoologisk realitet :) vilket gör dem osannolika. Om Kvener skriver han att de "kanske" är desamma som Amazonerna inte lika med. Ganska intressant mordern tveksamhet av den gode Adam.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Var det nån som sa att det inte fanns aktiva sveaister idag.....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
S k hundhuvudmänniskor kan väl ganska lätt förklaras om man tittar på de hjälmbleck som hittats på Öland. Sen fanns det gott om historier om varulvar.

Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
Om sveaist innebär att man tror att Uppsala låg där det ligger och att orten har en mycket signifikant betydelse så då må jag vara det. Vad jag menar att läsa helhet är vad författaren beskriver utifrån sin horizont, vad som menas, att titta på detaljer gör ingen glad, hugger sönder det menta i detaljer utan sammanhang. Som bekant, helheten är större än detaljerna.
Erik

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Om sveaist innebär att man tror att Uppsala låg där det ligger och att orten har en mycket signifikant betydelse så då må jag vara det. Vad jag menar att läsa helhet är vad författaren beskriver utifrån sin horizont, vad som menas, att titta på detaljer gör ingen glad, hugger sönder det menta i detaljer utan sammanhang. Som bekant, helheten är större än detaljerna.

..och ändå är det enbart en detalj du väljer att ta ut som sanning i Adams text?

Jag tror att Sveaist liksom dagens Göticist måste vara en person som pekar ut Sveriges vagga som varandes enbart i den delen av landet man vurmar för.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Om de själv uttalar sig som "Sveaister" har jag ingen aning om, men bla några i Arbetsgruppen
Långhundraleden har blivit anklagade för detta (om det sedan verkligen stämmer är en annan sak).
 Yngwe var tidigare inne på Mats G Larsson, men även Gudrun Vällfors har ju blivit anklagad i vissa medier (bla för hennes försök att flytta slaget vid Helge å i Skåne till Uppland).

Fast Gudrun hämtar väl sin inspiration från Bo Gräslund som var först med att lansera idén om att Helge å låg i Uppland. Se
"Knut den store och sveariket Slaget vid Helgeå i ny belysning. Scandia 1986."


Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
"Jag tror att Sveaist liksom dagens Göticist måste vara en person som pekar ut Sveriges vagga som varandes enbart i den delen av landet man vurmar för."

Hmmm, vad menar man med Sveriges vagga, ett påfund. Sveriges vagga i termer av svear och svitjod, Svergiges vagga i termer av Svea rike, medeltidens namn för det framväxande nutida Sverige? Skall vi prata om Uppsala är det Svitjod, Svealand som är det intressanta. Sannolikt hade de övriga regionerna likartade centralpunkter.
Erik