Kollade på Uppsala: Svante Fisher, Frans Herchend, Bo Gräslund, Anders Kaliff, Ola Kyhlberg. Det är bara att gratulera. Har läst mycket från alla dessa. Kan inte ta fram ett enda namn på GU som matchar dem kring järnålder. Då känner jag ändå inte till alla de andra namnen från hemsidan på UU. Sen finns i Stockholm ett gäng till på SU (bl a Peter Bratt) och sedan på myntkabinett mm.
Svante Fisher är mer knuten utomlands, Bo Gräslund är pensionerad sedan länge och Anders Kaliff är mer intresserad av Östergötlands järnålder.
I Göteborg finns giganten Kristian Kristiansen, Tove Hjørungdal, Elisabeth Arwill-Nordbladh samt att man är knuten till den historiska institutionen med vår tids mest kunnige tidigmedeltidshistoriker, Thomas Lindkvist, och hans kollega Henrik Jansson. När det gäller den historiska institutionen så har de ett mycket tungt arv att bära från så stora namn som Jörgen Weibull, Erik Lönnroth, Birgit & Peter Sawyer, vilka ju var mycket kunniga inom nämnda tidsperiod. Sedan måste jag säga att intresset för Västsvensk järnålder faktiskt är stort. Låt vara att resurserna inte är lika stor, men vi har forskare som vår moderator, Magnus Reuterdahl, Lotte Hedeager, Ingmar Nordgren, Lennart Carlie, Anne Carlie, Påvel Nicklasson, Lars Ersgård, Bengt Nordqvist, Gisela Ängeby, Leif Karlenby, Göran Lundh, Lars Lundqvist och många fler. Du sa tidigare att det i stort sett inte fanns något skrivet av vikt de senaste 50 åren om västsvensk järnålder. Det kan du väl ändå inte mena. Om jag tar snabbt ur minnet kan jag varmt rekomendera följande böcker:
* Tore Artelius (2000) Bortglömda föreställningar : begravningsritual och begravningsplats i halländsk yngre järnålder.
* Lars Lundqvist (2000) Järnålderns centra : exempel från Halland och Västergötland.
* Bo Strömberg (1991) Järnhantering på boplatser i Halland under äldre järnålder.
* Ingegerd Särlvik (1982) Paths towards a stratified society : a study of economic, cultural and social formations
in south-west Sweden during the Roman Iron Age and the Migration Period.
* Kjerstin Cullberg (1973) Ekehögen - Backa Röd - Valtersberg : frågor om kronologi och kulturkontakter under
yngre förromersk järnålder i Göteborgsområdet.
* Ingemar Nordgren (2007) Kult, guld och makt : ett tvärvetenskapligt symposium i Götene.