Författare Ämne: Svearikets vagga på SVTplay  (läst 37018 gånger)

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Svearikets vagga på SVTplay
« skrivet: juni 12, 2012, 13:22 »
Serie i 6 delar från 80 talet med Dag Stålsjö som guide, finns utlagt på SVTplay för den som vill se.
Den borde ju ge upphov till en del frågeställningar :D

http://www.svtplay.se/svearikets-vagga

/Fredrik

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2012, 14:05 »
Det är inte utan att man blir en smula nostalgisk. :)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2012, 19:13 »
Fantastiskt!

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2012, 20:00 »
Guillous "I Arns Fotspår", tio år senare, är betydligt bättre för att förklara Svea Rikes vagga.

Näs är Svea Rikes första kungaborg och detta rikes första steg var en maktkamp runt Vättern med diverse andra förstärkningar från olika håll.

Dag Stålsjö hade rätt om att Birger Jarl är begravd i Varnhem.  I övrigt trasslade han sig in i många märkliga resonemang.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2012, 21:08 »
Nu är väl inte "I Arns fotspår" heller sådär jättebra... Guillou är, vad jag förstår enligt de medeltidsprofessorer/doktorander jag känner, mer entusiastisk än kunnig... Sen tror jag att det störde många hur polemisk han var. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2012, 21:20 »
AndreasE. Det är säkert ingen serie som levererade den sista sanningen men den var en bra pedagogisk serie om historieförfalskning.

Att Birger Jarl inte låg begravd i Stockholm var antagligen kontroversiellt på tidigt åttiotal.

Har man grävt fram något motsvarande Näs i Uppland eller Uppsala?

Det hjälper om du är tydligare i din kritik när det gäller fakta och vad som var fel i den serien(Arn)

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2012, 22:20 »
Jag är ingen medeltidshistoriker så framförde bara vad som verkade vara det samlade omdömet av de jag känner som kan det där. Men kan tex säga att delen om slaget vid Gestilren irriterade många.

Har jag påstått att det finns ett Näs i Mälardalen? Känner inte till någon som ifrågasätter den roll som Näs hade under medeltiden.



Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2012, 22:28 »
Nä, det har du inte sagt AndreasE men när du är diffus och svepande i din kritik krävs det kanske lite konkretiseringar av din kritik?

Om du kan konkretisera vad som var fel vid detta slag blir det lättare att diskutera.

Det är nog den bästa dokumentär/sammanfattning som jag har sett om svensk historieförfalskning från 1000-talet och framåt.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2012, 22:43 »
Det var väl just det som många hade problem med, nämligen att han drev sin tes om "historieförfalskning" så hårt samtidigt som hans egen framställning knappast var ovinklad.

Har inget intresse att dras in i en diskussion om fakta i en tv-serie jag inte sett på åratal. Kastade bara in en snabb kommentar i samtalet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2012, 23:48 »
. Men kan tex säga att delen om slaget vid Gestilren irriterade många.


T.ex. Mats G Larsson, Lars Gahm och och Staffan Fridell som ligger bakom Gästre-tolkningen???
 
Gubbarna i fråga är ju (borde vara) ökända för att tro på nån slags upplänsk svea-invasion av götarna och babblar om sveakollonier i Götaland och Svea-toponymer i Småland och ivrigt försvara sig mot götländska irrläror...
 
Dom är ju stor del i historieförfalskandet, så att de blir irriterade förstår jag!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #10 skrivet: juni 13, 2012, 22:04 »
Om man är intresserad av Guillous uppföljning av striden om Svea Rikes vagga finns just det avsnittet, i klippta delar, om Sveaskolan, Götisismen, Västgötaskolan, Olof Rubeck, Snorre, Saxo, Olaus Magnus och Dag Stålsjö på youtube.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2012, 01:06 »
T.ex. Mats G Larsson, Lars Gahm och och Staffan Fridell som ligger bakom Gästre-tolkningen??

Jag känner ingen av dem, så det var det inte. Vad jag förstår så anses dock tolkningen som trovärdig av de flesta aktiva inom området. Men kan ha missuppfattat det.

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2012, 09:14 »
Vad har konkret belagts och vad har förkastats och överbevisat.
I ett avsnitt, tror det var det sista, nämns att inga bevis finns för myntslagningen i Uppländska Sigtuna utan borde återfinnas i Västergötland. Det ses väl som överbevisats då myntavslag och även myntverkstaden återfunnits i mälardalens Sigtuna.
Finns det annat som idag är motbevisats eller belagt,åt ena eller andra hållet?
För mig som östgöte och på tillfälligt jobb i Ljungsbro, var det lite kul att Birka skulle ligga just här... Vad finns som underlag för den tesen? Finns det källor som talar för ett "Birka" eller är den hypotesen utagerad?
Fann denna artikel i ÖC från 2004.
http://www.corren.se/nYhEteR/artikel.aspx?articleid=4628488

/Fredrik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2012, 12:15 »
Jag känner ingen av dem, så det var det inte. Vad jag förstår så anses dock tolkningen som trovärdig av de flesta aktiva inom området. Men kan ha missuppfattat det.

Vad jag förstår så har dom inget bevisat annat än att ortsnamnet kan ha förekommit i Västmanland.. och det har väl en del "kändisar" också påpekat!
 
Poängen är ju inte att de skule ha rätt eller fel, poängen är att dessa tre verkar ha drivit en hel del sveapropagande genom åren, och inte verkar alldeles objektiva!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2012, 17:14 »
Jag har ingen aning om de är objektiva eller inte. Är inte alls insatt i deras totala arbetsproduktion. Och om de har rätt så har de väl rätt, oberoende av om de är objektiva eller inte?

Och vad jag förstår så har det visats mer än att namnet kan ha funnits i Uppland (inte Västmanland), utan att det faktiskt fanns, och att det moderna namnet Gästre går tillbaka till det. Sen låg inte de du läste upp bakom teorin, utan ingick i en tvärvetenskaplig grupp som utvärderade den. Gruppen bestod av historikern Lars-Otto Berg, kulturgeografen Marja Eriksson, ortnamnsforskaren Staffan Fridell, medeltidshistoriken Lars Gahrn, arkeologen Mats G. Larsson, och medeltidshistoriken Sigurd Rahmqvist, och de kom fram till att de ansåg att det var sannolikt att teorin stämmer. Menar du att alla de ingår i någon sorts medveten konspiration att utföra "historieförfalskning"?

Men visst, det finns folk som tvivlar på teorin.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2012, 17:53 »
Jag har ingen aning om de är objektiva eller inte. Är inte alls insatt i deras totala arbetsproduktion. Och om de har rätt så har de väl rätt, oberoende av om de är objektiva eller inte?

Och vad jag förstår så har det visats mer än att namnet kan ha funnits i Uppland (inte Västmanland), utan att det faktiskt fanns, och att det moderna namnet Gästre går tillbaka till det. Sen låg inte de du läste upp bakom teorin, utan ingick i en tvärvetenskaplig grupp som utvärderade den. Gruppen bestod av historikern Lars-Otto Berg, kulturgeografen Marja Eriksson, ortnamnsforskaren Staffan Fridell, medeltidshistoriken Lars Gahrn, arkeologen Mats G. Larsson, och medeltidshistoriken Sigurd Rahmqvist, och de kom fram till att de ansåg att det var sannolikt att teorin stämmer. Menar du att alla de ingår i någon sorts medveten konspiration att utföra "historieförfalskning"?

Men visst, det finns folk som tvivlar på teorin.

Ja visst, men deras tidigare bristande objektivitet kan nog kopplas samman med irritation.
 
Att namnet fanns där bevisar ingenting då det finns utrymme för flera platser med samma namn, och däri ligger väl kritiken.
 
Jag vet att det var fler som låg bakom, de jag nämnde var de som jag läst en del av och därför sett en klar, hur var det Thomas skev, sveaism?  Dom övriga vet jag mycket lite om och därför ville jag inte baka in dom i resonemanget, det vore inte rättvist.  Dom tre utpekade däremot... konspiration kanske är ett starkt ord, men de uppvisar (eller kanske uppvisade) en intention att etablera "sveaförklaringar" på en hel massa saker, och det knappast omedvetet. Om man sedan också medvetet gör avkall på självkritik och vetenskaplighet och verkar ignorera relevanta motargument.... ja då är det faktisk medveten historieförfalskning man sysslar med....
 
Man kan väl hoppas att de bättrat sig...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #16 skrivet: juni 14, 2012, 18:04 »
Ok, starka anklagelser. Jag har inte läst någonting av dem, så kan inte kommentera. Men låter ju allvarligt om det är så.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #17 skrivet: juni 14, 2012, 20:21 »
Stålsjö var ett geni på att skapa intresse för arkeologi. Han satte stopp för gamla nationalistiska floskler från Nerman & Co. Han skall hyllas för det. Sen ligger allt Uppsala i Uppland och Sigtuna vid Mälaren. Nermans anda finns fortfarande kvar. Tror t om att vissa svear på denna lista får en konstig känsla i magen när deras ärofyllda historia ifrågasätts av lantisar.
Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #18 skrivet: juni 14, 2012, 20:44 »
Nu finns det ju väldigt många svear som är lantisar också...

Men visst, det är trist när folk inte bara vill balansera bilden av svensk förhistoria, utan i stort sett radera vissa saker bara för att de råkar ligga i Mälardalen.

Jag hade personligen ingen koll på någonting om svear och götar innan jag började plugga arkeologi, och vår utbildning var av det postmodernistiska slaget där man inte pratade om "folkgrupper" alls, så själv har jag aldrig haft någon koll på min som upplänning "ärorika historia". Däremot så har jag alltid tyckt att platser som Birka är intressanta. Mitt dåliga sinne för geografi ledde dock till att jag inte riktigt visste var det låg förrän jag var pinsamt gammal.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Svearikets vagga på SVTplay
« Svar #19 skrivet: juni 14, 2012, 23:00 »
Det viktigaste är att ha ett öppet sinne och inte snöa in på sin egen favoritplats.

Jag gillar Uppåkra men det finns en påmminnelse om en annan plats här i Skåne som var samtidig men med ett dåligt forskat arkeologisikt arv:Maletofta eller Ravlunda på Österlen.

Finns fler platser som kanske har varit undersatteliter till Uppåkra som Järrestad och Vä här i Skåne.

På nuvarande danska sidan finns Gudme, Sorte Muld, Tissö, Lejre m´fl.

Jag misstänker att Gamla Uppsala haft liknade kopplingar till andra platser i närheten.

Det finns även platser i Uppåkras närhet med viktiga fynd som gravar. Fynden ligger kanske  en till tio kilometer från Uppåkra.

Thomas I