Författare Ämne: Skotska klaner kontra nordiska ätter  (läst 4576 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skotska klaner kontra nordiska ätter
« skrivet: juni 24, 2012, 09:22 »
Jag gick i skotsk skola i tonåren, och klanerna hade där fortfarande en positiv uppgift. Mitt kusinbarn har "rätt att bära klanens färger" på sin kilt vilket hon är stolt över. Min "skolhusmor" MacLeod hade vissa rättigheter till slottet på Skye efter 1000 år.Vi har inget motsvarande i dagens Sverige Någon släktsammanhållning av motsvarande grad som går mera än tre generationer tillbaka har jag inte upptäckt i Sverige med undantag för vissa adels och prästsläkter. (Fast adelsätter som Bannér och Hermelin som jag kände hade inte mera släktskontakter än vi)
Kanske om vi går tillbaka till tidig medeltid att släkterna hade en liknande funktion som klanerna.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skotska klaner kontra nordiska ätter
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2012, 15:25 »
Jag har uppfattningen att det tidiga medeltida rättsystemet lägger stor vikt vid individens koppling till släkten, och släktens ansvar för individen. Kan man se nåt liknande hos de skotska klanerna?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2012, 16:25 »
Ja,klanhövdingen var under medeltiden även dommare.

Utloggad Adils

• Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2012, 11:41 »
Jag gick i skotsk skola i tonåren, och klanerna hade där fortfarande en positiv uppgift. Mitt kusinbarn har "rätt att bära klanens färger" på sin kilt vilket hon är stolt över. Min "skolhusmor" MacLeod hade vissa rättigheter till slottet på Skye efter 1000 år.Vi har inget motsvarande i dagens Sverige Någon släktsammanhållning av motsvarande grad som går mera än tre generationer tillbaka har jag inte upptäckt i Sverige med undantag för vissa adels och prästsläkter. (Fast adelsätter som Bannér och Hermelin som jag kände hade inte mera släktskontakter än vi)
Kanske om vi går tillbaka till tidig medeltid att släkterna hade en liknande funktion som klanerna.

Möjligtvis på Gotland.
Hell thir regin donaraz!