Författare Ämne: Departement vill ha 1 000 nya museijobb!  (läst 10868 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« skrivet: september 12, 2005, 08:40 »
1 000 arbetslösa akademiker kan få jobb inom museer och arkiv. För att minska långtidsarbetslösheten skissar regeringen på ett nytt förslag där akademiker ska katalogisera och sortera föremål på landets museer.

Läs mer här. [Sydsvenskan]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #1 skrivet: september 12, 2005, 10:20 »
Detta är alltså fortsättningen på 90-talets stora digitaliseringsprojekt SESAM. Jag undrar lite hur de ska organisera upp det hela för idag är digitaliseringen i väldigt olika nivåer på olika museer. Jag efterlyser nog ett mer samlat grepp. Luktar arbetsmarknadspolitik...

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #2 skrivet: september 12, 2005, 10:26 »
Självklart rör det sig om arbetsmarknadspolitik och röstfiske men det skulle ju onekerligen vara trevligt för oss som snart (?) är färdigutbildade. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #3 skrivet: september 12, 2005, 10:34 »
Så länge man har bra ledning så att man slipper massa arbete i onödan. Jag tycker att det behövs god planering för den här typen av kraftåtgärder. Som det ser ut nu är risken stor att det bara blir en jättestor insats i arbete som i olika hög grad måste göras om om några år. Det är inte acceptabelt.

/Henrik

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #4 skrivet: september 12, 2005, 22:13 »
men för oss som INTE har jobb vore det ju också en chans!!! :)

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #5 skrivet: september 12, 2005, 23:42 »
Det är såklart så att ni ska ha jobb! Men det är ju oerhört trist att jobba och jobba och två år senare ser man att allt man gjort var förgäves eftersom de som planerade vad som skulle göras inte hade tänkt efter i tillräckligt hög grad. De har s a s givit er röd färg när huset skulle bli blått.

En katalogiseringsinsats (digital) av den här magnituden behöver tänkas igenom riktigt ordentligt om man ska slippa att behöva göra om allt jobb efter några år. Jag är tveksam till om tre månader räcker.

Så det jag försöker säga är att jag håller helt med om att ni som inte har jobb ska få, men jag vill dessutom att det ska vara någonting som ger branschen ett bra resultat!

/Henrik

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #6 skrivet: september 13, 2005, 08:56 »
Det är idag en betydligt bättre beredskap hos de flesta museer att starta ett projekt än det var 1995-96. Många museer har den infrastruktur i form av IT-lösningar och rutiner som då saknades. Då, 1995, användes en del av projekttiden att skapa lösningar och en arbetsrutin (åtminstone vid Historiska museet, SHM). Vägarna till tillgänglighet via exempelvis Internet var inte heller upparbetade på samma sätt då som nu.

Det är idag inte speciellt svårt eller tidsödande att planera för ett verkningsfyllt projekt vid SHM. Projektet ligger helt rätt i tiden och kommer, om det genomförs, att dramatisk påverka vår möjlighet att öka tillgängligheten till samlingarna på olika sätt.

/Ulf
IT-utvecklare vid SHM

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #7 skrivet: september 13, 2005, 10:49 »
Nog för att jag känner till SHM...

Men nu är det ju så att det ska ut tjänster på hart när varenda museum i Sverige, och min uppfattning är att beredskapen är låångt ifrån lika bra på större delen av museerna.

/Henrik - IT-projektledare på SHM

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #8 skrivet: september 13, 2005, 18:26 »
Utan att ha en total överblick över sektorn, är min bedömning ändå att förutsättningara hos de flesta museer är betydligt mer gynnsamma nu än vid genomförande av Sesamprojektet 1995-96. Både statliga och kommunala museer har i de flesta fall någon form av systematik i den digitala hanteringen av sina samlingar (vilket inte var helt vanligt då). Många av de museisystem som används idag skapades genom behov uppkomna genom Sesamprojektet. När det gäller förmålsvård vet jag emellertid inte riktigt hur läget är jämfört med då.

Många har sedan Sesam även varit med och digitaliserat eller fått material digitaliserat genom Kulturarvs-IT. Jag håller med om att allt kan bli bättre överlag i sektorn (även på de stora institutionerna). Låt oss hoppas att ett eventuellt nytt projekt kan hjälpa till öka standarden ytterligare.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #9 skrivet: september 13, 2005, 20:43 »
I senaste numret av DIK-forum (nr 10/2005) finns en artikel om  
Akademikerpraktik. Frågan är om dessa kommer att reserveras för långtidsarbetslösa eller om vem som helst kan söka dem (som uppfyller kraven såklart)?

Med tanke på hur många fler högskoleplatser som skapats så är det hög tid att något görs.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #10 skrivet: september 13, 2005, 20:58 »
Jodå, jag tror helt säkert att museerna är MER förberedda nu än för tio år sen. Detta gör dock inte saken enklare. Jag tror nämligen att de hade behövt vara ännu mer förberedda.

Men men, det får väl visa sig vad som händer. Det brukar ju göra det, som han sade.

/Henrik

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #11 skrivet: september 14, 2005, 08:45 »
Citat från: "hsu"
Jodå, jag tror helt säkert att museerna är MER förberedda nu än för tio år sen. Detta gör dock inte saken enklare. Jag tror nämligen att de hade behövt vara ännu mer förberedda.


Kan bara instämma i detta. Finns det något museum som INTE är trångbott avseende arbetsplatser? Mitt museum klarar knappt av den vanliga fluktationen på +/- 5 extra/projektanställda. Själv har jag, trots att jag är tills vidareanställd, fått byta tjänste rum 3 gånger de senaste 8 månaderna. Pga platsbrist!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #12 skrivet: oktober 03, 2005, 10:12 »
Karin Linder, ordförande i DIK Museimannaförbundet, säger i  denna artikel i SvD.

- "Vi är positiva till att regeringen har fått upp ögonen för långtidsarbetslösa akademiker, men vi är måna om att det blir mer långsiktigt än bara två år. De borde ge någon instans i uppdrag att förbereda arbetsmarknaden på det stora antal akademiker som utbildas varje år, och det är jätteviktigt att de som nu ska anställas har rätt utbildning. Är det inte visionslöst att se museiverksamhet som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd?"

Jag kan delvis hålla med, varför genomföra dessa arbetsmarknadspolitiska åtgärder när man samtidigt ökar antalet högskoleplatser vilket rimligtvis kommer att generera ännu flera arbetslösa akademiker? Hur tänker man då? Bättre med en arbetslös men välutbildad befolkning (eller som måste arbeta med något som de inte är utbildade för) än en outbildad?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #13 skrivet: oktober 04, 2005, 08:37 »
En uppenbar risk med "praktik" projekt av detta slag är att de blir institutionella. En annan fråga är huruvida dessa tjänster slår undan benen för andra tjänster, dvs att det blir ändå svårare att få ett riktigt jobb när man kommer direkt från högskolan/universitetet.

Samtidigt är det bra att något görs så att man lättare kan få in en fot i branschen. Frågan är om, vilket Gorm tog upp, huruvida detta endast gäller långtids arbetslösa akademiker och till vilka akademiker det riktar sig. Humanister, datavetare etc.

Jag har tyvärr inte läst igenom hela förslaget, hur har man lagt upp finasieringen av praktikanternas löner?
Kommer det att motsvara A-kassa eller kommer man få en riktig lön enligt avtal? Om det motsvarar A-kassa kommer detta vara problematiskt, då man kan räkna med att många som kommer direkt från högskola/universitet i så fall kommer leva på mycket små medle under två år, då de dessutom måste börja betala tillbaka studiemedel.

Det bästa vore om man istället tog pengarna och satsade dessa på riktiga jobb.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #14 skrivet: januari 14, 2006, 09:17 »
Projektet heter Access och administreras av Statens kulturråd . Ansökningar om projektmedel ska i en första omgång vara inne på måndag den 16 januari och beslut fattas den 20 februari. Projektet pågår i två år.

Historiska museet söker personer till en mängd olika arbetsuppgifter. Inom kort kommer annonser läggas ut på museets hemsida som ger en mer detaljerad bild av den kompetens vi söker samt gör det möjligt att söka de specifika tjänsterna.

Samlingsenheten vid museet planerar att driva ett omfattande projekt kring digitalisering och tillgängliggörande av samlingarna. Vi kommer att söka arkeologer som är intresserade av föremål, dokumentation och digitalisering. Planerad projektstart är 1 april.

Mer information inom kort.

/Ulf

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #15 skrivet: januari 14, 2006, 12:23 »
Intressant och lycka till med projektet!

Jag håller dock med om Reuterdahls inlägg att sådana här projekt egentligen inte är bra, varken för institutionerna eller arbetstagarna.

Har institutionen brist på pengar för omhändertagande och tillgängliggörande borde de väl verka för höjda anslag istället?
Dessa insatser bör ju ingå i det normala arbetet och inte lyftas ut i separata projekt. Detta strider mot andan i Lagen om anställningsskydd  och tidsbegränsade projektarbeten är tyvärr alltför vanliga i museivärlden.  :(

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #16 skrivet: januari 15, 2006, 09:23 »
Citat från: "lea"
Jag håller dock med om Reuterdahls inlägg att sådana här projekt egentligen inte är bra, varken för institutionerna eller arbetstagarna.

Har institutionen brist på pengar för omhändertagande och tillgängliggörande borde de väl verka för höjda anslag istället?
Dessa insatser bör ju ingå i det normala arbetet och inte lyftas ut i separata projekt. Detta strider mot andan i Lagen om anställningsskydd  och tidsbegränsade projektarbeten är tyvärr alltför vanliga i museivärlden.  :(


Visst borde statsmakterna satsa mer på museer och vård av samlingar genom anslag. Vidare borde museerna vara bättre samordnade och mer effektiva så att de resurser som redan finns används på ett bättre sätt. Men i den värld vi lever i just nu är detta lite av en utopi. Få saker är så osexiga som att digitalisera samlingar, om man vill försöka hitta extern finansiering. Ur en sådan synvinkel är detta en mycket bra möjlighet för museerna att få ett extra resurstillskott. Just digitalisering är ju en engångssyssla som lämpar sig bra i projektform. Om Accessprojekten drivs "rent" vid sidan om linjeverksamheten, ser jag inga problem med projektanställningar och att detta skulle "slå undan benen för andra tjänster". Sedan finns det säkert andra projekt som kommer att drivas inom Accessprojektet där gränsdragningen är otydligare mellan projekt och linje. Här finns det uppenbara problem hur museerna hanterar extraresurserna och vad detta för med sig för exempelvis nyrekrytering...

/Ulf

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #17 skrivet: januari 21, 2006, 04:34 »
Det är inte värt det. Vad som helst förutom en sosse-valsegetr duger. Även om de lovar tusen miljoner nya jobb.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #18 skrivet: januari 27, 2006, 14:46 »
Nu finns annonser för Historiska museets och KMK:s projekt tillgängliga här. Det rör sig om ett ganska stort antal arkeologer, osteologer och kulturvetare.

/Ulf

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Departement vill ha 1 000 nya museijobb!
« Svar #19 skrivet: februari 13, 2006, 20:58 »
Ja, nu gödslas det med Access-jobb i hela landet, finns åtskilliga utlysta tjänster nu hos AMS. Även RAÄ söker nu en massa folk:
http://www.raa.se/publicerat/tjanster_accessprojektet.pdf

Roligt för de som får lite nytta av sina studier, men jag tycker ändå det är fel strategi från statsmakterna med dessa plötsliga projekt istället för mer långsiktiga satsningar.

Det är ju också ganska intressant hur projektets arbetsrättsliga regler beskrivs hos Kulturrådet:
Citera
Om projektanställningen varar alltför länge finns det en risk att den betraktas som en tillsvidareanställning...
 :roll: