Författare Ämne: Rätt recept för lerklinade väggar?!  (läst 2737 gånger)

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
Rätt recept för lerklinade väggar?!
« skrivet: juni 07, 2012, 11:26 »
Vi är en grupp experimentella arkeologer som skall bygga ett långhus. Ytterväggarna är färdiga och nu är det dags för insidan dvs putsen. Vi har testat olika metoder och blandningar men innerväggarna spricker som bara den. Är det någon som vet en bra metod?
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Rätt recept för lerklinade väggar?!
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2012, 21:44 »
Jag TROR att man gjorde som bönderna gjorde på 1800-talet,  man tog det som fanns i närområdet och gjorde det bästa av det.   
Kan inte tänka mej att det finns endast ett recept.

Det måste finnas ett antal långhus som är byggda de senaste årtiondena, man borde kunna se hur dessa har klarat sej, och sedan kolla vilken blandning som använts.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Rätt recept för lerklinade väggar?!
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2012, 23:54 »
Såg på TV om en man som byggde sitt hus själv, med väggar av halm som han lerklinade och då hade "hästhår", alltså inte tagel utan kortare, i för att det skulle hålla ihop. Som en armering. Om jag inte minns fel...
 ::)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Rätt recept för lerklinade väggar?!
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2012, 01:13 »
Det finns en massa sådan filmer, jag har själv varit med och byggt ett hus av halmbalar.

Om man googlar på "Strawbale"    så får man mer än 2 millioner träffar, på  "cob"  mer än 200 000.   
Sedan finns ju  "alternativ.nu"       (Det finns mycket på nätet   ;)    )

Men alla dessa är ju i nutid.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rätt recept för lerklinade väggar?!
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2012, 01:18 »
Tagel kan användas om man hackar det i lagom stora bitar på ca 1,5-2 cm. (Lång kniv med rak egg behövs för detta ändamål (eller en modern bra sax).

Mura kan man göra med blålera och fin sand: Blanda blålera med vatten tills du får välling - blanda i fin sand till du får stadig gröt – och mura (bra receptför att laga kakelugnar och andra eldstäder då detta blir eldfast).

Forntidsdeckarn, jag är nyfiken på hur ni har byggt ert långhus, speciellt när det gäller hur ni tänkt att elda i långhuset.

Hur stort är ert långhus, längd, bredd och höjd?
Hur stor rököppning har ni byggt?
Hur många draghål har ni byggt – och hur har ni placerat dessa?
Hur har ni placerat eldplatsen?

Thomas
Historia är färskvara.