Yngwe: Jag har aldrig hört talas om mer än strand- och kusterosion i Skåne. Sökte på Skåne + erosion och fick bara träffar på kustproblemen.
Kan du upprepa vad detta har med Uppåkra att göra
Thomas I
Sök på erosion, jordförlust eller på engelska soilloss. Det är ett ganska allvarligt problem world wide.
Det finns mycket att läsa men det enda som jag hittat om Skåne är ett utdrag av"Contemporary soil erosion rates on arable land in southern Sweden" av Kerstin Alström och Ann Bergmann Åkerman .
Där fick jag efter lite räknande fram att på de jordar som är erosionsdrabbade (7% av de undersökta områdena) skulle erosionen till följd av rill och ephemeral gully ( varianter av ytvattenavrinning) i snitt vara 0,03 mm om året men samtidigt förekommer mycket stora variationer. Den högsta siffran skulle ge nästan 4,5 mm om året. Jag har dock inte säker på om detta är riktigt tolkat av mig, de använder enheterna ha
-1 och year
-1 och jag är i ärlighetens namn osäker på hur jag ska utläsa dom. Kanske nån vet.
Det framkommer också att under särskilda förhållanden så kan denna typ av erosion vara mycket stor. Det kan handla om flera ton per hektar och timme.
Till detta kommer andra typer av erosion, tydligen varianter på ytvattenavrinning, och framförallt vinderosion.
Tydligen är erosion rena jungeln och oerhört svårt att både beräkna och mäta, och jag har inte lyckas förstå mer än de grundläggande funktionerna. Ändå framgår med all tydlighet att det är ett faktiskt problem för jordbruket, och att det är avsevärda massor som flyttas.
Så AndreasE och Thomas, ni får ursäkta, men det är alldeles uppenbart att ni inte har en blekaste aning om erosionens effekter. Det har inte jag heller, men jag kan faktiskt föreställa mig att eftersom höjder och slutningar är de platser som anges som erosionskänsliga både för vind och vatten, eftersom Skåne anses vara mer drabbat av erosion än landet i genomsnitt, eftersom erosion ökar vid blottläggning av gjord vilket är resultatet av plöjning, vilket vi då vet har förekommit minst i 500 år i Skåne, så skulle det eventuellt kunna vara så att höjdlägen förlorat åtskillga mängder jord, och att det som doldes i den är borta.
Det vore därför oerhört intressant att få ett utlåtande från en sakkunnig i erosion, och det vore även mycket intressant att se vad skånska arkeologer säger om det. Sven Lagman, vad säger du om saken? Du har ju både erfarenhet och huvet på skaft!