Wow, du har inte läst ett ord jag har skrivit, eller hur?
Så är det självklart men varför behöver du " källorna" här.
När det saknas fynd i Uppsala så hänvisar du till källorna efter behag.
Jag är nog en av de som hänvisar till källorna minst av alla på detta forum. När det gäller Gamla Uppsala så använder jag mig i stort sett aldrig av dem, om vi inte prat om det medeltida Uppsala då källäget är mycket mer pålitligt. Som jag skrev så är de arkeologiska indikationerna mer än väl goda nog för att vi ska kunna säga att Gamla Uppsala var en viktig centralplats i många hundra år. Sen anser jag att oberoende av hur bokstavligt man väljer att tolka de skriftliga källor vi har så är det svårt att förklara bort att platsen är en av de platser som nämns vid namn i ett antal källor. Även om vi inte kan ta dessa källor som sanningar, så antyder det att platsen var tillräckligt betydelsefull för att ha tagit sig in i sagomaterialet.
När det gäller begreppet stad under järnåldern har jag läst flera bra inlägg i denna tråd som du kanske skall läsa en gång till. Stadsliknande bebyggelse läser jag i flera inlägg. Begeppet stad under järnåldern diskuterar vi i tråden utan att jag kan se dina definitioner. Du argumenterar mot andras namn på stadsliknande bebyggelse under järnåldern utan att definiera hur du själv ser på detta(Kanske Uppsala och Birka enbart?)
Gå tillbaka och läs lite mer noggrant. Jag har räknat upp flera saker som forskare har pekat på när det gäller stadsbegreppet.
Sen har jag ju uttalat sagt, upprepade gånger, senast på den här sidan, att jag
inte anser att Gamla Uppsala var en stad. Hur har du lyckats missa det?
Jag anser nog att Birka var en stad, precis som tex Kaupang och Hedeby. Men jag har även påpekat att inte heller denna åsikt är helt okontroversiell, och det finns forskare som inte anser att tex Birka var en stad.
Om vi listar några potentiella centralplatser eller storbyar med en kungsgård, vad är problemet?
Det är inget problem, men att göra det i en diskussion om städer under järnåldern blir ju lite konstigt. Menar ni att ni anser att alla centralplatser var städer?