Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 190621 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #600 skrivet: september 14, 2012, 23:05 »
AndreasE.

Vi återkommer till andra kulthus som helt klart funnits under järnåldern men du har inte samma fyndbild´eller deponier, som i Uppåkra eller byggnader med samma komplexitet när det gäller höjd. Det finns inget som är i närheten arkeologiskt. i Skandinavien, som jag har läst om.

När det gäller att tagga ner så står det över dig och mig. Uppsala har alltid haft stort utrymme som en plats som kontrollerat hela norra Europa sedan järnålderns begynnelse. Jag har bara pratat om en centralplats i sydvästra Skåne som kanske har kontrollerat ett område från Trelleborg upp till Löddeköpinge.

Vem skall tagga ner AndreasE om det skall bråkas om en enkel försvarsanläggning runt Uppåkra?

ThomasI

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #601 skrivet: september 14, 2012, 23:17 »
Jag ber om ursäkt för min dåliga Svenska!

Primärt syfte med dem storskaliga case studies i Sverige (Uppåkra, Birka), Norge (Vestfold, Kaupang, Gokstad), England (Stonehenge hidden landscape project), Tyskland (Schwäbische Alb) och Österrike (Romerska Carnuntum och Flavia Solva, romersk landbyggdsområden kring Halbturn, neolitiska landskapet i Kreuttal) är att utvecklar helt nya arkeologiska verktyg som icke-invasiv (för att inte använder det negativ belastade ord "icke-destruktiv") genererar kunskap om kulturarv som är dolda i marken och som är hotade på grund av erosion, intensivt landbruk och andra skäl.

Sekundärt syfte är att vinna nytt arkeologisk värdefullt information om unika kulturarvsområden (t.ex. UNESCO världsarv Birka-Hovgården, Stonehenge) samt att demonstrerar hur och var metoderna kan och ska användas. Jag tycker att det är väldigt häftig att vi fick med två case study områden från Sverige genom stöd av vara partner Riksantikvarieämbetet UV och Lunds Universitet.

Kvantitet och kvalitet av datan som samlas in med den nya teknologin och metodologin är inte jämförbart med traditionellt geofysisk arkeologisk prospekteringsdata. Därför hoppas jag att även dem som tidigare har gjort negativa erfarenheter med geofysisk prospektering ser möjligheter av dem nya metoden hellre än problem. 


Den bifogade karta visar magnetometerresultat i fältet öster om Uppåkra kyrka. De svarta fläckorna är förorsakade av förhistoriska gropar och stolphål. De svart-vita blobbar är järnföremål. Den svart-vita linjära struktur i östra delen är förorsakade av en blixtnerslag (thermoremanent magnetisering). Datan är inte optimalt filtrerade, ni ser ännu dem enstaka mätprofil i NÖ-SW orientering. Magnetometermätningar gjordes år 2011.

Med röda polygon är arkeologiska sökskakt markerade som grävdes år 2000 när man letade efter gravar, samt arkeologiska struktuerer som uppmärksamades.


För det första ser vi att flera (16) i år 2000 upptäckda och markerade arkeologiska strukturer syns ännu 2011 som magnetiska anomalier, med mycket bra positioneringsnoggranhet. Orsaken att inte alla i 2000 markerade strukturer syns fortfarande som anomalier kan vara att dem är bortgrävda. Det syns också att flera arkeologiska strukturer som syns i magnetometer data från 2011 inte markerades år 2000. Antagligen låg dem djupare än skaktningsdjupet.

Vi observera att liksom geofysisk prospektering kan missar arkeologiska strukturer (t.ex. när inte tillräcklig kontrast finns), så kan den innom exploateringsarkeologin så populära skaktning missar arkeologiska strukturer som prospektering skulle har visat. Motoriserad magnetometerprospekteringen av den här ovan presenterade område tar cirka 15 minut, och tillåter riktade arkeologiska undersökningar av  interessanta strukturer, istället fär att gräva i blindo.

Vart mål är inte att ersätta grävande arkeologin, men att förbättra arkeologiens kvalitet och effektivitet, samt att bevara arkeologiska lämningar för framtida generationer.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #602 skrivet: september 14, 2012, 23:24 »
Vi återkommer till andra kulthus som helt klart funnits under järnåldern men du har inte samma fyndbild, deponier, som i Uppåkra eller byggnader med samma komplexitet när det gäller höjd.

Kan du försöka skriva lite tydligare, för det är lite svårt att veta vad du syftar på ibland. Vad är det som inte har samma fyndbild och deponier som Uppåkra? Kulthusen i tex Borg och Sanda, eller menar du GU? När du skriver "du har inte samma fyndbild..." så antyder det att du menar GU (eftersom att jag jobbar där, inte för att GU på något sätt skulle vara "mitt"), men precis innan det så nämner du "andra kulthus" vilket betyder att det gramatiskt sett borde vara de du syftar på.

När det gäller Borg och Sanda så håller jag absolut med. Det är inte på något sätt platser av samma dignitet som Uppåkra. Nu har ju ingen påstått det heller. De var endast exempel på att kulthus har hittats lite överallt, och att ingen därför ifrågasätter kulthuset i Uppåkra.

Om det är GU du menar så är det ju en helt annan diskussion. Som sagt så har det inte hittats något kulthus i GU ännu, så det är ju ganska meningslöst att försöka göra en sådan jämförelse. När det gäller resten av fyndmaterialet så är det väl en jäkligt onödig diskussion, där jag tror att det är svårt (och ganska ointressant) att utse en "vinnare".

När det gäller att tagga ner så står det över dig och mig. Uppsala har alltid haft stort utrymme som en plats som kontrollerat hela norra Europa sedan järnålderns begynnelse. Jag har bara pratat om en centralplats i sydvästra Skåne som kanske har kontrollerat ett område från Trelleborg upp till Löddeköpinge.


Jag har då aldrig hört någon påstå att Uppsala skulle ha kontrollerat hela norra Europa. Det är ju en grov överdrift av vad även de mest nationalistiska forskare skrev om Uppsala under första halvan av 1900-talet. Att sedan dumpa någonting sådant på mig förefaller synnerligen underligt.

Vem skall tagga ner AndreasE om det skall bråkas om en enkel försvarsanläggning runt Uppåkra?

Återigen så uttrycker du dig luddigt. Försöker du säga att jag ska tagga ner? Efter att du gissat att jag är rädd för att geofysiska metoder ska ta mitt jobb, kallat min uppmaning till försiktighet när det gäller tolkningar för "tjafs" och skrivit flera paragrafer över hur folk (tydligen syftande på mig) försöker nedvärdera/ifrågasätta/förneka Uppåkra, trots att något sådant inte har hänt?

Okej...

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #603 skrivet: september 14, 2012, 23:31 »
immo!

Din svenska är det inget fel på. Kanske är den lite formell, och det var nog det som fick mig att reagera på ditt inlägg som var riktat mot mig. Den formella tonen, och de understrukna orden gav ditt svar en lite "uppläxande" ton. Om det inte var menat så ber jag om ursäkt.

Som arkeolog som bland annat delvis gjort min master i på forskningslaboratoriet i Stockholm så är jag väl medveten om de geofysiska metodernas styrkor och svagheter. Ingenting i det du skrev är en nyhet för mig (men det är mycket uppskattat att du delar med dig av din kunskap då det säkert är många som inte har så bra koll på metoderna). Jag har ingen dålig bild av geofysiska metoder, och bara goda erfarenheter av dem. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #604 skrivet: september 14, 2012, 23:37 »
Tydlighet AndreasE. Du kopplar ihop skriftliga källor när det passar i en mosaik med faktiska fynd som jag som amatör inte kan hålla isär med mitt enkla förstånd.

Citera
. Vad är det som inte har samma fyndbild och deponier som Uppåkra

Jag tänker på kulthuset och vad som hittats i och intill denna byggnad. Du som skolad arkeolog borde ha koll på detta?

En gång till. Uppåkra kan ha kontrollerat ett område som sträcker sig från Trelleborg till Löddeköpinge.

Uppåkra är en liten plats i allmänhetens bild av arkeologin i Skandinavien. Tror att du drar för stora växlar över vad jag säger.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #605 skrivet: september 14, 2012, 23:56 »
Tydlighet AndreasE. Du kopplar ihop skriftliga källor när det passar i en mosaik med faktiska fynd som jag som amatör inte kan hålla isär med mitt enkla förstånd.

Jag vet att du har sagt det här förut, och precis som då så måste jag påpeka att jag i stort sett inte använder mig av skriftliga källor, till skillnad från de flesta här. Jag är en järnåldersarkeolog, jag kan de skriftliga källorna hyfsat men jag använder mig i stort sett aldrig av dem. Om du kollar igenom mina inlägg här på forumet så kommer du se att jag är en av dem som nämner dem minst av alla. Så du måste blanda ihop mig med någon annan.

Jag tänker på kulthuset och vad som hittats i och intill denna byggnad. Du som skolad arkeolog borde ha koll på detta?

Läs det jag skrev igen. Jag frågade inte vilka deponier som hittats vid kulthuset i Uppåkra (de känner jag förstås till), utan vad för plats du syftade på när du skrev att jag "inte har samma fyndbild, deponier, som i Uppåkra". Var det Borg och Sanda, eller Uppsala som inte har samma fyndbild som Uppåkra?

Uppåkra är en liten plats i allmänhetens bild av arkeologin i Skandinavien. Tror att du drar för stora växlar över vad jag säger.

Nu står ju varken jag eller Uppsala till svars för att Uppåkra inte är allmänt känt. Detsamma gäller ju de flesta arkeologiska platser. Att Gamla Uppsala är relativt känt har ju massor av historiska anledningar (tillsammans med de uppseende synliga lämningarna). Sen tror jag att du har en överdriven bild av Gamla Uppsalas kändisskap. Om du frågar en genomsnittlig svensk så kan han eller hon nog inte säga mycket om Gamla Uppsala. Den enda platsen i Sverige som nog är någorlunda känd bland den breda allmänheten är nog Birka, och det beror nog till stor del på den serie dokumentärer som sändes i Vetenskapens Värld på 90-talet.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #606 skrivet: september 15, 2012, 10:14 »
Tack för beskrivningen Immo. Inget fel på din svenska.

Ditt team berättade att skelettgravar är ganska enkla att hitta med era metoder eftersom de syns som två meter långa strukturer i bestämda vädersträck.

Det blir intressant att få ta del av er analys av Uppåkras struktur under storhetstiden, som platsens organisation och kanske vad som hänt efteråt, när Lund tog över. Jag har uppfattat detta som en stor fördel med era analyser, att det som skulle ta många år att gräva ut, går betydligt snabbare att skapa kunskap om via geofysik.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #607 skrivet: september 15, 2012, 19:35 »
AndreasE. Ett sent svar.

Jag antar att du instämmer med nyttan av att göra större markundersökningar, via flygbilder, flygradar, magnetiska undersökningar och radarskanning av utvalda områden.

Om ett undersökningsteam säger att de hittat diken som pekar på palissader, gravar, stolphål eller medeltida tegar så har dessa undersökningar 'kött på benen' men berättar inte hela historian som dateringar. Det är en väldigt bra inventeringsteknik som snabbt kan titta på större områden.

Förra året grävdes en stenåldersgrav ut i Uppkra, vid kyrkan, som varit synlig på en geofysisk undersökning. Graven fanns där men geofysen kunde inte visa att graven var plundrad, det visade den arkeologiska undersökningen. Geofysen kan inte helller visa åldern på kranierna som hittades i graven.

Om teamet från Österrike hittar tegar så behöver inte hela Uppåkra grävas ut för att detta skall bli en sanning? Hittar samma team ett utsträckt dike, som ni på ert försiktiga språk kallar avgränsning  så fanns det nog en avgränsning eller försvarsvall på platsen? Dateringen är däremot en öppen historia och kan bara göras via en utgrävning.

Att residenset/hallen funnits i 13 versioner under 1000 år kräver också avancerade grävningar/analyser och där kan inte geofysiska undersökningar ge samma svar!

Samma sak med kulthusets 8 versioner under 600-700 år.

Det unika med kulthuset i Uppåkra är att det har stått på samma plats under lång tid, har en hög mittpunkt, som stavkyrkorna och har rika fynd inne i huset och runt om huset.

Thomas I

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #608 skrivet: september 15, 2012, 23:26 »

Jag antar att du instämmer ...

Om ett undersökningsteam säger att de ...

Om teamet från Österrike hittar tegar...

Att residenset/hallen funnits i 13 versioner...

Det unika med kulthuset...

Thomas I

Skulle inte tråden handla om intressanta fynd i Uppåkra och inte att slå in öppna dörrar. Förstår inte aggressionerna. jag ser inga motsättningar i några inlägg. Vad är nytt och intressant med detta inlägg?

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #609 skrivet: september 16, 2012, 09:40 »
Gangrade. Jag förstår inte din kommentar?

Jag försöker resonera om hur säker den teknik är som använts i Uppåkra och Birka för att arkeologiskt inventera större områden. Det tycker jag är en intressant fråga med tanke på det dike eller avgränsning som det berättades om på plats för en vecka sedan.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #610 skrivet: september 17, 2012, 07:39 »
Lite mer om pallisaden i Uppåkra med längd och bredd från dagens Sydsvenskan.:

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/spar-av-forntida-palissad-i-uppakra

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #611 skrivet: september 18, 2012, 18:54 »
Äldre material som är relaterade till våra diskussioner här i år:

Lars Larsson om värdet av geofysen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4185&artikel=3946643

Lars Larsson om Uppåkra som Skånes huvudstad under järnåldern, uppkäftighet mot Birka och en förklaring till begreppet palats.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4185&artikel=3702959

Ni hittar intervjuerna i ljudfilerna.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #612 skrivet: september 21, 2012, 17:11 »
Om ni vill titta på vackra glasfragment kan besöka dagens grävdagbok där Ulrika och Sofia lagt upp fina bilder.

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-09-21-glasskarvor-och-stor-hard-framgravd/

Med tanke på alla andra exotiska fynd glömmer man lätt att det har hittats mycket glasfragment i Uppåkra.

En förmodad ugn visade visade sig vara en härd.

Detta är en grävning i ett nytt förmodat hantverksområde nedanför residenset. Det skall även grävas i en stenpackning intill residensets gavel.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #613 skrivet: september 22, 2012, 23:33 »
Väldigt snygga glasskärvor!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #614 skrivet: september 26, 2012, 21:23 »
Järnåldersgångjärn från ett skrin och en stor silverbit från veckans grävningar i Uppåkra.

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-09-26-silver-och-brollop-pa-uppakra/

Thomas I

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #615 skrivet: oktober 04, 2012, 00:01 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #616 skrivet: oktober 07, 2012, 15:13 »
Nu är snart grävsäsongen 2012 över i Uppåkra.

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-10-05-sista-spadtagen-for-denna-sasongen/

Jag tycker själv att indikationen på en palissad via geofysen varit mest spännade tillsammans med residensets kontinuitet under 1000 år. Det var också väldigt intressant att lyssna på Lars Larssons redogörelse för vardagslivet i Uppåkra under Arkeologidagen i slutet av augusti.

En cliffhanger är dateringen av den träbit man hittat i residenset.

Ryktet säger att det kommer en ny Uppåkra-publikation i år.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #617 skrivet: oktober 17, 2012, 20:05 »
I Anna Lihammers bok "Vikingatidens härskare" nämns en intressant detalj från Knut den Heliges gåvobrev till Lunds domkyrka från 1085 ekr. Han donerar mark i Uppåkra men i brevet nämns också, enligt boken, att "Öpe Thorbjörnsson i Lund" och "Skora i Sövestad" "bötade" eller "betalade" "för sin fred".

Sövestad ligger, enligt dagens karta, i Ystadtrakten. Kan "Öpe Thorbjörnsson" varit en aristokrat med koppling till Uppåkra? Jag har inte läst hela brevet och undrar om det nämns flera namn?

Thomas I

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #618 skrivet: oktober 18, 2012, 16:47 »
..... Jag har inte läst hela brevet och undrar om det nämns flera namn?

Uddrag af gavebrevet med alle stednavne:
"Vi ønsker, at det skal være vitterligt for alle kristne, hvorledes jeg Knud den fjerde[1], kong Magnus'[2] søn, efter at have overtaget riget som arv fra min fader har doneret St. Laurentii kirke[3], som ligger i Lund ....
....
Det er altså den jord, som Øpe Thorbjørnsen i Lund bødede for sin fred[7]. I Lilla Uppåkra fire og et halvt bol[8], i det andet Uppåkra lige så mange bol, i Herrestad otte bol, i Skälshög to bol, i Flädie fem og et halvt bol, som Hågen gav til kongen, i Hilleshög et halvt bol, i Håstad et bol, i Gärd i Venestad et bol, i Skättilljunga et halvt bol, i Sövestad et halvt bol, som Skore betalte for sin fred, og i Karlaby et halvt bol, som samme Skore gav kongen for sin fred, i Brönneslöv et halvt bol, som kongen indløste fra Thorgisl, Gunstens søn, i Göingebygd i Sandby et bol. På sjælland i Ramsø herred[9] i Øm to bol, i Sømme herred i Tjæreby to bol, i Tune herred i Winningawa[10] to bol, i Horns herred i Skuldelev et bol, i Onsved et bol, i Smørumnedre to Bol, i Lynge herred i Børstingerød to bol, i Jørlunde herred i Tollerup et bol, i Skenkelsø et bol. På øen Amager i Sundbyøster fem bol, i Brøndby tre bol. Af de penge, der årligt gives af tofterne[11] i Lomma tre mark; af samme penge i Helsingborg tre mark, af tofterne i Lund 21 mark
."
 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #619 skrivet: oktober 18, 2012, 17:08 »
Tack Troels.

Citera
Det er altså den jord, som Øpe Thorbjørnsen i Lund bødede for sin fred[7]. I Lilla Uppåkra fire og et halvt bol[8], i det andet Uppåkra lige så mange bol,

Så Öpe har lämnat fyra och en halv gård i Lilla Uppåkra och lika många gårdar i Stora Uppåkra?

Det borde betyda att Uppåkra var uppdelat vid tidpunkten för gåvobrevet 1085 ekr?

Thomas I