Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 190622 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Intressanta nya fynd i Uppåkra
« skrivet: juni 07, 2012, 07:59 »
Jag jobbade i Fotevikens museibutik igår och tjejen jag jobbade ihop med höll på med en grävning i Uppåkra på sina "lediga" dagar. Mycket intressant!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2012, 08:30 »
..någon ytterligare information om detta, eller var det en uppdatering om din arbetssituation? Inget fel på det, men man blir intresserad av att höra mer om dessa nya fynd. ;)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2012, 09:07 »
Han kanske menade att tjejen var intressant :)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2012, 16:43 »
Jag noterade att hon hittat intresanta fynd som jag hoppas kommer att någon från utgrävningen lägger ut på blogg. Jag tänkte någon på forumet var intresserade av att utgrävningar var på gång. Hörs ingenting kan jag återkomma med mera info.
Tjejen är trevlig, men Uppåkra är verkligen en av Skandinaviens mest spännande fyndplatser, så det känns bra att bli löpande uppdaterad om utgrävningen.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2012, 17:21 »
Så det finns ingen blogg eller så? Vilka är det som gräver? Om hon bara är där på sina lediga dagar så antar jag att det handlar om en forskningsgrävning, borde alltså vara i universitetets eller något museums regi.

Ja, Uppåkra är verkligen en av Skandinaviens mest spännande arkeologiska platser. Otroligt kul att det hela tiden görs nya undersökningar :)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2012, 09:40 »
Ja, missförstå mig rätt, jag hade också velat ha mer information från Uppåkra. Är det på gång någon sorts publikation om utgrävningarna där?

Utloggad Iohannes

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2012, 17:26 »
Kolla grävdagboken på www.uppakra.se för att följa årets grävningar. Via den gamla hemsidan som är länkad finns flera av böckerna i Uppåkrastudier att läsa online.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2012, 19:23 »
Lunds Universitet gräver i Uppåkra.Tjejen är licensiat och arkeologistuderande.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2012, 21:53 »
Var ute och kollade aktiviteterna i dag. Inte mycket aktivitet just nu men snart drar man igång med ett större grävteam. Man dokumenterade i dag dock en profil som var riktigt häftig. I ett smalt och trångt schakt har man grävt sig ner till den sterila botten. Resultatet: en två meter hög kulturpelare med fantastiska lagerbildningar. Längst ner på bilden en datering runt Kristi födelse och längst upp på bilden 600-tal. De övre vikingatidslagren är borttagna genom utgrävningar. Genom de rikliga kolförekomster ska man kunna få intressanta dateringar av de olika lagerbildningarna.
Uppåkra är bara så häftigt. (Klicka på bilden för större upplösning.)


 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2012, 22:48 »
Väldigt häftigt... Bara rycker i fingrarna att få göra någonting liknande i Gamla Uppsala på kungsplatåerna... Skulle bli en lika häftig sekvens där. Chansen att få tillstånd är nog dock minimal...

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2012, 20:39 »
Jag antar att Sven Lagman har fått fotografera i den del som är Vifots gamla schakt från den första utgrävningen 1934.

Om ni laddar ner den nya Uppåkra broschyren på www.uppakra.se finns det en illustration av den stenåldersgrav som man undersökte under förra säsongen. Typen av grav är unik på den norra delen av Öresund men vanligare i Danmark.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2012, 16:03 »
Nu börjar årets grävningar komma igång på allvar:

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2012-06-15-kyrkiogards-akerhula-kiarr/

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2012, 20:20 »
Hur är det i Uppsala med metalldetektering? I Uppåkra hittas väl det mesta av amatörer med den metoden. Även i Finnestorp är ju majoriteten av föremålen hittade så. Om Uppsalagrävningarna leds av antidetektorfundamentalister som inte vill samverka med amatörer så lär deras resultat med avseende på fyndallokering bli uselt jämfört med exempelvis Uppåkra. Nån som vet?

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2012, 21:52 »
Marty, det var 1996 som man hade de duktiga amatörerna från Bornholm på plats i Uppåkra för en storskalig inventering av området.

Jag har inte hört eller läst om något liknande sedan dess i Uppåkra. Idag är det nog arkeologerna som metallskannar.

För 16 år sedan fanns det antagligen inga pengar för att göra en forskningsbaserad inventering av Uppåkra och det var kanske liberalare regler för metalldetektorer på den tiden?

Tur att Bornholmsamatörerna fick denna chans och satte tiotusentals glasspinnar av plast i marken i området.  En liknande undersökning idag hade kanske inte fått tillstånd?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2012, 01:26 »
Det har utförts metalldetektering runt om i Gamla Uppsala som del i det nuvarande forskningsprojektet om GU (minst en rapport finns publicerad).

Man måste dock komma ihåg att de utgrävningar som sker nu är inom ramen av ett exploateringsprojekt, så fokus ligger på de ytor som berörs av exploateringen. Resurser kan alltså inte läggas på tex metalldetektering av andra delar av Gamla Uppsala.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #15 skrivet: juni 15, 2012, 07:32 »
AndreasE: Som svar på frågan om Uppåkra var en stad eller inte, i en annan tråd, står det så här på deras webbsida: "Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersstad"

Stad är nog ett tidigt medeltida begrepp här uppe i Skandinavien som betecknar en plats med speciella skatteregler och rättsregler.

Vad är skillnaden mellan stad och centralplats?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2012, 19:08 »
Det får stå för de som håller med Uppåkra-sidan. Här i Gamla Uppsala så pratar man också om urbanitet, men referensgruppen (massa professorer från runt om i Skandinavien och norra Europa) var snabba med att påpeka att en stad är någonting mycket specifikt rent rumsligt på ett sätt som man inte hittar på centralplatserna. Danskarna har visst kommit mycket långt när det gäller det här med hur man ska definiera en stad.

Jag har för dålig koll på bebyggelsens struktur i Uppåkra för att själv bedömma om det är en stad eller inte, men under hela min utbildning (som inte ligger särskilt långt tillbaka i tiden) så var det ingen av professorerna som ansåg att det var det. Men om de som gräver där anser att det var en stad, borde inte det vara en jättebomb rent rent vetenskapligt? Jag menar, en stad i Skandinavien på vad, typ 400-500-tal?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #17 skrivet: juni 15, 2012, 19:53 »
Kollat runt lite på Uppåkras sida. Det som har grävts verkar inte ha utgjort någon stadsbebyggelse, utan man verkar ha fokuserat på området med kulthuset och den nerbända hallbyggnaden. Påståendet att det skulle handla om en stad verkar vad jag förstår komma från områdets storlek och att det finns tjocka kulturlager på ett par olika delar av det.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #18 skrivet: juni 15, 2012, 19:57 »
AndreasE. Det är kulturlagren, misstänker jag, tillsammans med aktiviteter som avancerat hantverk, kulthuset(200 ekr - 800 ekr) och de stora rikemanshusen runt kulthuset som pekar på stadsliknade funktionalitet. Dyra föremål tillverkas, importeras och exporteras. 

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #19 skrivet: juni 15, 2012, 20:00 »
AndreasE. Du har Skånes och kanske hela nuvarande Sveriges högsta fosfathalt i Uppåkra. Lägg till kulthuset och ganska stora mängder spektakulära glas och metallföremål.

Det finns inga pengar för större grävingar av stora ytor och maktens hus i flera generationer ligger i lager under varandra.

Thomas I