tty!
Tack för svar. Synd att det inte också fanns något om 1187 även efter
och Sigtuna brändes
. I vår standardiserade svenska, så är betydelsen klart Sigtuna (Mälaren). Men för den tiden kan det citerade betyda ungefär, att ett Sigtuna brändes (vilket som). Alltså inte just det Sigtuna vi i vår tid först tänker på.
Jag läste några meningar ur liknande analer/krönikor från Lund för några år sedan, och där vill jag minnas att "och" ansågs markera skiljet mellan händelser i 2 olika regioner (där var det Danmark resp Sverige).
En helt annan sak. Hur sjutton kan estniska rövare tillåtas nå Almarstäket, som dessutom var befäst (höll i varje fall på att byggas), utan motverkan? Både Södertäljeleden och Norrström måste vara utomordentligt riskfyllt att passera för en angripare av "piratkaraktär". Efter anfall mot Almarstäket, så går man vidare mot Sigtuna och bränner, för att sedan på nytt först passera förträngningen vid Stäket (de bör ha haft plundringsgods nu, så draget V om Stäksön bör varit olämpligt att nyttja) och sedan en andra förträngning vid Norrström/Södertälje. Landen måste ju ha haft någon vapenmässig reaktion att ta till. Eller är de vapenföra ute på egna röveritåg samtidigt? Taktiskt militärt är det något skumt med hela notisen 1187, enligt min mening.
Jag läste för ett par år sedan en skildring av hur "estniska" pirater i 3 skepp runt 1200 ankrade upp utanför Visby efter att ha attackerat Blekingekusterna. De tilläts inte angöra själva hamnen. I lasten fanns rövat gods (de ville kanske sälja) och ett antal fångar, som antagligen skulle förslavas och säljas som sådana någonstans. Kort före så hade en konvoj med lastade skepp på väg mot Tyska hamnar anlänt till Visby hamn. Besättningarna var på ca 50 man. Romersk Katolska kyrkan hade länge propagerat för att kristna inte skulle hållas som slavar av kristna (däremot hade kyrkan inga synpunkter på om icke kristna hölls som slavar). Besättningarna på konvojen beslutade sig alltså för att frita fångarna och utverkade att Visbys borgare inte skulle ingripa. Visby (Gutniska Kusterna) var alltså frihamn och garanterade "friden" för alla skepp i normalfallet. Besättningarna angrep i gryningen nästa dag och besegrade piraterna. Efter ett par timmar var alla pirater dödade (snarare avlivade för ingen pardon gavs), och konvojens ledare också, vad jag minns.
Jag nämner föregående för att visa att pirater antagligen inte normalt uppträdde i så särskilt omfattande styrkor.