Författare Ämne: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?  (läst 9270 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« skrivet: oktober 26, 2011, 15:47 »
På Erikshjälpen fick vi besked om att böcker bara var att slängas på återvinningscentralen.
Visst,det finns böcker som är i en sådan kondition att de måste slängas, föråldrade faktaböcker och
kiosklitteratur som inte är något att spara.
Men det stör mig att böcker generelt utan sortering bara är att slänga. Borde det inte finnas ett annat alternativ
åtminstone för de mest intressanta ? Jag fruktar att värdefulla böcker mals ner tillsammans med kioskdeckare och föråldrad facklitteratur. :o :( >:(

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2011, 16:10 »
Det här stör mig också. Har åtskilliga tusen böcker - en del kostade runt 800 spänn - och spenderat en förmögenhet på dem. Jag frågade en expedit i en bokhandel och hon sa dock att bokköpen inte har gått ned, utan ligger på samma nivå. Vad jag förstår går väl antikviteten också hyfsat. Men med e-boken kommer boken att försvinna mer och mer. Bokhyllan har man numer i sin dator, kontoren likaså, pärmar och tidskrifter ryms i filer och man kan lika gärna sitta hemma vid köksbordet som i kontoret. Jag vet av egen erfarenhet. Trist ändå eftersom det känns ombonat med böcker, lite skrytigt och intellektuellt också för den delen, det ska man inte sticka under stolen med.

Saker som har försvunnit eller mer och mer kommer att försvinna:

- Fotoalbum

- Dvd-spelare

- Cd-spelare

- Böcker

- Papperstidningar

- Telofonjack (Nej tack ;) )

- Vanliga kontor

- Fasta arbetstider

Det som slår mig är att allt blir lika: alla ska vara lika som Soran Ismair säger i tv-programmet parlamentet

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2011, 16:45 »
Rullbandspelare
Gramofoner
Fonografer
Gåspennor
Runstenar
Bläckpennor

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2011, 17:31 »
Åter till böcker... Det sägs att det eldades upp en massa böcker efter Raä:s och Vitterhetsakademiens utförsäljning. I alla fall finns nu Vitterhetsakademiens boklager på Gotland, i Barlingbo skola, se här. Men Raä:s böcker kanske eldades upp, i alla fall lagerhåller man inte längre några böcker, se här.

En del vet jag också har skänkts bort - men att elda upp böcker? Jag kan aldrig slänga en bok, först försöker jag ge bort den eller lämna bort den. Och att elda böcker påminner mig alltför starkt om 30-talets Tyskland.
/Jan

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2011, 20:47 »
Jag har under senaste halvåret KÖPT böcker. Faktaböcker, Historieböcker och referensböcker inom samlarområdet.
Vet att en del böcker kan med fördel säljas till antikvariat om en del av hyllmetrarna ska avyttras. Säkert kan företaget i fråga göra besök så slipper man kånka på onödig tyngd.

Jag har själv besökt bokbörsen.se för en del av mina inköp. Där kan man också sälja som privatperson. Chansen att nå rätt köpare är kanske större där, än på tradera som exempel.
/Fredrik

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2011, 12:28 »
Själv har jag inte mindre än tre gånger haft den enastående turen att gå förbi antikvariat som gjort sig av med böcker. Det var bara att hoppa ned i containern och ösa ihop några kassar fina böcker, av vilka jag senare samma dag sålde till ett annat antikvariat för flera hundra kronor!


Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2012, 13:57 »
Böcker på loppis.  Hmmm

Var på loppis igår, köpte en bok för hundra kronor.  Finns i ETT  exemplar.
1942-1943 fanns en serie i Svenska Dagbladet och några andra tidningar ritade av Uno Stallarholm.  Det är en serien om . .   .   .   .    "Röde Orm" !   
 Någon mamma hade   klippt ut varje dag  och sparat den serien och sedan låtit binda in alla blad till en bok! Mycket fint inbunden!
 Texten på försättsbladet
"Röde Orm
tecknad av Uno Stallarholm
i Svenska Dagbladet 15/12 1942 - 11/12 1943
(samlad av mamma)"

Undertecknad    ???Holmqvist 43

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2012, 15:01 »
Böcker på loppis.  Hmmm

Var på loppis igår, köpte en bok för hundra kronor.  Finns i ETT  exemplar.
1942-1943 fanns en serie i Svenska Dagbladet och några andra tidningar ritade av Uno Stallarholm.  Det är en serien om . .   .   .   .    "Röde Orm" !   
 Någon mamma hade   klippt ut varje dag  och sparat den serien och sedan låtit binda in alla blad till en bok! Mycket fint inbunden!
 Texten på försättsbladet
"Röde Orm
tecknad av Uno Stallarholm
i Svenska Dagbladet 15/12 1942 - 11/12 1943
(samlad av mamma)"

Undertecknad    ???Holmqvist 43

JAg bjuder dig 200 kronor för boken!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2012, 15:34 »

JAg bjuder dig 200 kronor för boken!  ;D

Den kommer nog att bli ovärderlig med tiden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2012, 15:57 »
Den kommer nog att bli ovärderlig med tiden.

Det var lite så jag tänkte, men framförallt vore det fantastiskt att bara få ha den!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Böcker - bara att slänga på återvinningscentralen?
« Svar #10 skrivet: juni 19, 2012, 00:34 »
Vid sidan  om  "Röde Orm-boken" så köpte jag även en totalt värdelös bok också, - enbart för att pärmens framsida delvis var trasigt och man kan se att pärmen var tillverkad av äldre blad.

Inga viktiga texter alls, - men kul.