Författare Ämne: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar  (läst 22684 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #20 skrivet: februari 15, 2015, 14:26 »
Det finns även lite info i "Människor och båtar i Norden - Sjöhisotrisk årsbok 1998-1999" utgiven av Sjöhistoriska museet och Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #21 skrivet: februari 15, 2015, 14:35 »
Ja har inte så mycket detaljer, mest är det rädslan som fastnat. Stakning i strömmande vatten kan ju vara lite skrämmande, blir ganska "oroligt" ibland, man slår i sten, ibland tappar stakaren "fästet". Båten kränger ju mkt på grund av att stakaren står i båten. Jag har inte varit med om att en båt stakats någon längre sträcka sedan 70-talet. Dagens tunga och tröga plastbåtar lämpar ju inte sig heller så bra för det. I den aktuella båten fanns inte ens sitsar, jag satt direkt på botten.

Själva staken har nog gjorts både av tall och gran. Min far gjorde av tall om jag kommer ihåg rätt (ska fråga vid tillfälle). Vet att flottarna ibland gjorde en "knut" högst upp på skaftet!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #22 skrivet: februari 15, 2015, 14:38 »
På det här filmklippet visas den teknik som de som flottade timmer använde ner de rodde ner för en fors. De vände båten på fel håll och rodde uppåt, vilket också medförde att de fick ögonen i färdriktningen och såg stenar mm i forsen.
https://www.youtube.com/watch?v=FwxXIEdfjvo
Samerna vände dock inte båten utan hade en eller två roddare och en styrman. Om man behövde en eller två roddare berodde på hur fort forsen gick. De var tvungna att ro fortare än strömmen annars tappade de styrfart och förlorade kontrollen över båten. Styrmannen satt i aktern med vad som kan liknas med en paddel som han använde som styråra och styrde båten genom forsen.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #23 skrivet: februari 15, 2015, 14:46 »
När vi fiskar ror vi sakta uppströms (eller kör med motor), och därmed färdas sakta nedströms. Man måste som sagt hålla koll på stenar...

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #24 skrivet: februari 15, 2015, 14:58 »
Angantyr, om jag minns rätt finns ett långt avsnitt om Samiska forsbåtar i en av böckerna i Acta Laponika av Ernst Manker.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #25 skrivet: februari 15, 2015, 15:04 »
När vi fiskar ror vi sakta uppströms (eller kör med motor), och därmed färdas sakta nedströms. Man måste som sagt hålla koll på stenar...
Då använder ni samma teknik som de som flottar timmer, vilket skiljer sig från de äldre källor vi har om hur samerna färdades på älvarna förr (se tidigare angiven litteratur).

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #26 skrivet: februari 15, 2015, 15:06 »
Här är en fisketur i Norge med en älvbåt (som dock har motor, vilket givetvis underlättar och förenklar avsevärt).
https://www.youtube.com/watch?v=rB3fukw3npo

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #27 skrivet: februari 15, 2015, 15:09 »
Ja har inte så mycket detaljer, mest är det rädslan som fastnat. Stakning i strömmande vatten kan ju vara lite skrämmande, blir ganska "oroligt" ibland, man slår i sten, ibland tappar stakaren "fästet". Båten kränger ju mkt på grund av att stakaren står i båten. Jag har inte varit med om att en båt stakats någon längre sträcka sedan 70-talet. Dagens tunga och tröga plastbåtar lämpar ju inte sig heller så bra för det. I den aktuella båten fanns inte ens sitsar, jag satt direkt på botten.

Själva staken har nog gjorts både av tall och gran. Min far gjorde av tall om jag kommer ihåg rätt (ska fråga vid tillfälle). Vet att flottarna ibland gjorde en "knut" högst upp på skaftet!
Riktigt intressant! En sådan knut har jag aldrig sett.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #28 skrivet: februari 15, 2015, 15:25 »
Det var väl lite av att visa att man var en "riktig" flottare. Någonstans har jag också sett det i bild eller film när man gjorde en sådan. Får fundera och leta...

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #29 skrivet: februari 15, 2015, 15:54 »
Känner du till om det finns någon som fortfarande bygger samiska fors-/älvbåtar i trä enligt äldre modell fortfarande?

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #30 skrivet: februari 15, 2015, 16:00 »
Jag tror att det har byggts båtar uppe i Kätkesuando ganska nära i tiden. Finns moderniserade varianter där man använder plywood, men det är ju som inte samma sak...

Tror dock man kan få tag i gamla båtar i hyfsat skick.

Jag ska forska vidare i frågan, kan finnas tillverkare kvar på finska sidan.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #31 skrivet: februari 15, 2015, 17:12 »
Har här hittat ett filmklipp när man stakar en kanot uppströms.
https://www.youtube.com/watch?v=nMxURxbzBWo

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #32 skrivet: februari 15, 2015, 17:28 »
Det som slår en är ju hastigheten... det går ju relativt fort.


Tornedalingen, har du i minnet var ni startade och slutade på eran tur och hur lång tid det tog?  Var ni två i båten och hur mycket grejer hade ni med er?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #33 skrivet: februari 15, 2015, 17:33 »
Nu har ju killen i filmklippet inte den bästa tekniken. Han har nog inte gjort det så många gånger, men man får ändå en hum om hur det går till.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #34 skrivet: februari 15, 2015, 17:44 »
Var inte någon längre tur, kanske bara en mil. Vi (jag och min far) for upp en natt mot Kangos och fiskade oss nedströms. Lainioälven är på många ställen väldigt grund och stenig (speciellt vid lågvatten) vilket gör att den lämpar sig väl för stakning. Blev inte så många turer med stakning. Min far köpte ny plastbåt med motor...

Stakningen idag är i princip bara in och ut från strand, så fort det är djupt nog så är motorn igång

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #35 skrivet: februari 15, 2015, 17:46 »
Det har funnits handelsmän i Pajala kommun som stakat till Haparanda t o r för att hämta varor, varje vecka tror jag! Finns i skrift någonstans.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #37 skrivet: februari 16, 2015, 17:24 »
Vilka fantastiska bilder!!!

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #38 skrivet: februari 16, 2015, 18:31 »
En riktig guldgruva.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #39 skrivet: februari 16, 2015, 22:39 »
Makalösa bilder!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"