Författare Ämne: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar  (läst 22684 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« skrivet: maj 19, 2012, 14:05 »
Är det någon som har något/några bra boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar och hur dessa hanterades innan man satte motor på dem? I Norge tror jag båtypen kallas elvebask om jag inte minns fel.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2012, 15:07 »
Jag vill minnas att Ernst Manker skrev en del om dessa båter i sitt verk Acta Laponica - jag är inte helt säker, men jag tror att det är värt att kolla upp...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2012, 21:17 »
Tusen tack för tipset Carl Thomas!

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 14:25 »
I mina hemtrakter (Haparanda) kallas dessa också för Älgäddor, ord att söka på.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2012, 20:09 »
Tack för tipset Runde, det är en ny uppgift för mig. Tyvärr gav det noll träffar när jag googleade Älgäddor.

Utloggad Fiskgjusen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2012, 21:53 »
Älvgäddor ger många träff!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2012, 20:14 »
Så det var ett v som fallit bort. Tack för rättningen Fiskgjusen. Nu får jag också många träffar.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2012, 20:18 »
Är det någon som läst någon av följande skrifter och kan svara på om de är bra?
"Samiske båter og båtbygging", 2008
"Den elvesamiska kulturen", 2007
http://www.varjjat.org/web/index.php?artihkkal=384&giella1=nor

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #8 skrivet: februari 15, 2015, 07:35 »
Här är ett foto på båttypen i sitt rätta element.
http://www.vykortsmuseum.se/old-postcards/100765.html



Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #9 skrivet: februari 15, 2015, 10:57 »
Forsbåtar har i stort sett bara "stakats". Fokus bär nog vara på Torne- och Kalix älvdalar om man vill veta mer.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2015, 11:09 »
Det beror på vilka forsbåtar man talar om. De forsbåtar som användes av dem som flottade timmer roddes. Olika sätt att föra båten framåt användes på olika delar av älven beroende på hur älven såg ut.  De samiska forsbåtarna kallas även älvbåtar beroende på var man befinner sig, trots att det är frågan om samma båttyp. I vissa delar av Norge kallades båttypen för bask (som då oftast var en liten älvbåt/forsbåt). På bilderna i länken syns den typen av forsbåt som användes av dem som flottade timmer. Det är en helt annan båttyp än den samiska fors-/älvbåten. ´
https://www.google.se/search?q=timmerflottning+forsb%C3%A5t&hl=sv&rlz=1T4RVEA_svSE617SE617&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=U27gVJ7gO4qAUZ-1g4gG&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1920&bih=901#imgdii=_

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #11 skrivet: februari 15, 2015, 11:35 »
Jo vid flottningen hanterades båtarna på ett annat sätt. Och självklart om du färdas i djupa sel, och vid fiske har väl åror använts. Men i övre delarna av älvdalarna då pratar vi stakning. Vid fors=stakning. En duktig stakare är otroligt effektiv att ta båten uppströms. Tyvärr är det en utdöende konst.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #12 skrivet: februari 15, 2015, 11:47 »
Inte otroligt att det kan finnas fina bilder tagna av Borg Mesch som visar båtar. Samuli Paulaharju och hans fru Jenny tog säkert relevanta bilder och hon skissade också.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #13 skrivet: februari 15, 2015, 12:30 »
Jo vid flottningen hanterades båtarna på ett annat sätt. Och självklart om du färdas i djupa sel, och vid fiske har väl åror använts. Men i övre delarna av älvdalarna då pratar vi stakning. Vid fors=stakning. En duktig stakare är otroligt effektiv att ta båten uppströms. Tyvärr är det en utdöende konst.
Jag håller med dig. Det är verkligen synd att det håller på att dö ut.
Uppför forsen stakade man och nerför rodde de. I vissa forsar tågade man båten med hjälp av rep. Var forsen/fallet för svårt fick de göra ett landdrag.
Tack för informationen om Samuli och hans fru Jenny som var ny information för mig.

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #14 skrivet: februari 15, 2015, 12:46 »
Paulaharjus bok Ödebygdsfolk är i särklass bästa beskrivningen av Tornedalen (vitt begrepp nu) oss dess folk. I och för sig finns det inte så mycket annat  :)

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #15 skrivet: februari 15, 2015, 12:57 »
I Hans Andersons bok "Borg Mesch Drömmen om fjällen" finns några bilder på båtar samt på båtbygge.

Kiruna kommuns bildarkiv på webben har ju också många godbitar!

--
Ett väldigt tydligt minne från barndomen är när jag och min far for med en forsbåt från Torneälven upp till Lainioälven. Båten var en extremt smäcker konstruktion, jag var livrädd eftersom båten var så rank och som jag tyckte då, gick så fort när min far stakade  :) . Men en mycket tjusig båt!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #16 skrivet: februari 15, 2015, 13:10 »
Vore väldigt intressant Tornedalning om du kunde beskriva denna stakning lite närmare!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #17 skrivet: februari 15, 2015, 14:18 »
--
Ett väldigt tydligt minne från barndomen är när jag och min far for med en forsbåt från Torneälven upp till Lainioälven. Båten var en extremt smäcker konstruktion, jag var livrädd eftersom båten var så rank och som jag tyckte då, gick så fort när min far stakade  :) . Men en mycket tjusig båt!
Berätta gärna mer om denna fantastiska resa! Gärna med många detaljer.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #18 skrivet: februari 15, 2015, 14:18 »
Paulaharjus bok Ödebygdsfolk är i särklass bästa beskrivningen av Tornedalen (vitt begrepp nu) oss dess folk. I och för sig finns det inte så mycket annat  :)
Tack för tipset!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vill gärna ha boktips om samiska älvbåtar/forsbåtar
« Svar #19 skrivet: februari 15, 2015, 14:23 »
Det finns en del intressant om samiska fors-/älvbåtar i "Folkligt båtskick - I Övre Norrland" av Per-Uno Ågren.
samt "Et sätt som liknar them uti theras öfriga lefnadsart - Om äldre samisk båtbygge och samisk båthantering" av Christer Westerdahl.