Författare Ämne: 17 maj kontra 6 juni  (läst 3223 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
17 maj kontra 6 juni
« skrivet: maj 19, 2012, 18:10 »
Jag ser på internet "barnetoget" den 17 maj 2012 med många flickor i "bunad" (norsk folkdräkt) vifta med norska flaggor och även norska kvinnor i "bunad"
Vilken kontrast mot 6:e junifirandet i Sverige. Nationaldagen verkar här för de flesta vara likgiltig och folk har ingen aning om varför vi firar den. Ingen glädje.flaggor och folkdräkter som i Norge c17 maj.
Varför denna skillnad? Är det för att Norge har något att fira? I Sverige är det snarare midsommarafton man hittar folkdräktsklädda spelemän och folkdansare.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: 17 maj kontra 6 juni
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2012, 18:44 »
Man kunde ha valt en annan dag. Nu får man faktiskt vara glad över att man inte i stor skala firar en av Nordens större tyrannersoch särklass största kulturförstörare genom tiderna och hans intåg i Stockholm 1523. Och man kan ju inte manifestera hans tyranneri som man t.ex. kan med Gustav II Adolf. Det är mig som skåning en stor fröjd när och om jag den 6 november i Göteborg blir serverad Gustav II Adolf bakelse. Att bita av huvudet på den kungen ger stor tillfredsställelse efter de terrordåd han utförde i Skåne 1612 då han gav ordern: mörda alla människor som ni ser, män, kvinnor och barn. 24 kyrksocknar och en stad brändes. Dessutom min släkts gård.
Kanske man skulle skapa en Gustav Vasabakelse också!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: 17 maj kontra 6 juni
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2012, 19:10 »
Man kunde ha valt en annan dag. Nu får man faktiskt vara glad över att man inte i stor skala firar en av Nordens större tyrannersoch särklass största kulturförstörare genom tiderna och hans intåg i Stockholm 1523. Och man kan ju inte manifestera hans tyranneri som man t.ex. kan med Gustav II Adolf. Det är mig som skåning en stor fröjd när och om jag den 6 november i Göteborg blir serverad Gustav II Adolf bakelse. Att bita av huvudet på den kungen ger stor tillfredsställelse efter de terrordåd han utförde i Skåne 1612 då han gav ordern: mörda alla människor som ni ser, män, kvinnor och barn. 24 kyrksocknar och en stad brändes. Dessutom min släkts gård.
Kanske man skulle skapa en Gustav Vasabakelse också!


Ett synnerligen osmakligt inlägg.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: 17 maj kontra 6 juni
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 11:07 »
Du har nog svaret i din fråga, Karlfredrik. Norge har nått att fira. Nationaldagar som breda folkliga manifestationer är egentligen ganska ovanliga. Förutom Norge kan jag bara komma på USA och Frankrike, med firanden av det slaget. Gemensamt för dessa tre nationer är att de firar surt förvärvad självständighet och frihet från tyranni (som ligger relativt nära i tiden). Nationaldagarna där är kopplade till minnen av folkligt uppror och instiftandet av en frihetlig grundlag. Nationalismen i Sverige har i större utsträckning varit "makthavarnas" projekt, knuten till monarkin och statskyrkan. Svenska flaggans dag, nationalsången och Skansen kom ju till i en anda som ville motverka emigration, frikyrklig väckelse och krav på allmän rösträtt. Att majoriteten av befolkningen alltsedan dess förhållit sig skeptisk eller åtminstone likgiltig till att kungen delar ut flaggor på Sollidenscenen väl inte så underligt.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: 17 maj kontra 6 juni
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2012, 16:47 »
Den svenska motsvarigheten till 17:e maj ser du på midsommarafton och det är ju många som frågat sig varför nationaldagen inte förlades på midsommarafton istället för den 6:e juni.