Författare Ämne: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?  (läst 63114 gånger)

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #120 skrivet: februari 24, 2014, 12:21 »
AndreasE, Boreas & Stakodder!
Visst hade det varit spännade med Grendel som släkting till självaste Julius Caesar. Men hur är det nu det heter: ”Situationen är inte idealisk ur källkritisk synpunkt”. Om man istället tittar lite mer i närtid runt Grendels och hans morsas göranden. Vilka var Grendels offer utöver Honscio (Tore hund?)? Har man några fler namngivna? Eller talas det bara om dåtidens danskar i allmämnhet med kryptiska stamnamn som för tankarna till Starkodder? Mamsen gjorde livet surt för Hrothgars rådgivare Aeskhere (Älgfrode?). Kan man lära sig ngt genom att studera varifrån offren har sina släktingar, intressesfärer o dyl.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #121 skrivet: februari 24, 2014, 13:04 »
AndreasE, Boreas & Stakodder!
Visst hade det varit spännade med Grendel som släkting till självaste Julius Caesar. Men hur är det nu det heter: ”Situationen är inte idealisk ur källkritisk synpunkt”. Om man istället tittar lite mer i närtid runt Grendels och hans morsas göranden. Vilka var Grendels offer utöver Honscio (Tore hund?)? Har man några fler namngivna? Eller talas det bara om dåtidens danskar i allmämnhet med kryptiska stamnamn som för tankarna till Starkodder? Mamsen gjorde livet surt för Hrothgars rådgivare Aeskhere (Älgfrode?). Kan man lära sig ngt genom att studera varifrån offren har sina släktingar, intressesfärer o dyl.

Ett källkritiskt moras...men intressant ändå. Jag har bara noterat likheten mellan Hondscio och Hundfot. Även om det förstnämnda namnet tycks förklaras som handske.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #122 skrivet: februari 24, 2014, 15:36 »
AndreasE, Boreas & Stakodder?

Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta:

http://wiki.answers.com/Q/Did_Julius_Caesar_suffer_from_Marfan_syndrome#slide=1&article=Did_Julius_Caesar_suffer_from_Marfan_syndrome

Men för att komma till sans.  Vad vet vi om Grendels offer? Vilka är namngivna?
 

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #123 skrivet: februari 24, 2014, 17:47 »
Grendel: Hondscio plus ett antal icke namngivna
Grendels mor: Äskhere
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #124 skrivet: februari 26, 2014, 10:35 »
Tack Stakodder!
Ja, det är inte lätta att hitta ngt ang Hondscio och Äskhere. Hondscio ställer alltså upp frivilligt och hjälper till, men blir en munsbit för Grendel. Som signatur Toroland påpekar, i ett tidigare inlägg på denna tråd, betalar Hrothgar vergild (mansbot) för Hondscio. Vilket kan antyda en tillräckligt mänsklig skepnad hos Grendel för att blodsband till Hrothgar skall finnas. Även om Hrothgar månne ha förnekat detta tidigare. Var Äskhere en gammal man med mkt livsvisdom, därav rådgivare? Var Äskhere tidigare rådgivare till Halfdan "Den långe" Frodasson? Med kunskap om detta kan man titta vidare på olika godbitar. Som de Fredskullor som finns med i bilden. Frewaru är månne inte ensam här. Hur har vi det med Halfan "Den långes" kvinnor och Aun den gamles "sejdkvinnor"? Samt efterspelet när man åkte till Uppland och hämtade hem en Fredskulla. Återlämnade Fredskullor som Frewaru bör även studeras närmare. Kanske var hon varken den första eller den sista i denna roll.



 

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #125 skrivet: februari 26, 2014, 17:45 »
Man kan börja med att titta på den återlämnade Fredskullan Frewaru och problematisera lite runt henne.
 
Hrothgars kämpar är okloka nog att ta med sig vapen vunna vid den tidigare bataljen mot Hetrobarderna (stavning?), som utmynnade i att Frewaru blev Fredskulla. Hetrobarderna härsknar till när de ser sina döda kamraters vapen burna av sina besegrare och Ingjelds (stavning?) känslor för Frewaru svalnar. Ja, vad skall man säga om detta. Dåtidens skönhetsideal hos kvinnor kan mycket väl finnas hos Frewaru, liksom hos Maria Stuarts mamma Marie av Guise (som tidigare har diskuterats). Frågan som inställer sig nu är om Ingjeld känner till de eventuella blodsband som finns mellan Grendel och Hrothgar (som diskuterats i tidigare inlägg). Oavsett vilket kan han antagligen inte neka till att ta Frewaru som Fredskulla i de inledande fredsförhandlingarna el dyl. Nekar han ligger Hetrobarderna kanske pyrt till om nya bataljer utbryter. Dåtiden var förskonad från SMS, men troligen har det tisslats och tasslats. Låt oss sätta oss in i Ingjelds situation. Hans kämpar är ledsna över och blir kanske svåra att motivera framöver. Frewaru må vara en strålande skönhet, men kan det lura en lill-Grendel i vassen framöver? Ingjeld finner nu möjligen en orsak att återlämna Frewaru: ”Ni kan inte komma här med våra forna vänners vapen skramlande vid era sidor. Jag och mina kämpar tar verkligen illa vid oss. Så här får det bara inte gå till!


Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #126 skrivet: februari 26, 2014, 19:26 »
Tack Stakodder!
Ja, det är inte lätta att hitta ngt ang Hondscio och Äskhere. Hondscio ställer alltså upp frivilligt och hjälper till, men blir en munsbit för Grendel. Som signatur Toroland påpekar, i ett tidigare inlägg på denna tråd, betalar Hrothgar vergild (mansbot) för Hondscio. Vilket kan antyda en tillräckligt mänsklig skepnad hos Grendel för att blodsband till Hrothgar skall finnas. Även om Hrothgar månne ha förnekat detta tidigare. Var Äskhere en gammal man med mkt livsvisdom, därav rådgivare? Var Äskhere tidigare rådgivare till Halfdan "Den långe" Frodasson? Med kunskap om detta kan man titta vidare på olika godbitar. Som de Fredskullor som finns med i bilden. Frewaru är månne inte ensam här. Hur har vi det med Halfan "Den långes" kvinnor och Aun den gamles "sejdkvinnor"? Samt efterspelet när man åkte till Uppland och hämtade hem en Fredskulla. Återlämnade Fredskullor som Frewaru bör även studeras närmare. Kanske var hon varken den första eller den sista i denna roll.

I min egen jakt på Beowulf och Grendel koncentrerar jag mig på den möjliga historiska bakgrunden, vad är rimligt eller kan vara möjligt? Att Grendel ursprungligen varit en person är väl knappast en högoddsare. Det finns ett antal frågetecken som uppstår när man lägger berättelsen mot en möjlighet verklighet. Det verkar som att personnamnen bevarats rätt bra om man jämför med andra källor, men beskrivningen av händelser förändrats ganska mycket. Att blanda in för många karaktärer i utkanten såsom Ingeld blir för mycket. Geografin är viktig för mig.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #127 skrivet: februari 27, 2014, 10:36 »
Stakodder!
Håller med om att geografin är viktig. En fråga som inställer sig är inom vilket geografiskt område som Grendel agerar. Man kan sedan ställa sig frågan varför han har valt att begränsa sig till det området. Å andra sidan vet man kanske inte vilka turne’er som Grendel ger sig ut på. Han och mamsen kan mkt väl ha gett sig ut på vidsträckta aktioner. Jämför t ex mer sentida son-mamma konstellationer som Wilfred Thesiger och hans mamma, som dock hade mer fredlig natur. Man bör dock beakta dåtidens kommunikationer när Grendel och mamsen var i farten.


Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #128 skrivet: februari 27, 2014, 12:23 »
Stakodder!
Håller med om att geografin är viktig. En fråga som inställer sig är inom vilket geografiskt område som Grendel agerar. Man kan sedan ställa sig frågan varför han har valt att begränsa sig till det området. Å andra sidan vet man kanske inte vilka turne’er som Grendel ger sig ut på. Han och mamsen kan mkt väl ha gett sig ut på vidsträckta aktioner. Jämför t ex mer sentida son-mamma konstellationer som Wilfred Thesiger och hans mamma, som dock hade mer fredlig natur. Man bör dock beakta dåtidens kommunikationer när Grendel och mamsen var i farten.

Det jag själv läst, så handlar det om Mön och Falster. Sen finns det antydningar om ev strandhugg vid den nordtyska kusten. Den ordgranna ordalydelsen i Beowulf gällande Heorot tror jag inte på.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #129 skrivet: mars 03, 2014, 09:06 »
Tack Stakodder!
Strandhugget vid nodtyska kusten är intressant. Hur ligger det i förhållande till Hetrobardernas (stavning?) område tro? Vidare undrar man om Uppland har fått ta del av Grendel och/eller mamsens närvaro. Finns det ngt som tyder på det? Scylingarna var ju där i omgångar med Hrothgars pappa Halfdan "den Långe"och släktningar. Men källorna är väl tunna som vanligt...


Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #130 skrivet: mars 03, 2014, 18:23 »
Stakodder!
Jag ser att du redan svarat på var Hetrobarderna (stavning?) höll till den 17 juni 2012, om jag inte har snurrat bort mig helt mellan olika kryptiska stamnamn. Men hur nära ligger Hetrobardernas område det strandhugg Grendel (och kanske mamsen) gjorde i Nordtyskland tro? Under ”Var Beowulf ättling till hemvändare med spetskompetens?” på föreliggande sajt kan man hitta Stakodders inlägg:

”Det kan kanske handla om södra Jylland, där det funnits ett Barvith syssel:”

http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Administrative_division_of_denmark_in_medieval_times.jpg

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #131 skrivet: mars 03, 2014, 18:40 »
Jag blir inte klok på Hadubarderna....var de skåningar med säte i Uppåkra?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #132 skrivet: mars 06, 2014, 14:28 »
Tack Stakodder!
Ja, Uppåkra blir allt mer spännande. Även om kartan du bifogade i länken i mitt föregående inlägg är en riktig höjdare (där jag hänvisade till ditt tidigare inlägg).

 

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #133 skrivet: april 04, 2014, 16:15 »
Halfdan ”Den långes” ättlingar har intresserat flera:

http://historum.com/general-history/6345-ivar-boneless-curious-name-7.html

“(with approximate dates of birth):” ”Halfdan (500); Hrothgar (530); Valdar (550); Harald the Old (580); Halfdan Haraldsson (610); Ivar Vidfamne (640); Audr the Deep-Minded (670); Randver (700); Sigurd Ring (730); Ragnar the Elder (750); Sigurd Ragnarsson (770); Ragnar Lodbrok the Jarl (800); Ivar the Boneless (830).”

Man ser att skaparen av tråden har ägnat “Ragnar the Elder” och “Ragnar Lodbrok the Jarl” speciellt intresse.
 

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #134 skrivet: april 07, 2014, 21:14 »
Jag har tagit mig friheten att bygga på inlägget vars länk jag redovisade i mitt förra inlägg. Jag har inte hittat födelsedatum på samtliga men anger regeringstid inom dubbelparentes och i vissa fall död som d. inom parentes. Man noterar att det förmodade släktskapet från Halfdan ”den Långe” till Birger Jarls son Erik ”allz ekki” Birgersson fem gånger går via spinnsidan. Fallgroparna är många. Störst bekymmer har jag att placera in Björn Eriksson, som hamnat mellan Erik ”Väderhatt och ”Erik Segersäll”. 

“(with approximate dates of birth):” ”Halfdan (500); Hrothgar (530); Valdar (550); Harald the Old (580); Halfdan Haraldsson (610); Ivar Vidfamne (640); Audr the Deep-Minded (670); Randver (700); Sigurd Ring (730); Ragnar the Elder (750); Sigurd Ragnarsson (770); Ragnar Lodbrok the Jarl (800); Björn Järnsida; Erik Björnsson; Anund ”Uppsale” Eriksson; Erik Anundsson (d. 882);Erik ”Väderhatt” Anundsson; Björn Eriksson; Erik ”Segersäll” Björnsson ((970-995)); Olof ”Skötkonung" Eriksson ((995-1022)), Emund ”den gamle” Olofsson ((1050-1060)); N.N. Emundsdotter; Inge den äldre ((1080-1110)); Katarina Ingesdotter; Kristina Björnsdotter (1120); Knut Eriksson ((1167-1195)); Erik Knutsson ((1208-1216)); Ingeborg Eriksdotter (1213); Erik ”allz ekki” Birgersson (1250)

De fyra spinnsidor som jag har googlat fram hittas på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenkil

”Stenkil var kung av Sverige cirka 1060–1066, född omkring 1030 och död omkring 1066. Hans namn härrör sig från kittel (inte kil). Hans äktenskap med en till namnet okänd dotter till kung Emund gamle har varit avgörande för hans tillträde som kung”.

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/stenkil/index.htm

Sannolikt var samtliga kungar under 1100-talet på ett eller annat sätt besläktade med den Stenkilska ätten. De förbindelser som är kända gick via Inge den äldres barn (tre döttrar och en son vid namn Margareta Fredkulla, Katarina, Kristina och Ragnvald). Margaretas son Magnus Nilsson gjorde på 1120-talet anspråk på den svenska tronen och lyckades bli vald till kung av västgötarna. Katarina blev svärmor till Erik den helige som var stamfar för den Erikska ätten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Ingesdotter

”Katarina var gift med prins Björn Haraldsson Järnsida av Danmark (d.1134) och fick med honom dottern Kristina, född på 1120-talet. Dottern Kristina blev 1149 gift med Erik den helige och var svensk drottning 1156-60.”

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/folkunga.htm

”Birger Jarl var Sveriges mäktigaste man från 1248 till sin död 1266. Genom att gifta sig med den barnlöse kung Erik Erikssons syster kom Birger Jarls ätt att efterträda den Erikska ätten 1250 med sonen Valdemar som dess förste representant.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Birgersson_(Folkunga%C3%A4tten)

”Son till riksföreståndaren jarl Birger Magnusson (död 1266) och prinsessan Ingeborg Eriksdotter av Sverige (död 1254).”


Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #135 skrivet: april 14, 2014, 13:33 »
Man kan undra om son-mor-konstellationer som Grendel och mamsen. Finns det några andra sådana? Kan man lära sig ngt genom att titta på sådana? Fredkullor får inte heller glömmas bort i sammanhanget. Fredkullan Fraewaru och hennes återlämnande har tidigare diskuterats. Ett annat öde för en förmodad fredkulla utgörs av Auds:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aud_Djupaudga

”Aud Djupaudga (fornnordiska Auðr in djúpúðga, "Aud den djupsinta") eller Öda Djupödga ska ha varit en skandinavisk prinsessa, dotter till Ivar Vidfamne, och mor till Harald Hildetand, som återfinns i Sögubrot, Hversu Noregr byggðist ("Hur Norge byggdes") och Hyndlas sång. Hennes far Ivar Vidfamne gav bort henne till Hrörek av Lejre, kung av Själland, enbart för att han visste att hon hellre ville ha hans bror, Helge. Aud fick tillsammans med Hrörek sonen Harald Hildetand. Ivar Vidfamne sa till Hrörek att Aud var otrogen med Helgi. Hrörek dräpte sin bror Helgi och efter det kunde Ivar med gott samvete döda Hrörek och överta makten på Själland.
Aud flydde till Gårdarike med sin son Harald Hildetand och gifte sig med kungen av Gårdarike, Radbart som hon senare även fick sonen Randver med.”

Tydligen är först Aud ngt av fredkulla, men hennes farsa intrigerar så till den milda grad att hon tvingas ta till schappen med sin son (Harald Hildetand). Uppenbarligen ser hon Gårdarike som tillräckligt neutralt för att våga sig dit. Frågan inställer sig om liknande intriger kan ha påverkat Grendel och mamsen. Den förmodade fredkullan ”Grendelsmor” tvingas flytta på sig och sin son till ngt neutral ställe. Frågan är i så fall varifrån de flyttar? Uppenbara kandidater Götaland och Svealand. I det förra fallet får Beowulfs agerande en ytterligare dimension, utöver återgäldandet av sin pappas skuld till Hrothgar. I det senare fallet kan Aun den Gamle, rent av, utgöra en kandidat till Grendels pappa. Halfdan den Långe blir således Grendels morfar och fredkullan ”Grendelsmor” dotter till Haldan den Långe. Halfdan den Långes strider mot Aun den Gamle kan avspegla intriger som gör att Grendel och mamsen får husera nästgårds till Lejre. Det finns dock skäl att tro att båda kandidaterna (Götaland och Svealand) är mindre troliga.
     
JRR Tolkien påpekar i sin analys av Beowulfkvädet att tidigare kritiker av kvädet har ondgjort sig över att Beowulfkvädet bara har en stark början och ett starkt slut.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf:_The_Monsters_and_the_Critics

Vad Beowulf gör däremellan får man inte vet ngt om enligt dessa kritiker. Tolkien påpekar ngt i stil med att Beowulfs mellanliggande bravader troligen var väl kända för samtiden och därför inte behövde berättas. Mot den bakgrunden borde ”Grendelsmor”, i skepnad av fredkulla, vara så pass välbekant att Hrothgar inte haft en sportslig chans att förneka blodsband till Grendel i första vändan. Hans skulle inte ha varit trovärdig för samtiden om han sa ngt i stil med att: ”Det är inte alls min syrra och hennes son som rumsterar om”. Man kan här naturligtvis invända att nedtecknandet av kvädet troligen skedde långt senare än när Beowulf och Grendel var i farten, och att nedtecknaren inte hade kännedom därom.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #136 skrivet: april 17, 2014, 11:15 »
Den ”blodslinje” som redovisats från Halfdan den Långe till Erik ”allz ekki” Birgersson spänner över ca 30 generationer. Fem generationer går över kvinnolinjen. Man börjar undra om dignitärerna verkligen kunde hålla maken så länge om en ärftlig sjukdom låg i blodslinjen… Borde de inte vara klena i strid? Vidare finns den enda person som, med viss säkerhet, uppvisar symptom på Marfans syndrom (Erik ”allz ekki” Birgersson) is slutet på blodslinjen. I början kan de ju vara hur friska och starka som helst, kan man invända. Hrothgars pappa Halfdan kan ju vara lång utan att bära på ngn sjukdom. Man kan även invända att nya gener kommer in via manssidan i fem omgångar. Dessa kan ju ha varit starka krigare som gifte in sig i makten.

Besläktad och relativt tidig, men inte direkt i blodslinjen, är Rolf ”Kraki”, som tidigare diskuterats. Han var alltså lång och slank och påminde om en gammaldags stege (bara en stolpe med tvärribbor). Hur ligger det till med Aud och hennes son Harald som diskuterades i förra inlägget?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aud_Djupaudga

”Aud Djupaudga (fornnordiska Auðr in djúpúðga, "Aud den djupsinta") eller Öda Djupödga ska ha varit en skandinavisk prinsessa, dotter till Ivar Vidfamne, och mor till Harald Hildetand, som återfinns i Sögubrot, Hversu Noregr byggðist ("Hur Norge byggdes") och Hyndlas sång."

Här kan man undra om tvetydigheten i hennes smeknamn. Likväl som att ha djup insikt i livet, kan hennes
utseende vara inblandat. Hon kan ha ovanligt djupt liggande ögon.

http://www.nhs.uk/Conditions/Marfan-syndrome/Pages/Symptoms.aspx

Other physical signs of Marfan syndrome can include:
“deep-set eyes”, “crowded teeth”

Det förra ”deep-set eyes” kan möjligen gälla för Aud (vilket ur arkeologisk synpunkt kan vara intressant), medan ” crowded teeth” möjligen kan passa in på Hildetand. Inte heller Harald Hildetand är direkt i blodslinjen (jämför Rolf ”Kraki”), men bra nära:

http://en.wikipedia.org/wiki/Harald_Wartooth

”Saxo further tells that according to another opinion, the name was derived from Harald having protruding teeth. A scholarly view, however, holds the name to be derived from a name for "war hero".”

http://books.google.se/books?id=kWBgAgAAQBAJ&pg=PT63&lpg=PT63&dq=aud+djup%C3%B6da&source=bl&ots=RT_EwJgO0k&sig=lXpqW0xMSDMowivg70GwwZ7pdlQ&hl=sv&sa=X&ei=OrFLU5DuDIqGywOdpYB4&ved=0CD8Q6AEwBQ#v=onepage&q=aud%20djup%C3%B6da&f=false

”Harald som kallade Hildetand av osäker anledning; det har påståtts att han hade gula ovanligt stora framtänder, men språkmännen säger att Hildetand kan härledas ur hilldur som betyder krig och att namnet alltså skulle hänsyfta på pojkens krigiska egenskaper.”

Om man bortser från den gula färgen undrar man om Marfans syndrom ge sådana framtänder (vilket ur arkeologisk synpunkt kan vara intressant):

http://bdsinsights.blogspot.se/2012/03/oral-manifestations-of-systemic.html

Nu har jag bara Vidfamne, Väderhatt, Lodbrok och några till att hitta symptom på… Jag får inte heller glömma att, som tidigare visats, kan även människor med Marfans syndrom beskrivas som vackra.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #137 skrivet: april 22, 2014, 14:55 »
Hej!

Vem minns inte TV-serien ”Jag Claudius”. Den ena intrigen efter den andra radade upp sig. Det fanns ingen hejd på ränkspel, förgiftning och lönnmord. När man läser sagorna som kantar den ”blodslinje” som tidigare skisserats börjar man känna igen sig. En och annan, som Hrothgar, verkar vara snäll och beskedlig, medan andra verkar ha mer än en räv bakom örat. Intelligensen verkar det inte vara ngt fel på. 

http://h2g2.com/edited_entry/A3065140

“Unlike many genetic anomalies, Marfan Syndrome does not adversely affect intelligence. On the contrary, these people are often bright and charismatic.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3232699

“We found average intellectual (mean full scale IQ = 109.3)”

Man kunde göra nytta som strateg, se t ex Ivar Benlös, även om man inte stod i främsta ledet och krigade. En smart karismatisk ledare hade antagligen förmågan att motivera sin mannar.   

Som motvikt till den intrigerande delen av intelligensen bör man nämna att det bl a finns författare och musiker som har Marfans syndrom, vilket man kan Googla sig fram till.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #138 skrivet: april 28, 2014, 15:34 »
Hej!

Vidfamne upphör inte att förbrylla. I hans vida famn skulle hela hans stora rike kunna få plats, han skulle omfamna det, eller nått i den stilen. Det finns en tvetydighet som är intressant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivar_Vidfamne

“Ivar Vidfamne (or Ívarr inn víðfaðmi; English exonym Ivar Widefathom) was a Swedish king hailing from Scania. He may have died c. 700.”

http://familytreemaker.genealogy.com/users/w/i/l/Kelly-Wilson-Charleston/WEBSITE-0001/UHP-1794.html

“Ivar "Wide Fathom From Snake" Halfdansson”

En mer sentida släkting till Ivar, Halfdan, har ett liknande smeknamn: ”Of the Wide Embrace”. Här agerar han tillsammans med Ivar Benlös och Ubbi:

http://www.historyfiles.co.uk/FeaturesBritain/EnglandIvarr.htm

“Led by Ivarr and his brothers Halfdan 'of the wide embrace' and Ubbi, this was the first Viking invasion of the British mainland aimed at conquest rather than pillage. Its impact was devastating.”

Områdena i England och Irland som omfamnades av Halfdan och hans bröder kan ha varit nog så stora men lär väl inte ha kunnat mäta sig med Ivar Vidfamnes.

Man undrar om smeknamn av typen Vidfamne, ”Of the Wide Embrace” var vanliga på den tiden? Jag har Googlat men inte hittat några andra än dessa två. Men jag kan ha missat några... För att komma till sak. Man kan framkasta den ngt triviala ide’n att de båda herrarnas vingspann var väl tilltaget i förhållande till kroppen i övrigt.

http://www.aapos.org/terms/conditions/68

”Persons with Marfan syndrome may also demonstrate an arm-span-to-height ratio greater than 1.05.”

Det är även av intresse att kolla upp smeknamnen på ättlingar av ovanstående släkt i England och Irland. Vilket jag får återkomma till.
 
 

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Var Grendel en utsättning och/eller en fostre?
« Svar #139 skrivet: maj 05, 2014, 17:16 »
Hej!
Som tidigare nämnts kan personer med Marfans syndrom ha bl a ögonproblem och sned rygg (skolios). Ragnar Lodbroks ättlingar i England och Irland har smeknamn som kan ge en indikation den sjukdomen. En person kan möjligen ha ögonproblem, medan två möjligen har krokig rygg. Alternativa tolkningar ges även nedan. En person har ngt som kan tolks som järnknä, vad det nu kan vara? Kanske ngt Ivar Benlös hade haft nytta av… 

http://mymedievalgenealogy.blogspot.se/2009/04/sihtric-caoch-sigtryggr-gale.html

“In some places Sigtryggr Halfdansson is listed as the son of his uncle Ivar the Boneless, but since his surname is Halfdannson, it is more likely that his father was Halfdan White Shirt, King of Dublin who died 877.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Sitriuc_ua_%C3%8Dmair

Sitric Cáech or Sihtric Cáoch (Old Norse: Sigtryggr; Old Irish: cáoch or cáech means "one-eyed") was a Norse King of Dublin who later reigned as King of York. He was a grandson of Ímar. In 888 he killed his brother Sicfrith.[1] He belonged to the Uí Ímair or House of Ivar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amla%C3%ADb_Cuar%C3%A1n

“Amlaíb mac Sitric (c. 927 – 981; Old Norse: Óláfr Sigtryggsson), commonly called Amlaíb Cuarán, in Old Norse: Óláfr kváran, was a 10th-century Norse-Gael who was King of Northumbria and Dublin. His byname, cuarán, is usually translated as "sandal".”

“Amlaíb's byname, cuarán, is usually translated as "sandal" or "shoe". It derives from the Old Irish word cúar meaning bent or crooked. It is first applied to him in the report of the battle of Slane in 947 in the Annals of Ulster. The usual translation may be misleading. The epithet probably refers to a distinctive style of footwear.”

“Whether this Ímar is to be identified with Ivar the Boneless, the leader of the Great Heathen Army, is rather less certain, although at the same time not unlikely.”[4]

“In the early 960s Amlaíb Cuarán probably faced a challenge from the sons of his cousin Amlaíb mac Gofrith. In 960 the Annals of Ulster report that Cammán, son of Amlaíb mac Gofrith, was defeated at an unidentifiable place named Dub. Two years later one Sitriuc Cam—Cam means crooked or twisted and Cammán is simply the hypocoristic form of this byname, so that Sitriuc Cam and Cammán are presumed to be the same person”

Glúniairn (died 989), in Old Norse Járnkné, was a Norse-Gael king of Dublin of the Uí Ímair kindred which ruled over much of the Scandinavianised and Norse-Gael parts of Great Britain and Ireland in the tenth century.