Författare Ämne: Ny placering för Skärkindsfragmenten  (läst 3562 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Ny placering för Skärkindsfragmenten
« skrivet: september 13, 2011, 23:46 »
De tre runstensfragment som funnits i Skärkinds kyrka i Östergötland har från och med idag ny placering i en nybyggd bod som uppförts bredvid  församlinghemmet. Fragmenten är Ög 174, Ög 175 och Ög ATA4654/74 och i boden skall de ha sällskap av den gamla likvagn som församlingen också har. Placeringsuppgiften i Samnordisk runtextdatabas behöver alltså kanske uppdateras. Jag, som tidigare engagerat mig i Skärkinds runinskrifter blev tillfrågad att hjälpa till att flytta dem. Så här såg det ut när de i eftermiddags fick ny placering:


Jag hade önskat att man hade något bättre att flytta dem med, men detta redskap var vad man tänkt skulle användas. Vi tog det mycket försiktigt och allt gick väl.

Så här placerades stenarna vid bodens innersta vägg. Skyltar med information om dem kommer att sättas upp på väggen ovanför respektive sten. Eventuellt skall den bakre plankan klossas upp så att ristningarna får bättre lutning.

Likvagnen åter inrullad. Det finns utrymme mellan likvagnen och fragmenten där man kan stå och titta på dem.

Bodens läge (långt bak i högerkanten) i förhållande till kyrkan (längst till vänster i bilden) och församlingshemmet (strax till höger om mitten).

Officiell invigning av boden sker på söndag efter gudstjänsten i kyrkan.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #1 skrivet: september 16, 2011, 19:12 »
Jaja, det var lite kul att lägga ut bilder på detta äventyr. Nu skulle jag gärna för säkerhets skull vilja höra om ni som är ordentligt utbildade på runfronten instämmer helt och hållet i följande påstående, som jag använt i den text som skall hänga över Ög 174.: "I de fall runstenar är ristade med kortkvistrunor är det oftast fråga om stenar från lite äldre vikingatid, från före den stora runstensresarvågen på 1000-talet."  Finns det någon formulering/beskrivning som skulle vara riktigare eller på annat sätt lämpligare? (Jag syftar alltså på stenar med mer än enstaka kortkvistrunor.)

Jag har angett "ca 900-talet" som datering för stenen och påpekar att även anordningen av inskriften i parallella rader med gemensam begränsningslinje är ett ålderdomligt drag, samt likheterna med Ög 117 som brukar dateras till 900-talet. Bilder på Ög 174 finns i en tråd i detta forum med "Datering Ög 174" som rubrik.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #2 skrivet: april 14, 2012, 20:09 »
När kan man förvänta sig att den nya placeringen förs in i FMIS?
Dvs att Skärkind sn Raä 68:3, 68:4 och 68:5 uppdateras och att man får ett nytt Raä-nr för placeringen i boden.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #3 skrivet: april 14, 2012, 22:34 »
Är det något som jag kan bidra till att det sker? Är det församlingen som bör rapportera in till RAÄ att fragmenten har flyttats?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #4 skrivet: april 15, 2012, 00:41 »
Det borde vara Länsstyrelsen som ska se till att detta sker.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #5 skrivet: april 15, 2012, 00:49 »
Församlingen bör då alltså underrätta länsstyrelsen om flytten? Borde man ha gjort det innan till och med?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #6 skrivet: april 15, 2012, 01:07 »
Då även fragment av runstenar är att betrakta som fasta fornlämningar så borde de rimligtvis kontaktat Länsstyrelsen först.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #7 skrivet: april 15, 2012, 11:58 »
Jag kan kontakta länsstyrelsen i morgon och berätta att Skärkindsavdelningen av Borgs församling har låtit flytta dem.

Jag undrar om man känner till placeringen för gravhällsfragmenten i Vreta kloster, och i fall även det borde anges i Samnordisk runtextdatabas. Ög N262B finns, till skillnad från övriga, i kyrkans museum inuti kyrkobyggnaden (november 2011). De andra fragmenten (åtminstone alla med runor) finns i en magasinsbyggnad ute på kyrkogården/klosterområdet. (Ög N263, som uppges vara runsten finns dock, som framgår i runtextdatabasen, i kyrkans golv). I texten på Fornsök (Vreta kloster 50:4 och Vreta kloster 50:5) framgår inte att ett av gravhällsfragmenten finns i kyrkans museum.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #8 skrivet: april 15, 2012, 12:16 »
Bra att församlingen kontaktar länsstyrelsen, jag undrade annars om det var länsstyrelsen som hade varit trög i sin uppdatering av FMIS.
Enligt publicerad loggbok för aktuella uppdateringar av Samnordisk runtextdatabas anges för Ög N262B att fragmentet finns "I kyrkan." och att Ög N263 är ett "fragment av runsten, granit". Se http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm/.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny placering för Skärkindsfragmenten
« Svar #9 skrivet: april 16, 2012, 18:10 »
Nu vet i alla fall länsantikvarien om att fragmenten har flyttats, och vart de har flyttats.