Författare Ämne: Medeltida tatueringar  (läst 14145 gånger)

Utloggad Kim Hökerud

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Medeltida tatueringar
« Svar #20 skrivet: januari 10, 2013, 16:38 »
Om man tar stormakten Polen-Lithauen med i beräkningen så faller ju argumentet att den kristna tron trängde undan tatueringskulturen, då Litauen inte kristnades förrän 1387. Hur såg handeln ut i Östersjön? Litauen låg i konflikt med Tyskland  stora delar av tiden, men Polen-Litauen är ju ändå ett grannland år 1300+

Utloggad Kim Hökerud

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Medeltida tatueringar
« Svar #21 skrivet: april 02, 2013, 13:16 »
Ok, det här är ett ämne som verkar vara ogooglebart, men det här är vad jag har kommit fram till:

Ett populärt argument för att vi inte ska ha tatuerat sig här är att ordet tatuering kommer från det Polynesiska ordet 'tatu' eller 'tatau', märka, men det anser ja vara rent nys. Om vi inte hade något ord för det, hur kan det då vara förbjudet i skrift(bibeln)? De benämningar jag har funnit från förkristen tid fram till 1700-talet är många, t.ex. de Engelska orden 'pounce' och 'pink', Franskans piqûre, Holländskans prickschilderen och stechmalen, Tyskans stupfen och stempeln, Italienska marco, nzito, segno och ävendevzione.

Så vad står det i bibeln då? och var? Man kan läsa i tredeje Moseboken, Leviticus(helighetslagarna) kap. 19 vers 28 att:
"'Do not cut your bodies for the dead or put tattoo marks on yourselves. I am the LORD."
Det är från den internationella versionen från 2011, naturligtvis stod det inte så här i 1300-talets biblar(eftersom ordet tattoo ju som sagt är från 1700-talet). Dessa Moses helighetslagar är rättsnöret som judarna följer. Det anses i allmänhet att Jesu död på korset 'annulerade' de här lagarna. Andra exempel på vad som förbjuds i Leviticus är bl.a. att äta skaldjur, trimma skägget och håret på sidorna, röra vid resterna av en död gris, ha fransar på kläderna samt att bära kläder med två olika material. Så det bibliska bann som så ofta referas till i de här sammanhangen står på ganska tunn is; enligt mig.

I Aposteln Pauls brev, Galatians 6.17, kan vi läsa att "...(han) bär Jesus märke tatuerad [stigmata] på (sin) kropp". 'Stigma är ursprungligen Grekiskt, och det användes i Grekland om flera saker utöver tatuering, men när Romarna tog över bruket så användes det nästan uteslutande till att beskriva den processen med vilken man märkte soldater och slavar för att beteckna ägandeskap.

Det andra kyrkliga förbudet rörande tatueringar kommer ifrån Påve Hadrian I, som år 787 bannlyste tatueringar(jag känner inte till den exakta ordalydelsen), men han uteslöt tatueringar för religiösa ändamål, för sådana skulle bringa spirituella belöningar. Det som tillåts är heliga tatueringar som man ådrog sig efter en pilgrimsfärd. Koptiska präster tillverkade tatueringarna på löpande band.

En annan sorts kristen tatueringskultur finner vi i Bosnien-Herzegovina, där man lät tatuera sina barn med kors och andra symboler för kristendom så att de inte skulle tas som slavar av mongolerna och senare turkarna.

Vi vet att det var flera folkslag före kristendomens intåg som tatuerade sig på ett helt annat sätt än den kristna delen av världen, med fantastiska motiv föreställande allt från fabeldjur till invecklade mönster. Några av dessa är Britani, Scotti och Picti bland kelterna , samt de Skandinaviska Ruserna, som Ahmad ibn Fadlan skrev om. Med tanke på att Litauen inte kristnades förrän 1387 så borde den kulturen funnits kvar bland de stammarna åtminstone fram till kristnandet.

Ett annat exempel på att tatueringskonsten fanns i västeuropa före kapten Cook är Simon Forman, medical-astrologer, som tatuerade in symbolerna för Venus, Jupiter och Cancer på sin vänstra arm, "...1906, the 24 day of march..."
Det finns fler.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Medeltida tatueringar
« Svar #22 skrivet: april 02, 2013, 14:01 »
Citera
Om vi inte hade något ord för det, hur kan det då vara förbjudet i skrift(bibeln)?

Et eller andet sted er der en logisk brist i din argumentation. "Vi" har da intet med semitiske ætters riter i Bronzealderen at gøre. Og "vi" har da ej heller noget med germanske folkeslags riter at gøre, som "vi" ej heller har noget med keltiske folkeslags riter at gøre.

Da de første oversættelser af Bibelen gøres på et nordisk sprog, gotisk fra 300 tallet undtaget, er det netop fordi vi ikke har hverken ritet eller ordet at vi på opfinde et nyt ord til at beskrive ritet. Ordet der opfindes til lejligheden er det islandske ”Hörundsflúr” (Hudblomst), og ordet skal erstatte det oldfranske ord med betydningen ”indridse tegn”.

Der findes, så vidt jeg kan se, ikke et eneste vidnesbyrd om at "vi" har gjort brug af ritualet tatovering.

mvh

Flemming

Utloggad Kim Hökerud

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Medeltida tatueringar
« Svar #23 skrivet: april 02, 2013, 14:12 »
Jag ber om ursäkt för att jag frångick ämnet om tatueringar i norden till att skriva mer allmänt om historia gällande tatuering.

Men "vi" kan väl knyta an med de Ruser som Ahmad ibn Fadlan skriver om, samt de Normander som bebodde Storbritannien?

Vänligen
Kim Hökerud

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Medeltida tatueringar
« Svar #24 skrivet: april 02, 2013, 22:37 »
Jag ber om ursäkt för att jag frångick ämnet om tatueringar i norden till att skriva mer allmänt om historia gällande tatuering.

Men "vi" kan väl knyta an med de Ruser som Ahmad ibn Fadlan skriver om, samt de Normander som bebodde Storbritannien?

Vänligen
Kim Hökerud

Instämmer. Jag anser även att de flertal filade tänder som påträffats är ett "bevis" för att man smyckat sina kroppar även med tatueringar.

...filar man ned tänder, vilket alltså är en helt vansinnig smärta, så är man nog även benägen att förstärka dessa utsmyckningar med tatueringar. Misstänker jag.