Författare Ämne: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information  (läst 10908 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Upphittarna av 1600-talskeppet Svärdet har polisanmälts av riksantikvarieämbetet för att inte direkt ha anmält sitt fynd:

Citera
Riksantikvarieämbetet, som är tillsynsmyndighet över vårt kulturarv, har vid ytterst få fall gripit in och anmält söndergrävda gravar, demolerade lämningar i skogen eller illegalt bortforslade gamla vrak. När man nu för en gångs skull polisanmäler intrång så gäller det, hör och häpna, seriöst arbetande marinarkeologers upptäckt av ett synnerligen värdefullt vrak, nämligen Svärdet. Detta, liksom det legendariska krigsskeppet Mars/Makalös, påträffades i somras utanför Öland av marinarkeologer med tillgång till avancerade undersökningsmetoder. Eftersom det ligger på internationellt vatten tvekade arkeologerna att offentliggöra positionen eftersom det då hade blivit fritt fram för oseriösa dykare att plundra vraket. Det är denna omsorg som gjort att Riksantikvarieämbetet lämnat in en polisanmälan till Åklagarkammaren i Kalmar


http://www.popark.nu/121/index1.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #1 skrivet: april 05, 2012, 11:26 »
Citera
I september 2011 informerades Riksantikvarieämbetet om att en grupp dykare påträffat vraket efter regalskeppet Svärdet i Östersjön öster om Öland någonstans i närheten av territorialgränsen. Någon närmare position för vraket ville inte upphittarna ge. Senare framkom att det bärgats föremål från vraket.

Riksantikvarieämbetet har som myndighet i uppdrag att bevaka att de allmänna intressen som kommer till uttryck i lag (1988:950). Eftersom det varken finns någon bärgningsansökan eller anmälan om att bärgning gjorts finns misstanke om fornminnesbrott och därför har Riksantikvarieämbetet åtalsanmält händelsen. Någon dom har ännu inte kommit

Vill någon bärga fornfynd från ett skeppsvrak gäller olika regler beroende på om vraket finns innanför eller utanför territorialgränsen. Ligger vraket innanför gränsen måste den som vill bärga i förväg söka tillstånd från länsstyrelsen. Om vraket ligger utanför gränsen - på internationellt vatten - ska det bärgade föremålet snarast anmälas hos Riksantikvarieämbetet, länsstyrelse, länsmuseum, polisen eller kustbevakningen.

Att skeppsvraket med stor sannolikhet ligger utanför svenskt territorium förändrar alltså inget avseende åtalsanmälan, då skyldighet att snarast underrätta myndighet ändå finns.

http://www.raa.se/cms/extern/aktuellt/nyheter/nyheter_2012/april/positionen_pa_skeppsvraket.html

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #2 skrivet: april 05, 2012, 12:37 »
Blir lite nyfiken.
 
På vilket vis stäcker sig RAÄ's myndighet utanför Sveriges gränser?  Hur långt sträcker den sig?  Måste t.ex. finska aktörer också anmäla fynd på internatonellt vatten til RAÄ?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #3 skrivet: april 05, 2012, 14:08 »
KML:

Citera
4 § Sådant fornfynd som avses i 3 § 1 tillfaller staten.
...
Fornfynd som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten.
...
5 § Den som påträffar ett fornfynd, som skall tillfalla eller hembjudas staten, skall snarast anmäla fornfyndet hos Riksantikvarieämbetet, länsstyrelse, länsmuseum eller polismyndighet. Fornfynd som hör till skeppsvrak kan anmälas även till kustbevakningen.

Upphittaren är skyldig att på begäran lämna ut fornfyndet mot kvitto samt uppge var, när och hur fornfyndet påträffades.
Nej, finska aktörer behöver alltså inte anmäla till RAÄ såtillvida de inte är på svenskt fartyg eller går till svensk hamn. Vet inte vad finska (eller andra länders) lagar säger om fornfynd på internationellt vatten...

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #4 skrivet: april 05, 2012, 15:22 »
KML:
Nej, finska aktörer behöver alltså inte anmäla till RAÄ såtillvida de inte är på svenskt fartyg eller går till svensk hamn. Vet inte vad finska (eller andra länders) lagar säger om fornfynd på internationellt vatten...

 
Ok.  Staten hävdar alltså sin rätt till alla fornfynd som förs till svensk hamn.  Frågan är då hur många lagar eller förordningar som det står i konflikt med? Inte minst internationella sådana...
 
I vilket fall så får man väl anse det rätt klantigt att säga A om man inte vill säga B... 
 
Men varför i hela friden vill RAÄ göra en affär av det, man har inte resurser eller vilja att agera alls på egen hand, varför sätta käååar i hjulen för de som har det?   Surt sa räven?
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #5 skrivet: april 05, 2012, 23:38 »
Eh, för att ett lagbrott har begåtts? En statlig myndighet kan ju inte välja vilka lagbrott den ska anmäla.

Stycket från RAÄ ger ju en mycket mer nyanserad bild en den som ges i första inlägget. Dykarna hade alltså inte meddelat var vraket låg -  bara att det låg i närheten av territorialgränsen. Alltså kunde inte Riksantikvarieämbetet veta säkert att vraket inte låg på svenskt vatten (och att dyk- och bärgningstillstånd därmed med säkerhet inte behövdes). Rapportkravet finns ju självklart delvis så att de svenska myndigheterna får möjlighet att avgöra vad som gäller i situationer som denna. Annars kan ju vrakplundrare utan problem bärga föremål från vrak på svenskt vatten genom att helt enkelt vägra att meddela var vraket ligger. Dessutom så låter dykarnas anledning till varför de inte gav RAÄ vrakets position ytterst svag - bara för att man meddelar positionen till RAÄ så blir den inte omedelbart och automatiskt allmän kännedom.

Generellt så låter det som att dykarna var väldigt klumpiga -  man gick ut med att man funnit ett viktigt vrak, men väljer att undanhålla grundläggande information från de berörda myndigheterna, och gör sig samtidigt skyldiga till lagbrott. Oberoende av vad man tycker om lagen i sig så är det ju ytterst klantigt. Att det skulle ha gjorts av professionella arkeologer är svårt att tro.

Och jag tror inte att det handlar om avundsjuka eller någonting sånt från RAÄ:s sida. Det är ju deras jobb att skydda och vårda fornlämningar. Varken privatpersoner eller arkeologer får plundra fornlämningar på eget initiativ, oberoende av om RAÄ själva ämnar "agera" på egen hand. Att just dessa dykare anmälts handlar nog snarast om att de var så klumpiga - när fornlämningar skadas eller plundras på land så vet man ju sällan vem som är skyldig, eller så vet man men står utan klara bevis.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #6 skrivet: april 09, 2012, 17:25 »
För det första så är väl de här arkeologerna i högsta grad proffesionella, de skapar sina resurser och utför ett arbete som ger ett stort genomslag både vad gäller kunskap och allmänhetens intresse.  De må ha betett sig klumpigt i ett uttalande, men att kalla dom klumpiga arkeologer är kanske rätt magstarkt.
 
För det andra, det står klart att "på begäran....". Så länge inte myndigheten begär det finns alltså ingen skyldighet att rapportera exakt plats, och då har alltså myndigheten själv en möjlighet att bedömma om man skall formellt begära eller bara be om information.
 
Den som tänker lite själv inser lätt vad följden blir om RAÄ fortsätter klampa omkring, aktörerna kommer att låta bli att anlöpa svensk hamn efter sina undersökningar. Istället kommer man att leta rätt på ett land vars lagstiftning passar dem bättre och anlöpa deras hamnar och på papperet driva sin verksamhet därifrån.
 
 
Om RAÄ använt det utrymme för diplomati som de faktiskt har så hade man kunnat tillskansa sig mer information. Nu kommer man utan tvekan att bli sidsteppade och sen stå helt utan insikt.
 
 
 
Och jo jag tror verkligen det är surt sa räven.... och att det gäller både RAÄ och andra underfinasierade exploateringsakreologer i samhällets tjänst.  En hel drös av er drömmer säkert om en egen flotta fylld med det senaste tekniska manickerna och än ännu större drös av er drömmer våta drömmar om bara hälften av utrymmet de får i media.  Konstigt vore det annars!
 
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #7 skrivet: april 09, 2012, 22:38 »
För det första så är väl de här arkeologerna i högsta grad proffesionella, de skapar sina resurser och utför ett arbete som ger ett stort genomslag både vad gäller kunskap och allmänhetens intresse.  De må ha betett sig klumpigt i ett uttalande, men att kalla dom klumpiga arkeologer är kanske rätt magstarkt.

Som jag sa så var det hur de hanterade situationen som var klumpigt, och som jag ser det så är det uttalandet knappast magstarkt. Jag har ingen aning om hur professionella de är som arkeologer, då ingen källa jag sett angett vilka marinarkeologer det handlar om.

För det andra, det står klart att "på begäran....". Så länge inte myndigheten begär det finns alltså ingen skyldighet att rapportera exakt plats, och då har alltså myndigheten själv en möjlighet att bedömma om man skall formellt begära eller bara be om information.

Men den begäran skall nog ses som automatisk när en anmälan om en påträffad fornlämning görs, vilket man är skyldig till att göra enligt lag. Varför skulle riksantikvarieämbetet handla annorlunda i detta fall än i något annat?

Den som tänker lite själv inser lätt vad följden blir om RAÄ fortsätter klampa omkring, aktörerna kommer att låta bli att anlöpa svensk hamn efter sina undersökningar. Istället kommer man att leta rätt på ett land vars lagstiftning passar dem bättre och anlöpa deras hamnar och på papperet driva sin verksamhet därifrån.

Knappast ett bra argument för att riksantikvarieämbetet ska välja att inte följa lagen, och sitt uttalade syfte (att skydda fornlämningar). Man kan diskutera om lagen fungerar på ett bra sätt som den är skriven idag, men ämbetets uppgift som den är idag är klar.

Och en överväldigande majoritet av seriösa aktörer kommer att se det som naturligt att följa lagen till punkt och pricka, då man har samma intresse som riksantikvarieämbetet - att bevara och i den mån det är möjligt, få ny kunskap om fornlämningar i form av vrak. De allra flesta som väljer att som du säger "sidesteppa" riksantikvarieämbetet och svensk lag kommer vara icke seriösa aktörer som vill bärga föremål för försäljning. Därför är det viktigt att riksantikvarieämbetet faktiskt har möjlighet att ingripa.

Och jo jag tror verkligen det är surt sa räven.... och att det gäller både RAÄ och andra underfinasierade exploateringsakreologer i samhällets tjänst.  En hel drös av er drömmer säkert om en egen flotta fylld med det senaste tekniska manickerna och än ännu större drös av er drömmer våta drömmar om bara hälften av utrymmet de får i media.  Konstigt vore det annars!

Det här är ju befängt. För det första så är det inte UV utan Riksantikvarieämbetet som anmält händelsen. 90% av alla anställda på Riksantikvarieämbetet, och utan tvekan de som står bakom anmälan, är inte exploateringsarkeologer. Sen så känner jag inga arkeologer med våta drömmar om mediauppmärksamhet. Visst är det roligt när arkeologin blir uppmärksammad, men det är inte därför man jobbar som grävande arkeolog. De flesta arkeologer "i samhällets tjänst" samarbetar/stöder gärna väl finansierade privata initiativ, så länge som den vetenskapliga expertisen finns där och alla lagar följs. 

Nej, jag tror att det snarare handlar om en oro för att det lagliga skyddet av vårt arkeologiska kulturararv, som redan är under hårt tryck från exploatering, skogsbruk och jordbruk, inte ska utarmas ännu mer. Det marina kulturarvet är svårt att skydda då det är så svårt att bevaka, och därför är det viktigt att regelverket inte urholkas.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #8 skrivet: april 10, 2012, 11:39 »
Lagen säger ju att man är skyldig att anmäla, men först på begäran rapportera exakt plats. Där finns alltså utrymme. Helt klart.
 
Sen måste man se det i praktiken. Hur tänker sig RAÄ att kunna skydda detta?  Ska man ha vakt-ubåtar som patrullerar, eller stängsla med nät?  Man kan i realiteten inte hindra t.ex. från plundring då man saknar medel för detta. Skulle svensk polis skydda det, eller kanske marinen?  Med vilken rätt kan de praktiskt/fysiskt hindra andra aktörer att undersöka det när det ligger på internationellt vatten?
 
I verkligheten vet vi att skyddet man kan erbjuda är en ren papperstiger.  Det bästa skyddet är utan tvekan att behålla vrakets exakta position hemlig. Alltså precis det som den polisanmälde gör.
 
Är det då logiskt att polisanmäla? Nej!!!  Det måste vara utslag av något annat, och enligt mig ligger revirpinkning och surt sa räven betydligt närmare till hands än ren dumhet.

OM det vore så att RAÄ hade stora resurser och faktiska juridiska möjligheter att faktiskt skydda vraket så skulle det vara en helt annan femma. Men det har man inte, och det vet både du och jag ANdreasE, och alla andra någorlunda insatta också!
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #9 skrivet: april 10, 2012, 15:11 »
Nu är det kanske inte upp till var och en att välja när man tycker att man skall följa lagen eller inte. Bara för att polisen inte utför fartkontroller på alla vägar hela tiden betyder det inte att det är ok att välja själv vilken fart man skall hålla. Det är knappast ett rimligt förfaringssätt att privatpersoner får bedömma om en fornlämning skall vara hemlig eller inte. Att man inte har resurser att praktiskt skydda alla fornlämningar inebär väl inte att de skall sakna lagskydd.
Att kalla normal mynighetsutövning för revirpinkning kan man ju göra, men det är en form av revirpinkning som syfter till att säkerställa kunskap om kulturarvet i allmänhetens intresse, vilket jag har svårt att se skulle vara något negativt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #10 skrivet: april 10, 2012, 15:58 »
Givetvis är det ju så at när RAÄ med lagstöd begärt position så skall den uppges.
 
 
Men att jämföra med hastighetsövervakning är inte relevant, där är det faktiskt högsta hastighet som är lagstadgad och det är överträdelsen i sig som är ett brott, oavsett om du blir ertappad eller inte.
 
 Att jämföra med att visa körkort och fordonshandlingar är mer relevant. Det gör man på begäran, annars bryter man mot lagen. Begäran kommer först när polisen tycker det är relevant att begära det.  Samma sak med dina ID-handlingar, du rycker inte upp dom så fort du talar med en polis, utan först när han begär det.  Att inte visa ID-handlingar för polis är alltså inte i sig ett brott.
 
Alltså är det inte heller ett brott att inte ange exakt position för fyndet om inte detta uttryckligen och formelt har begärts. ( Här måste jag dock reservera mig för ev lagtext som preciserar vad som ska ingå i den obligatoriska anmälan. Om lagen anger att exakt position skall ingå i anmälan så gäller ju det. Jag kan dock inte se någon sådan precisering i lagtexten, ska vara om det finns något tillägg då. )
 
Utan tvekan har man ju här begärt en exakt position och då skall man ju utan tvekan uppge den, eller åberopa att det står i strid med annan angiven lag,eller på någotvis åberopa att lagen inte är tillämpbar i detta fallet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #11 skrivet: april 10, 2012, 16:19 »
Och dessutom
 
 
Vilket lagskydd talar vi om?  Hur ska RAÄ skydda den på internationellt vatten? Där gäller inte svensk lag gällande fornminnen. Det är inte längre RAÄ som är ansvarig för skyddet där såvida detta inte regleras i någon internationell konvention.  Gör den det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #12 skrivet: april 10, 2012, 16:54 »
Till att börja med: Borde det inte finnas någon slags kulturell "Lex Sarah"? Sen undrar jag om det är fritt fram för dykare på internationellt vatten, eller om det finns en  "hundraårsregel" där också?

Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #13 skrivet: april 11, 2012, 00:18 »
Sen måste man se det i praktiken. Hur tänker sig RAÄ att kunna skydda detta?  Ska man ha vakt-ubåtar som patrullerar, eller stängsla med nät?  Man kan i realiteten inte hindra t.ex. från plundring då man saknar medel för detta. Skulle svensk polis skydda det, eller kanske marinen?  Med vilken rätt kan de praktiskt/fysiskt hindra andra aktörer att undersöka det när det ligger på internationellt vatten?
 
I verkligheten vet vi att skyddet man kan erbjuda är en ren papperstiger.  Det bästa skyddet är utan tvekan att behålla vrakets exakta position hemlig. Alltså precis det som den polisanmälde gör.

Jag är ledsen, men du tappar mig helt med den här argumentationen. Så bara för att man inte har resurser att konstant vakta vrak, så borde vilken aktör som helst kunna ignorera det gällande regelverket? Och på något sätt så skulle vraket vara bättre skyddat om dess position inte bara var hemlig för allmänheten, utan även Riksantikvarieämbetet?

Riksantikvarieämbetet har inte möjlighet att bevaka ens en bråkdel av Sveriges runt 3 miljoner registrerade fornlämningar. Det ger dock inte privata aktörer rätten att inte rapportera in nya fornlämningar. För oberoende av hur stor möjlighet Riksantikvarieämbetet har att fysiskt bevaka en enskild fornlämning, så utgör ämbetets kunskap om fornlämningen (dess position, utseende, skick osv) fornlämningens ända skydd. Utan det så är det omöjligt att veta om en fornlämning är tex hotad eller har blivit skadad. Samma sak gäller för vrak.

Och som jag sa tidigare, hur ska Riksantikvarieämbetet kunna veta om ett vrak ligger på svenskt eller internationellt vatten om de som hittat vraket vägrar uppge dess position? Om en privat aktör kunde välja att inte anmäla ett vraks position, vad hindrar då vrakplundrare från att bärga massa föremål och sedan påstå att vraket ligger på internationellt vatten trots att det inte gör det?

 

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #14 skrivet: april 11, 2012, 08:58 »

Här måste jag dock reservera mig för ev lagtext som preciserar vad som ska ingå i den obligatoriska anmälan. Om lagen anger att exakt position skall ingå i anmälan så gäller ju det. Jag kan dock inte se någon sådan precisering i lagtexten, ska vara om det finns något tillägg då.

Lagtexten reglerar inte alla specifika detaljer i regelverket. Lagstiftaren överlåter åt relevant myndighet att utfärda föreskrifter och allmäna råd samt utarbeta praxis i hur lagen ska tolkas i detaljerna. I RAÄ´s fall vad gäller anmälan av fornfynd så finns det krav på att leverera en exakt position, antingen i digital form eller manuellt markerad på karta/sjökort.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #15 skrivet: april 11, 2012, 10:39 »
AndreasE
 
Det första problemet du måste utgå ifrån är att för själva vraket som sådant, liggandes på internationellt vatten, inte omfattas av det regelverk du hänvisar till.  En tysk, amerikansk eller kinesisk aktör som undersöker vraket behöver överhuvud taget inte förhålla sig till vad RAÄ säger och tycker.  Det innebär att RAÄ saknar möjlighet att ens juridiskt skydda vraket.
 
Det andra problemet är vad som händer när fyndet registreras hos RAÄ med exakt position.  Det kommer då att registreras och bli känt för en hel del människor, och kunskapen bli tillgänglig för en hel del fler. Risken för att oönskade aktörer skall få kännedom om vrakets position ökar markant.
 
Är inte detta sant?
 
 
Vilken risk tar RAÄ om man låter bli att kräva in exakt position?  Givetvis kan man misstännka att den anmälde aktören har för avsikt att plundra vraket på ett sätt som inte är önskvärt.  Man får bedömma hur troligt detta är med vetskapen om att man faktiskt gjorde en anmälan om fyndet och gick ut i media.   Denna risk får man då väga mot risken att RAÄ ofrivillgt vidarebefordrar den exakta positionen till aktörer som verkligen har för avsikt att plundra. Risken finns också att vraket ligger på svenskt vatten, men man får då återigen fråga sig varför man gör en an
 
 
Jag menar alltså inte att man inte ska låta bli att ange position när RAÄ har begärt det, min mening är att man skall följa lagen. Men jag kan förstå varför man inte vill göra det, och jag kan inte förstå vad RAÄ ser för mervärde i att känna till den, medveten om riskerna det också medför.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #16 skrivet: april 11, 2012, 10:51 »
Lagtexten reglerar inte alla specifika detaljer i regelverket. Lagstiftaren överlåter åt relevant myndighet att utfärda föreskrifter och allmäna råd samt utarbeta praxis i hur lagen ska tolkas i detaljerna. I RAÄ´s fall vad gäller anmälan av fornfynd så finns det krav på att leverera en exakt position, antingen i digital form eller manuellt markerad på karta/sjökort.

Ur juridisk synpunkt har man alltså en möjlighet att nöja sig med den ungefärliga positionsangivning som man fått?  Det "enda" man bryter mot är sin egen praxis?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #17 skrivet: april 12, 2012, 00:00 »
Vi har uppenbarligen väldigt olika syn i den här frågan. Att hålla vrakets position hemlig från ansvarig myndighet för att "skydda det från plundring" förefaller väldigt bakvänt för mig.

Alla inblandade i den ursprungliga expeditionen, inte bara forskare, utan även sjömän, finansiärer osv, känner ju redan till positionen, så risken att den ska råka hamna i fel händer finns ju redan där. Att ge positionen till Riksantikvarieämbetet lär ju inte öka den risken påtagligt. Och det är ju trots allt endast ämbetet som har möjlighet att ge vraket något sorts skydd -  när expeditionen är över åker de forskarna hem och så är det slut med det.

Om riksantikvarieämbetet känner till vrakets position så finns det i alla fall en möjlighet att då och då se över vrakets skick, skydda det från exploatering (kablar och gasledningar tex), och kontrollera framtida expeditioners uppförande.

Och återigen, hur ska Riksantikvarieämbetet kunna veta om vraket ligger inom deras jurisdiktion om de inte vet dess exakta position? Positionen är därmed grundläggande information som RAÄ behöver för att veta hur de ska förhålla sig till vraket. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #18 skrivet: april 12, 2012, 00:36 »
Ju fler som vet ju ju större risk, det är ju självklart.  På RAÄ skulle den passera en massa människor och några av dem kommer att prata om det, var så säker.  Förr eller senare.   Och var hamnar anmälan , blir den kanske till och med en offentlig handling som kan begäras ut av vem som helst?
 
Men för all del, jag är öppen för din syn, förklara gärna AndreasE vilket skydd som bara RAÄ kan erbjuda.
 
Som jag ser det kan vem som helst kan ju chartra en polsk fiskebåt, gå ut till vraket, plundra det, återvända till Gdynia och där sälja allt till högstbjudande utan att RAÄ har en möjlighet att lagföra denne för det.  Jag ser gärna att RAÄ värnar med näbbar och klor om vårt arv, men man måste ju samtidigt inse att RAÄ inte kan verka med myndighet utanför sitt myndighetsområde.
 
Vore det inte bättre att RAÄ insåg sina begränsningar och istället försökte värdesäkra? Byt den anonyma positionen mot insyn och information eller annan klurig lösning.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Marinarkeologer polisanmälda för att ha hållit på information
« Svar #19 skrivet: april 13, 2012, 10:23 »

Ur juridisk synpunkt har man alltså en möjlighet att nöja sig med den ungefärliga positionsangivning som man fått?  Det "enda" man bryter mot är sin egen praxis?
Nej, allmäna råd och föreskrifter (samt praxis) är en del av det juridiska systemet och inget som myndigheter hittar på efter eget godtycke. Om myndigheten anser att en anmälan av fornfynd kräver en exakt position så är det nog i enlighet med lagens intentioner.