Författare Ämne: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?  (läst 51012 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« skrivet: mars 19, 2012, 20:28 »
Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila, ledare för hunnerna? Detta påstår Lotte Hedeager är fullt möjligt i sin bok "Iron Age Myth and Materiality", 2011. Enligt myterna skall Oden ha kommit från Asien. Hon tar bla upp en märklig överensstämmelse mellan en radda hunniska ledare och mytiska skandinaviska kungar som uppmärksammades redan 1943 av Niels Lukman. Jordanes räknade upp kungarna Huldin, Roas, Octar och Attila. En serie som förefaller motsvara de skandinaviska kungarna Halden, Roo, Ottar, och Adils.

Är det någon som vet mer om detta?

Utloggad Stfan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 72
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2012, 21:47 »
Jag har för mig att Attila (lille far) har på något sätt varit någon slags falsk Oden (kommer inte ihåg var jag läst det). Men nej Oden finns mig veterligt beskriven från Ceasars resebeskrivningar, att han påverkat odinskulten är väl inte omöjligt men han ärväl minst 400 år äldre. Jag tycker det är en riktigt obehaglig gudomlighet för övrigt.

Stefan
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2012, 22:03 »
Attila (Atle) tillhörde och rådde över en fenno-ugrisk folkgrupp vars centrum låg i Suzdal/Volga-området. Under det romerska tyranniets sönderfall gjorde "budlungen Atle" (Atle den bebudade) gemensam sak med sina handelspartners i väst - alltså goter och germaner - för att driva det romerska koloniväldet ut ur norra Eurasia.

I forn-nordiska definitioner gjorde detta honom till en 'Vend' eller 'Vaner' - vilket i grekisk/slavisk och romansk blev till 'Ouaner'/'Huner'. Enligt traditionen hade goter och vender samma ursprung och kulturform - fast dom hade två skillda språk. Goter/germaner/kelter utvecklade den västliga, occidentala kultur - medan vender/sarmater/skyter utvecklade en oriental inlands-kultur ("stäpp-kultur") - från Alta och Baltikum till Altai, Balkal och Bactria.

Handeln och kulturutbyte dom emellan - efter Volgan - kan spåras till början på metallåldern - om inte tidigare.

Enligt traditionerna hade dessa goter och vender samma kulturhistoriska ursprung - fast utvecklade två olika språkgrupper; occidentalt och orientalt. Deras gemensamma ursprung tycks ha varit en liten grupp människor som överlevt istiden - kallad "Asarna". Dessa aser har tydligen varit två-språkliga och skött kontakten med såväl goter som vender intill slutet på järnåldern, då dom tydligen avsattes (förintades?), förbjöds och ersattes med 'nya herrar' från det nya, franco-romerska härskarvälde. Intill dess hade nordborna upprätthållit den 'hedniska' kulturens panteon - och dom värden, kunskaper, seder och symboler som under antiken värden varit  gemensamma för alla indo-europeer och fenno-ugrier...

När man kombinerar dom forn-nordiska och dom forn-finska myterna hittar man en lång rad likhetsdrag och likhetspunkter. Inte minst gäller det person-gallerian (panteonet) som återger den "första" och (därför) "högsta" bland alla familjer bland nordborna. Familjen "As" - asarna - har alltså haft status som ett historiskt ursprung, som i kulturer med 'förfädradyrkan' blivit naturliga IDEAL - för såväl goter som germaner, vender och huner. Att romer, greker, perser, inder och kineser haft likartade kulturformer styrker enbart argumentet om tidiga - och tidvis mycket nära - kulturkontakter mellan öst och väst, norr och söder.

Här ett exempel från Gandhara - efter Alexanders visit - på den vindrickande Oden med den 'helgade kalken', - med frun (Njord) på knä och några av barnen ikring.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/DrinkingScene.JPG

Till vänster ser man äldsta sonen (Tor/Seppo) servera sin yngre broder - också kallad diare. Dom flankeras av en jätte/jätti av sydligt påbrå.  Centralt står äldsta dottern, kvinnornas och barnens högsta beskyddare (Maja Ilmatar/Idun/Friggja/Ostara/Nehalinna). Samma identitet finns som "Ballmajan" från Aska - också kallad "Fröya" - och som "Drottning-figurinen från Lejre" - vilken inte borde kunde förväxlas med Oden. Till höger om Maja/Idun står yngsta brodern (Balder) och hennes närmaste syster och tärna (norna/gratia).

« Senast ändrad: mars 19, 2012, 22:36 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2012, 01:08 »
Nu är det ju så att Attila även uppträder "i egen hög person" i de germanska sagorna. Som Atle i Skandinavien och som Etzel i Tyskland.
Attila kom ju dessutom knappast från Asien, utan levde hela sitt liv i Centraleuropa, främst i det Pannoniska bäckenet (Ungern) med avstickare söde- och österut.
Att sedan en hunnisk kungalängd kan ha hamnat i nordiska källor är ingalunda osannolikt. De "klassiska" hjältesagorna utspelar sig ju just i de tider och trakter där hunnerna fanns. Från Svarta Havet till Rhen och från Ermanarik (ca 375) till Teodorik (ca 525).

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2012, 11:29 »
Jordanes beskriver hunnernas ursprung som några trollpackor från goternas folk.Filimer,goternas kung,misstänkliggjorde dem och jagade ut dem i ödemarken.Där blandades de med orena själar som hade sitt till håll i vildmarken.Det skulle vara så hunnerstammen bildades.Man får väl då anta att Attila kom kanske ett sekel senare. Filimer var den femte i ordningen efter utvandringen från ön Scandza.Skriver Jordanes.Oden kulten är väl vad jag kan förstå,äldre än så.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #5 skrivet: mars 24, 2012, 18:30 »

Attila kom ju dessutom knappast från Asien, utan levde hela sitt liv i Centraleuropa, främst i det Pannoniska bäckenet (Ungern) med avstickare söde- och österut.
Att sedan en hunnisk kungalängd kan ha hamnat i nordiska källor är ingalunda osannolikt. De "klassiska" hjältesagorna utspelar sig ju just i de tider och trakter där hunnerna fanns. Från Svarta Havet till Rhen och från Ermanarik (ca 375) till Teodorik (ca 525).

"Hunaland" finns ju beskrivet i sagorna om Heidreks och Orvar-Odd. (Sistnämnda reser bl.a. till Vita havet och österut efter Volgan.)

Enligt Peringsköld började Atle/Attila/Etzel sin karriär som hövding ('kung') i Suzdal.

Annars kan hunerna spåras över ett enormt område - från Kaspihavets norra sida till Stilla havets kust - innan dom vandrar söder- och västerut - till krig mot perser, greker och romer. Under Atle och hans söners tid etablerar dom (ett nytt?) Hun-garia mellan Karpaterna och Alperna. Att dagens (h)ungarer fortfarande pratar finsk-ugrisk förklaras gärna med ett ursprung från Volga-bäckenet - och Suzdal...   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #6 skrivet: mars 24, 2012, 19:58 »
Hunernas ursprungliga utbredning stämmer alltså rätt väl med barrskogsbältets finsk-ugriska svedjebrukare - från Baltikum österut - norr om stäpparna, Himalaya och den Kinesiska muren. Först under Romartiden expanderar dom alltså söderut, till Afganistan och Georgien, innan dom - under Atillas tid - tar västerut till Ukraina där dom bistår sina kusiner, Sarmater och Gepider - jämte deras allierade Ostrogother - med att frigöra de öst- och väst-romerska delarna av Europa. Därför kommer Attila spendera sitt vuxna liv som hövding och härförare i väst...

Märkligt nog kongruerar "hunernas utbredning" med det finsk-ugriska folk som enligt andra källor kallas 'Ouaner', 'Vaner', 'Vener' eller 'Vender'.

Under Atle och hans söners tid etablerar dom (ett nytt?) Hun-garia mellan Karpaterna och Alperna. Att dagens (h)ungarer fortfarande pratar finsk-ugrisk förklaras gärna med ett ursprung från Volga-bäckenet - och Suzdal.   

Sarmater, Skyter, Kurganer, Armener, Alaner, Avarer, Bulgarer, Hussarer, Kassarer, Aser, Oser, Roser, etc. kan troligen ses som undergrupper av denna folkgrupp och kulturform. Annars fanns Avarer, Tartarer och Al-Khazarer som korsningar av huner och perser, alt. huner och indier. Under tiden kom öst-rom, jämte dom "nya" khazarerna och araber att företa en mängd slavräder bland huner och bulgarer. Under Bysants tid blev sen begreppet "slav" ett 'folknamn' för dom kaukasiska folken i norr.

Under Bysants senare handelsvälde utvecklades ett nytt, gemensamt språk för deras domener, baserad på en grekisk grundform. Öster om Anatolien fick man en persisk-arabisk form av finsk-ugriskans agglutinationer. Dom nya språkformer kom alltså representera var sitt imperium, med var sin religion och dito skriftsspråk; det slaviska/ortodoxa respektive det turkiska/muslimska.

Men där uppe i det pannoniska bäcken - skyddad av Karpaterna, Tatra-bergen och Alperna - klarade den västra grenen av hunnerna - Attilas ättlingar - att behålla sin kulturella frihet. Därmed överlevde det gamla, vendiska tungomål och deras antika runskrift, något nära intakt - medan alla andra huner/ouaner/vaner/vender efterhand fick kalla sej 'slaver' - och prata slaviska.

Undantagen var dom folk som fortfarande bodde kvar efter övre Volgan - och den nation som fick behålla sin kulturella och materiella frihet under svensk domen - ikring Finska viken och Bottenhavet...  ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #7 skrivet: mars 24, 2012, 23:57 »
....araber att företa en mängd slavräder bland huner och bulgarer. Under Bysants tid blev sen begreppet "slav" ett 'folknamn' för dom kaukasiska folken i norr.

Va?    Folknamnet slav kan väl förklaras med ursprung i ordet slav/slov med innebörden "talare", alltså de som talar vårt språk, och bekräftas av benämningen på de som inte talar språket, nemci/nemeci, med betydelse "de som inte pratar/stumma, en term som idag betyder tyskar men tidigar var ett vidare begrepp och även använts i beskrivning av svenskar.   
 
Begreppet slav har alltså sitt ursprung i folknamnet och inte tvärt om.
 
Det trodde jag var etablerad sanning !  :P
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad raivi

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • Journalist
    • Raivi reportage
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #8 skrivet: mars 25, 2012, 10:43 »
Öster om Anatolien fick man en persisk-arabisk form av finsk-ugriskans agglutinationer. Dom nya språkformer kom alltså representera var sitt imperium, med var sin religion och dito skriftsspråk; det slaviska/ortodoxa respektive det turkiska/muslimska.

Intressant. Var kan jag läsa mer om persisk-arabiska former av finsk-ugriskans agglutinationer?

Mats K
---
Journalist Mats Karlsson
Dr Widerströms gata 30
129 54 Hägersten
070-307 56 08
mats@raivi.se

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #9 skrivet: mars 25, 2012, 11:20 »
Dessa förbaskade etablerade sanningar...  :-[

Den grekiska beskrivningen "sklabos" - med betydningen 'slav' - härstammar från 500-talet och är den äldre. Dessutom stämmer detta namn och mening rätt bra med dom historiska händelser under och efter romartiden.

När Caesar invaderar Frankrike er slavhandel redan en lukrativ verksamhet ikring Medelhavet och det berättas att den romerska krigsherren - "som bringade civilisationen till gallerna" - kunde sälja ett helt härad (med 41.000 vuxna personer) en gross, till en och samma slavhandlare.

Då var denna 'tradition' redan väl utvecklat i Mellan-Östern, vars främsta 'jaktmarker' låg norr om Kaukasus med huner/vender (inkl. skyter, bulgarer, osv.) som dom främsta offren. När Attila kommer i gång och Rom bryter i hop får en hela folkgrupper möjlighet flytta västerut - från arabiska och andra slavräder, till en relativ fred väster om Svarta havet - i le av det grekiska Bysants, under namnet 'sklavoi'.

Under integrationen mellom Bysants utvecklas det nya, 'gryliska' handels-och kyrkospråk, som med tiden spred seg till hela det vendiska/huniska området - som "slavernas språk". Så kom också den ortodoxa kyrkan till Balkan, Ukraina, Ryssland, Polen och Lithauen. Då först är "sklavoi" ett inarbetat namn - för såväl det nya språket som dessa folkgrupper.     

I våra dagar är historien om slavhandeln med vita människor (galler, huner, bulgarer, vender) inte speciellt populär. Därför har man i modern tid krattat i snömosen och skruvat ihop en teori om språkets ursprung - och en trevligare tolkning av namnets ursprung. Engelska wiki;

Citera

The Slavic autonym is reconstructed in Proto-Slavic as Slověninъ. The oldest documents written in Old Church Slavonic and dating from the 9th century attest Slověne to describe the Slavs. Other early Slavic attestations include Old East Slavic Slověně for "an East Slavic group near Novgorod."

However, the earliest written references to the Slavs under this name are in other languages. In the 6th century AD Procopius writing in Byzantine Greek, refers to the Σκλάβοι Sklaboi, Σκλαβηνοί Sklabēnoi, Σκλαυηνοί Sklauenoi, Σθλαβηνοί Sthlauenoi, or Σκλαβῖνοι Sklabinoi, while his contemporary Jordanes refers to the Sclaveni in Latin.


Så långt så väl. Men sen blir det mycket luft och lite grädde:

Citera

The Slavic autonym Slověninъ is usually considered a derivation from slovo "word," originally denoting "people who speak/hear (the same language)," i.e. people who understand each other, in contrast to Slavic word denoting "foreign people" – němci, meaning "mumbling, murmuring people" (from Slavic němъ – "mumbling, mute").


Sen beskrivs några bättre, fast "impopulära" (!) alternativ:

Citera
 
Proposals for the etymology of Slověninъ propounded by some scholars enjoy much less support:

B.P. Lozinski argues that the word slava once had the meaning of worshipper, in this context meaning "practicer of a common Slavic religion," and from that evolved into an ethnonym.

S.B. Bernstein speculates that it derives from a reconstructed Proto-Indo-European *(s)lawos, cognate to Ancient Greek λαός laós "population, people," which itself has no commonly accepted etymology.


Slutligen återkommer man till en tolkning som faktisk stämmer med källorna - efter att ha utstyrt den med en varning (!):

Citera

Controversial claims exist that Slav actually means Slave, derived from the Medieval Latin sclavus, first recorded around 800 A.D. Sclavus comes from Byzantine Greek sklabos (pronounced sklävs) “Slav,” which appears around 580 A.D.


http://en.wikipedia.org/wiki/Slavic_peoples

Att följa källorna och använda logisk konsekvens är alltså kontroversiellt. Förstå det den som kan.
Här skal vi tydligen etablera sanningen genom att rösta - på det förslag vi gillar bäst...!  ::)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2012, 11:53 »
Intressant. Var kan jag läsa mer om persisk-arabiska former av finsk-ugriskans agglutinationer?

Mats K

Vid sidan om läroböcker i finska, arabiska, persiska och turkiska finns ju endera artiklar på nätet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_language
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2012, 12:14 »
Att termen förekommer tidigare i t.ex. grekiska skrivna källor än i slaviska är knappast förvånande. Ett omnämnande i en 500-tals slavisk källa hade däremot varit närmast en sensation.  Vi har inga slaviska skrivna källor av den åldern och det verkar väl tveksamt om det ens förekommit.
 
I grekiskan saknas dessutom en språklig härledning och förklaring till begreppet, vilket däremot finns i slaviskan.
 
Den etablerade sanningen är alltså i det här fallet betydligt bättre uppbygd än din tolkning Boreas!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #12 skrivet: mars 25, 2012, 14:14 »
Att det inte finns slaviska källor äldre än 900-talet berättar kanske något om språkets ålder?

Dessutom var min poäng inte att källan var 'slavisk' - men att den grekiska texten från 500-talet är den äldsta kända källa om 'slaverna'. Den beskriver alltså folkgruppen som 'slavar'. Hur kan man överse det?

Förövrigt var det inte min tolkning - jag citerade just Wiki - och kommenterade sen dom existerande tydningar. Här er en till:

Citera

- The derivation of the word slave encapsulates a bit of European history and explains why the two words slaves and Slavs are so similar; they are, in fact, historically identical.

The word slave first appears in English around 1290, spelled sclave. The spelling is based on Old French esclave from Medieval Latin sclavus, “Slav, slave,” first recorded around 800. Sclavus comes from Byzantine Greek sklabos (pronounced sklävs) “Slav,” which appears around 580. Sklavos approximates the Slavs' own name for themselves, the Slovnci, surviving in English Slovene and Slovenian. The spelling of English slave, closer to its original Slavic form, first appears in English in 1538. Slavs became slaves around the beginning of the ninth century when the Holy Roman Empire tried to stabilize a German-Slav frontier.

I can well understand why people of Slavic descent would find this revelation troubling: as I've said before, we'd all like to think the best of our ancestors, the better to bask in their supposed glory. Unfortunately, the reality is that all of us have much to be humble about if we go back far enough...

http://foreigndispatches.typepad.com/dispatches/2004/10/slav_an_etymolo.html


Förövrigt märker man sej att den latinska varianten av folknamnet 'Sclavus' - från 800-talet - går entydigt till betydelsen slav:

http://en.wiktionary.org/wiki/sclavus
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #13 skrivet: mars 25, 2012, 21:00 »
De olika wiki-artiklarna redogör mycket riktigt för flera tolkningar, men den du kallar luft och grädde innehåller faktiskt en språklig härledning av begreppet och ett styrkande i form av vad andra folk kallas.     Ordets gång från slav till slav må vara lång och brokig, men det får anses vara bättre styrkt att det faktiskt ursprunkigen handlar om betydelsen "vi som talar" , åtminstone tills någon kunna visa ett stycke grekiska med en hållbar förklaring.  För den text du refererar till använder väl termen för att beskriva ett folk och inte slavar? (du får gärna återge den flör att bevisa motsatsen.)
 
Till sist kan man undra om det är troligt att folket själva skulle ha antagit en så nedlåtande benämning som sin egen? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2012, 22:02 »
Namnet "SLAVER" (Sklavinoi) för detta folket kunde komma från hungertider på Balkan. De människorna kanske väljde att inta en sån social position på stora latifundier för att inte dö av hunger. Senare, detta namn kunde bli använt även för de fria mäniskor av detta slag.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #15 skrivet: mars 25, 2012, 22:28 »
Det är ett riktigt långskott att en så stor folkgrupp skulle inta en sådan social position.  Under perioden är de slaviska folken oerhört expansiva och knappast någon undertryckt folkgrupp.  Ibland tror jag att vi influeras av den västeuropeiska självcentrerade världsbilden.  Slaver är ingen liten folkstam i margianen som smyger i skuggorna, allra minst under tidig medeltid.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #16 skrivet: mars 25, 2012, 23:35 »
Citera
Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila, ledare för hunnerna? Detta påstår Lotte Hedeager är fullt möjligt i sin bok "Iron Age Myth and Materiality", 2011. Enligt myterna skall Oden ha kommit från Asien.

Mit kapitel "Hunnerhæren mod Kong Frode I.'s danske styrker":

http://www.verasir.dk/show.php?file=chap18.html#toc74

omhandler Europa og Skandinavien i Attila's samtid, og en række betragtninger kan måske drages herfra.

Men først mener jeg det er vigtigt at fremhæve at vi befinder os i tiden før Troskiftet år 600-630 e.Kr. Dette Troskifte udløser en række store ændringer i filosofi og sæder, herunder at vølven forsvinder. Odin ændrer karakter fra at være en titel tildelt kongen, der er en levende gud, til at være en træfigur der sættes i hovet ved siden af en række andre guder - forfædredyrkelsen (også omtalt med det forfærdelige udtryk "dødskult").

I første halvdel af 400 tallet har der derfor været utallige Odin-ledere, der nu er udødeliggjort, og der findes mange Odin-æt ledere i Skandinavien.

Lotte Hedeager, som jeg anser som et af vore absolut dygtigste nulevende tværfaglige forskere, fremfører påstanden at Odin kan have været Attila.

Min første bemærkning vil være hvorvidt Lotte Hedeager anser Odin som en enkelt person på et givent tidspunkt, a la Thor Heyerdahl på sine gamle dage. Er dette tilfældet mener jeg hun tager helt fejl.

Denne rette påstand mener jeg  må være hvorvidt også Attila af sine landsmænd blev tilstået titlen Odin, i levende live, eller som udødelig? Jeg kender ikke svaret, men vi kan overveje et par kendte ting.

Det er argumenteret at "Attila", med "la"-endestavelsen, er en diminutiv personnavnsform af det gotiske "atta", og derfor betyder "Lille Fader". Heri er jeg ikke enig.

Jeg mener at vi fra "Atli, Ætla" (oldnordisk, oldengelsk) må kunne fremføre at "la"-endestavelsen må være identisk til den urnordiske "laR"-endestavelse, som vi ser den i f.eks. "erilaR" og mandsnavnet "HarkilaR" (Ældre Futhark på bronze-rembøjle, Nydam Engmose ), dateret til år 250/60-310/20 e.Kr. Er dette sandt da betegner er "la"-endestavelsen alene hankønsform.

Derfor mener jeg at "Attila" er gotisk navneform af "Faderen". Det antyder stærkt at Attila talte gotisk som enten modersmål eller andetsprog.

Vi ved i skrift at et of Odin's mange heite er "Alfaderen" (Alföðr). Vi ved ikke om Alfader-heitet henviser til Attila, men det må nok være rimeligt at antage at han kan have været en af ophavsmændene til dette heite.

Ophavet fra Asien, dvs. øst for Tanais-floden, gælder for såvel os i Skandinavien, som de hunniske ætter og deres gotiske forbundsfæller.

mvh

Flemming

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #17 skrivet: mars 26, 2012, 12:29 »
Järnålderns inträde, första fimbulvintern, 600-talet f.Kr. tror jag är Oden och asarnas första tid. Stämmer rätt bra med kelternas ankomst till Britannien och deras spjutgud Lugh också.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #18 skrivet: mars 26, 2012, 13:28 »
Uden at ville trække tråden i en anden retning end hvad overskriften byder på, er begrebet "Odin, Óðinn, Vodin, Woden, Wodan, Woðan, Wotan, Wuotan, Godan (Longobarderne og Vandalerne) og Yodhin, Yodha (sanskrit)" en noget besværlig størrelse at holde styr på. Så vidt jeg kan se skyldes det at ordet og begrebet undergår en naturlig sproglig udvikling gennem årtusinder.

Fra i Rig Veda i Bronzealderen alene at være benyttet som et beskrivende ord "kamp, kæmper, bekæmpe", dvs. ikke en betegnelse for hverken et dødeligt menneske (Drotten) eller en udødelig forfader (gud), ser vi en langsom evolution, på sanskrit og i de sene veda, til at begrebet nu forbindes med en dødelig drot som ”yudh” (en kriger, kæmpe, sejrherre). Ved ankomsten til vore nuværende landskaber nord for Ejder-strømmen ca år 40-70 e.Kr. ser det ud til at drot og shaman har været woðan (i flertal), hvor Den Hedenske Høje er Freyr. Først ekstremt sent, i sennordisk forståelse, fra 700 tallet e.Kr. fremefter, opstår den gude-inflaterede Odin-alt-mulig-mand, som vi kender til fra de ligeledes sene beretninger fra 12-1300 tallet e.Kr.

I mit kapitel "Troja, Þrúðvangar og Ragnarok":

http://www.verasir.dk/show.php?file=chap12.html#toc34

forsøger jeg at give et indblik i Den Trojanske Krig, som den kommer til os fra Ældre Edda og Homer (Iliaden og Odyssey).

Vi kender til den trojanske kongerække hvor stamfaderen er "Erikhithonios, Ericthonios, Ericthonius, ERIXΘONIOS" , som jeg argumenterer for skal opfattes som "*Ei+Ríkr+Þor = *Eiríkr-Þor, *Altrådende Thor, Gamle-Erik" og derfor det faktiske ophav til tordengudens søn Thor. Hans samtid er ca. år 1300-1280 f.Kr.

Nogle slægtled senere, som bykonge af Troja, finder vi:

Priam (Priamon) (oldgræsk, før-græsk)
Piyamaradu (hittitisk)
Pijamaraduš (hittitisk)
Priumne (etruskisk; bl.a. Vulci: III; ES V, 118)

Hans samtid er ca. år 1250-1200 f.Kr.

Vi ser i det oldnordiske ”prámr, prjámr” (båd, færge), at der kan ske en omveksling til ”farmr, fearm, farm” (oldnordisk, oldengelsk, oldsaksisk) med betydningen ”(skibs)ladning, rejse”. På samme vis kunne man tænke sig at ”Priam, Priamon” på oldnordisk kunne findes som ”framr” (ypperlig, brav, tapper). Herved når vi frem til den identiske betydning af ordet på det nu uddøde indoeuropæiske sprog ”luvisk" (luwian, luvian) med "Priimuua" (Den ualmindeligt Modige).

Ifald det kan argumenteres at der er et fælles ophav mellem det oldlatinske ”pri” (før) og det luviske ”Primuua” (Den ualmindeligt Modige), og den modigste er oprindeligt altid at finde i første række blandt de kæmpende krigere, da har vi følgende sproglige udvikling:

Oldlatinsk ”pri” (før) → ”*prismos” (før-Italic) → ”primus” (latin) → ”primeiro, primero, prima” (portugisisk, spansk, italiensk).

Herved opnår vi forståelsen at ”o primeiro, el primero, la prima” (den første) er identisk til forståelsen af Odin som ”den første” 1.

Kong Priam (Priamon) kan derfor vel være identisk med Odin i ordets oprindelige betydning. Ældre Edda forklarer os at dette er hvad vor erindring tilsiger. Det kan vises at i behandlingen af Den Trojanske Krig i Ældre Edda bruges heitet "Oþinn" i omtalen af Kong  ”Priam, Priamon”.

Jeg mener derfor at tilnavnet eller tituleringen Odin er fra Ældre Bronzealder.

mvh

Flemming


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skulle asaguden Oden kunna vara baserad på Attila?
« Svar #19 skrivet: mars 30, 2012, 23:24 »
Ett arkeologiskt apropå till diskussionen rapporterades just. Dom kaukasiska (fenno-ugriska?) folken har tydligen varit en del av västra Kina, under flera årtusen, intill Attilas dagar;

http://sos-archaeology.ucoz.com/news/skeleton_of_western_man_found_in_ancient_mongolian_tomb/2012-03-29-52
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”