Författare Ämne: Isländska källors trovärdighet  (läst 16913 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #40 skrivet: oktober 16, 2014, 21:16 »
Och hur skal du komma fram till "rätt svar" - tror du?

Vem har betvivlat att jämförelse inte skulle vara relevant?

Frågan är om det är det tillräckligt - som du verkar utgå från, jmfr. ovanstående fråga. Vad jag försökt påpeka är alltså att din enkla formel inte räcker till - om sagornas historiska bakgrund och är vad du söker. Då kommer du behöva professionell hjälp - också... 

I annat fall kan du väl berätta vilken version av Caesars "Gallerkriget", Ciceros "Republiken" och romerska kyrkans "Biblia" som är den rätta.  :D


Vi får acceptera att vi inte får rätt svar, att källorna inte är tillförlitliga som helhet. Egentligen är de nog mycket användbara i de små frågorna, men problemet är att så många vill ha svar på de stora frågorna....




Självklart visar min formel bara på svårigheterna. Den är oanvändbar som verktyg för att finna sanningen...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #41 skrivet: oktober 17, 2014, 19:09 »
Sanningen kommer vi förstås aldrig åt. Även vi skulle hitta en äldre version kan vi förstås inte veta om det inte tidigare fanns en ännu äldre med den ursprungligaste versionen.
Förmodligen får vi likt Tage Danielsson nöja oss med sannolikt, sanningen kan vi aldrig vara säkra på.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #42 skrivet: oktober 18, 2014, 15:36 »
Vad i all världen har detta med isländska källors trovärdighet att göra?

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #43 skrivet: oktober 18, 2014, 18:52 »
Har just läst delar av Njals saga. Hur väl ska man tro att den beskriver Skandinavien runt 1000-talet?

http://www.sagadb.org/brennu-njals_saga.se#1

Tydligen var Mälaren ett tillhåll för pirater:

Citera
En man het Atle, son af Arnvid Jarl från Östergötland. Han var en stor viking. Med sina åtta skepp låg han ute i Mälaren. Hans fader hade förhållit konung Håkon Adelstensfostre skatterna af Jämtland och därifrån flyktade far och son till Göta land. Atle styrde med sin flotta ur Mälaren genom Stocksund och så söder ut till Danmark. Nu låg han i Öresund. Han var af både svea- och danakonung lyst fredlös för de rån och dråp, han öfvat i bägge rikena.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #44 skrivet: oktober 18, 2014, 19:13 »
Att det fanns pirater i nordiska farvatten under vikingatiden är välkänt. Se Lars-Erik Wolke: Kapare och pirater i Nordeuropa under 800 år
Sedan är de isländska sagorna skönlitteratur, jag tror knappast blodshämnden var så vanlig, ofta lönade sig med förlikning.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #45 skrivet: oktober 19, 2014, 15:54 »
Jag har rensat bort off topic-inlägg i denna diskussion.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Isländska källors trovärdighet
« Svar #46 skrivet: oktober 19, 2014, 16:39 »
Landskapslagarnas regler om pengar till offrens anhöriga lär ha varit ett inslag i arbetet att stoppa blodshämnden som riskerade att leda till stora mängder dödsfall i berörda släkter.
Jag tror att sagornas uppgifter när det gäller sådana fakta är högst trovärdiga. Däremot skall man nog ta de största hjältedåden och de ståtligaste replikerna med en nypa salt.