Har det funnits ett Freyatempel i Gamla Uppsala. Britt-Marie Näsström tror detta, med utgångspunkt från en Marialegend hos Adam av Bremen.
Återges: Maja Hagerman, Försvunnen värld,2011 sid 382
Var det här fråga om två olika tempel, eller hade Adams tempel ersatt Frejatemplet?
Det finns i de historiska källorna uppgifter om gudinnedyrkan i Uppsala.
I Historia Norwegia berättas att kung Domnalde offrades åt gudinnan Ceres. Snorre återger i Ynglingatal samma legend att Domnalde offrades för att råda bot på missväxt. Snorre nämner inte vilken gud eller gudinna som var föremål för offret men däremot att offret skedde i Uppsala.
I Historia Norwegia berättas också att kung Adils dog när han föll av hästen medan han red runt gudinnan Dianas tempel. Snorre återger också den här legenden. Inte heller här anger han dock vilken gudoms tempel det var frågan om men väl att platsen var Uppsala.
Det är inte helt självklart vilka nordiska gudinnor som åsyftas med de latinska översättningarna Ceres respektive Diana. Ceres är ju åkerbrukets och fruktbarhetens gudinna och skulle väl kunna syfta på Freja eller Nerthus. Diana som är jaktgudinna skulle väl möjligen motsvara Skade men eftersom hon också är gudinna över barnafödande så finns det en koppling även till Freja. Dianas egenskap som himmelsk gudinna skulle också göra Frigg som en möjlig översättning.
Adam nämner ingen gudinnedyrkan i Uppsala. I Adams redogörelse har templet tre (manliga) gudabilder Thor, Woden och Fricco. Fricco brukar tolkas som Frö eftersom Adam nämner honom som välståndets och njutningens gud. Det ligger dock nära till hans att se Fricco som en maskulinumform av gudinnenamnen Frigg(Frigga). Olaus Magnus anger på 1500-talet att det skulle vara Tor, Oden och
gudinnan Frigga som templet helgades åt.