Författare Ämne: Unika figuriner på Gamla Uppsala museum  (läst 6597 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« skrivet: maj 05, 2004, 00:11 »
"Guldfigurer, hedniska riter och offer möter den som kommer till Gamla Uppsala museum i sommar. Bland annat visas tre unika gudafigurer som sätter guldglans på gudadyrkan under järnåldern.

De är inte mer än några centimeter höga, men de tre figurerna i guld, silver och brons som hittades för två år sedan i Lunda socken utanför Strängnäs har ställt nya frågor om hur järnåldersmänniskornas relation till sina gudar såg ut. Det är inte bara en fråga om vilken gud figurerna föreställer utan också vad hantverket spelar för roll.


Två av figurinerna. Bild från www.raa.se

- Det är inte så vanligt att hitta sådana här figurer tillsammans med andra fynd som kan sätta dem i ett sammanhang. Det ger en möjlighet till tolkning, säger Sara Fritsch, arkeolog och konservator på Riksantikvarieämbetet.

Alla tre figurerna har samma pose, vilket antyder att det är samma person. Det finns tre kandidater till vem de föreställer. Bältet är förknippat med Tor, medan fallosen är guden Frös signum.

- Sedan finns det en gud som fått mindre uppmärksamhet i de skriftliga källorna som också är intressant i sammanhanget. Namnet sägs härleda från det fornnordiska Wulphus, vilket betyder den härlige eller den glänsande, vilket ju i det här fallet verkar bekant. Dessutom har många ortnamn kring fyndplatsen ordet Ull i sig, berättar Gunnar Andersson, arkeolog på Riksantikvarieämbetet.

Blot, offer och gudakontakt är det genomgående temat för säsongen i Gamla Uppsala. Resterna av människors försök att blidka gudarna visas i museet i form av vapen, brakteater, amuletter och mänskliga ben. Den 1 maj invigs utställningen med forntida läger och visning av den nya utställningen. Den 2 maj håller Professor Anders Hultgård en föreläsning om tro, myt och ritual i det forntida Skandinavien.

Vikingar med båtar slår läger utanför museet i juli, och barnen har som vanligt mycket att göra kring de gamla högarna; forntida läger med vapen, spel och matlagning och sagostunder. Eriksdagen firas den 16 maj med medeltida processionståg med Erik den heliges ”relikskrin”, och fler evenemang och upplevelser väntar den som besöker Gamla Uppsala i sommar.

Porten mot gångna tider står öppen för alla varje dag mellan 1 maj och 31 augusti klockan 11 – 17."

Källa: RAÄ Pressmeddelande - 040428
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2004, 20:12 »
daterad till exakt? (orkar inte kolla upp)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2004, 20:44 »
Enligt denna sammanställning: http://www.raa.se/uv/lunda2002/index.htm så verkar figurerna daterats till sen romersk järnålder eller tidig folkvandringstid, dvs ca 400 e kr.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad casa di dei

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #3 skrivet: september 22, 2004, 21:37 »
aaah en massa skryt figurer, enligt min mening.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #4 skrivet: september 22, 2004, 21:40 »
Citat från: "casa di dei"
aaah en massa skryt figurer, enligt min mening.


Utveckla gärna!
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad casa di dei

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #5 skrivet: september 22, 2004, 22:39 »
arkeologi är inte att plocka fram de exklusivaste artefakterna. Arkeologi handlar om människan.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #6 skrivet: september 22, 2004, 22:58 »
Citat från: "casa di dei"
arkeologi är inte att plocka fram de exklusivaste artefakterna. Arkeologi handlar om människan.


Det håller jag förvisso med om, men lyxiga artefakter är ett sätt att locka till sig allmänheten och vi behöver allmänhetens stöd för att kunna bedriva verksamhet.

Väl mött
/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #7 skrivet: september 23, 2004, 09:28 »
I det här fallet är ju dessutom figurinerna både unika och har stark (kultisk) samhällsförankring. Såvitt jag förstår är det första gången man påträffat den här typen av figurer i en kontext som är uppenbart kultisk (utanför gravsamanhanget) och där det dessutom finns flera på samma gång. Dessa figurer kan sannolikt bidra stort till förståelsen för människan under denna tid, och ge perspektiv på andra fynd från samma period.

Jag trodde att de daterades till någon gång fvt-vtd, 400-600? Det var det intryck man fick på grävningsplatsen i alla fall.

Boken har ju kommit ut nu, jag fick den igår ("Föra gudars talan" tror jag den hette), men jag har den tyvärr hemma...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #8 skrivet: april 17, 2005, 20:11 »
2004 hittades det en liknande figurin på Bornholm.


Bild från historie-online.dk

Läs mer här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad mawi

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2005, 20:35 »
Hej, ska skriva uppsats om just figuriner, men har svårt att finna litteratur, du verkar väldigt insatt, kan du möjligen tipsa mig om några böcker? Tacksam för svar... :roll:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Unika figuriner på Gamla Uppsala museum
« Svar #10 skrivet: oktober 27, 2005, 21:09 »
Figurinerna från Lunda är omskrivna i boken Att föra gudarnas talan – figurinerna från Lunda. Kan ju vara en bra början.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :