Nästa i raden av resenärer som beskrivit Holveden eller Hålvägen som jag funnit är länsmannen Sivert Grubbe på Malmöhus som på kung Christian IV:s order begav sig från Malmö till Stockholm i oktober 1618:
”10. Idag bev jeg for mine hestes skyld i Jönköping. Da jeg skulde rejse gjennom den klippefulde skovegn Hulvejen, og dette steds befalningsmand, Bent Kable, fik at vide, at jeg i min konges ärinde skulde rejse til hans konge, saa gav han mig en vejviser med, der skulde före mig til bekvemme herberger og skaffe mig heste paa reisen.
11. Gav vi os paa vejen, og efterat have oversteget passet Hulvejen, reste vi gjennem Skinta. Wi saa grev Mogens Brahes borg Lyckars, der er bygget af trä. Derpaa drog vi gjennom Greden og overnattede i Melby ligeoverfor Visingsö, som ligger i söen Vetteren, hvor grev Mogens Brahes grevskab er.
12. Overnattede vi i Aby hos prästen hr Hans. Her fik jeg fat i en ”hestebottere”, som med nogle Ord kurerede min hest, som var bleven temmeligen halt, da vi passerrede Hulvejen.”
Intressant är att Sivert har med sig en av svenske kungens män betrodda guider från Jönköping. När han därför klargör att Hulvägen var namnet på ett pass som låg söder om Lyckås slott, mellan Skinta (var nu detta ligger) och Jönköping är han nog inte ”ute och reser”. Också kul episod med en hästkurerare som botade hästar genom att tala med dem.
Sivert talar om Hulvejen som ett namn på en skogrik "egn", dvs som ett område, inte som en väg. Troligtvis har han med sin danska uppfatta Hulveden som Hulvejen. Intressant är då att han preciserar detta till ett bergspass. Är det detta pass som gett hela området sitt namn? Och var exakt finns detta pass? Någon med lokalkännedom som kan bringa klarhet?