Författare Ämne: Asatrons krig mellan gudar och jättar  (läst 6773 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Asatrons krig mellan gudar och jättar
« skrivet: mars 02, 2012, 14:13 »
Asatrons krig mellan gudar och jättar - är det en version av kampen mellan ont och gott, ljus och mörker, eller ett minne av forntida strider?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2012, 18:59 »
Kanske något motsvarande våra tiders TV/Bio/Böcker??, tänk om någon om 1000 år hittar en en film tex Jurasic Park, Äkta Människor eller en annan fantasyfilm, vad tror de om oss då?? :)

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2012, 23:25 »
Att asatron hade med stridigheter mellan Asar och jättar är väl främst ett indo-europeiskt drag. Sen vad den kan ha betytt i början kan man fråga sig ;) Det är ju ett par tusen år som eventuell historia har kunnat förvrängas från stridigheter som du nämner.
Min lärare i mytologi på SU återkom ofta till hur titanerna kan ha varit en tidigare religion, som ersattes av de olympiska gudarna. Att asarnas kamp mot vanerna är en myt kring religionsbyte har jag fårr för mig är en ganska spridd tanke.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2012, 13:20 »
I början  gällde det kanske ändringar i NATURLIGA ENERGIER genom året. Kvinnliga energin har generellt tre former som kan heta Jungfrun (Våren)), Moder (Sommarn) och Änka (Hösten och Vinter). Genom analogin med  mänskliga världen  skulle de ha olika manliga typer omkring sig : Fadern, Bortföraren, Brudgum, Sonen, etc. Nästa steget var att tillskriva olika energier till DELAR AV NATUREN omkring oss - kullar, bäckar, sjöar, skogar, stora träd och sten och "göra blot" för dem. Sen, när människor formade större quasi-statliga organisationer, selektion av heliga platser trädde in. Eliten hade tagit hand om de största hov och vi inom specifika territorierna. På det viset, funktion av VÅRDAREN trädde fram. Asatron baseras imo på de två pelarna: - iakttagelse av dramatiska omvälvningar i Naturen och omformning av historiska vårdarna av heliga platser till gudar, gudinnor, jättar o.s.v.

En sån  euhemerisk attityd till traditionen är ingenting nytt. En hövding kom från Svarta Havets stepper till Mälardalen, genom Odense, och trädde in i rollen av Oden här, som väntade för honom sen några hundra år tillbaka. Vem sa det; var det inte Snorre Sturlasson?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2012, 01:12 »
Jättar och jättinnor vandrar tydligen bland dom Aser och Vaner som befolkade jorden redan i ursprungs tid.

Som Titanerna och Giganterna var dom en del av panthonen av högbördiga (Godar/Gydjor). Om jag inte minns fel hade flera av dom Oden till fader...

Jätte/jättinna törs alltså referera till (urgamla) titlar - trolig på regionalt nivå (typ lensherre, landshövding, hertig, herse, rise...)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #5 skrivet: mars 04, 2012, 11:35 »
Jo; det är möjligt. Regerande eliten kunde ha haft också religiösa funktioner såsom det var i Grekland och Rom. Kulttitlar eller kultroller möjligen hängde samman med administrativa funktioner. Och de myter kanske blev uppspelade inom ritualer, varje år på nytt. Följaktligen; var kanske RAGNARÖK- saga ursprungligen en scenario för förnyelse av alstringkraften i Världen, igen och igen? Interaktion mellan Thor och jättarna verkar dock tillhöra en annan tid... eller territoriet? MJÖLLNIR- hammaren är likvärdig med Thors privata delar. Denna semen-behållare förblir i händerna av jättinor (?) under hela sommaren och Thor får den tillbaks först på höstkanten... helt tom, förstås. 

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2012, 09:24 »
För mig känns Jotun-Vane-Asa-förhållandet så här:

Jotun är kopplade till den okontrollerbara naturen och årstiderna - Det som var viktigt för en jägar/samlar-kultur.

Vanerna är kopplade till odling och balans mellan natur och civilisation - Det som var viktigt för en tidig odlarkultur.

Asarna är kopplade till "civilisation" och allt det bär med sig, krig och kontroll av naturen och en härskarelit - Det som var viktigt då befolkningen växt sig stor nog att interagera med sin omgivning på ett sådant sätt.

Det kan alltså vara tre olika gudasläkter som en efter en tagit över efter de andra.

Men det är min personliga reflektion..

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2012, 12:09 »
Jättarna identifierar jag mer som naturkrafter/-fenomen; ta t.ex. Aurgelmer, som betyder "vrålaren i (strand-) gruset" och alltså skulle kunna vara en jättevåg.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2012, 13:05 »
Jättarna identifierar jag mer som naturkrafter/-fenomen; ta t.ex. Aurgelmer, som betyder "vrålaren i (strand-) gruset" och alltså skulle kunna vara en jättevåg.

Det är just det jag skrivit (om du svarar på mitt inlägg).

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2012, 13:03 »
Själva naturen och årstidsväxlingarna kopplar jag mer till diser, alver och vaner, men stormvindar, jordstötar och jättevågor är kaoskrafter som mer hör ihop med jättarna. Vi menar kanske samma saker, men jag skrev och läste annorlunda. :) Asarna ser jag mer som en intellektuell överbyggnad till den naturreligion som vanerna förmodligen har sitt ursprung i.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #10 skrivet: mars 07, 2012, 00:33 »
Ja, jag menar både och. Skade är ett exempel på en Jotun med kopplingar till en viss årstid. Men visst, just det okontrollerbara ser jag som det typiska hos en jätte. Tor är ett exempel på civilisationens försök till tyglande av det okontrollerbara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2012, 08:36 »
Intressant är ju också att fundera på hur mycket av tankarna om de olika gudasläktena och de andra väsendena som är inlån utifrån och i så fall varifrån och när de olika impulserna slog rot och förenades med äldre inhemska föreställningar. Är t ex tankarna om asar en avspegling av romarriket och dess gudar?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #12 skrivet: mars 07, 2012, 09:28 »
En del gudar tycks ha många gemensamma drag exempelvis Freya-Afrodite-Inanna, Thor-Zeus
etc

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2012, 09:58 »
Etymologiskt är det Tyr som borde ha mest likhet med Zeus. Tror att Brate skriver om det, han tror att Zeus blev Tyr, som sedan splittrades till att också bli Tor.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2012, 12:06 »
När det gäller Skade... Är det möjligt att namnet "Sca(n)dinavia" har nånting gemensamt med henne?
Det finns olika former av detta namn så det ter sig att översättning "Hinsides av Skade" vore också
uthärdlig. OK. "Nawia" för "Hinsides" finns bara i slaviska språk men dess invånare bär likadant namn i gamla germanska språk. Se därtill http://en.wikipedia.org/wiki/Nav%27
Mera info finns tyvärr bara på polska och ryska : http://pl.wikipedia.org/wiki/Nawie
Hur skulle det fälla ihop med användningen av båtar (och skeppsättningar) i begravningsritualer? "Navigare necesse est" för att nå den andra stranden?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Asatrons krig mellan gudar och jättar
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2012, 13:14 »
När det gäller Skade... Är det möjligt att namnet "Sca(n)dinavia" har nånting gemensamt med henne?
Det finns olika former av detta namn så det ter sig att översättning "Hinsides av Skade" vore också
uthärdlig. OK. "Nawia" för "Hinsides" finns bara i slaviska språk men dess invånare bär likadant namn i gamla germanska språk. Se därtill http://en.wikipedia.org/wiki/Nav%27
Mera info finns tyvärr bara på polska och ryska : http://pl.wikipedia.org/wiki/Nawie
Hur skulle det fälla ihop med användningen av båtar (och skeppsättningar) i begravningsritualer? "Navigare necesse est" för att nå den andra stranden?

Detta har diskuterats tidigare här i forumet: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1956.msg12906.html#msg12906 :)