I början gällde det kanske ändringar i NATURLIGA ENERGIER genom året. Kvinnliga energin har generellt tre former som kan heta Jungfrun (Våren)), Moder (Sommarn) och Änka (Hösten och Vinter). Genom analogin med mänskliga världen skulle de ha olika manliga typer omkring sig : Fadern, Bortföraren, Brudgum, Sonen, etc. Nästa steget var att tillskriva olika energier till DELAR AV NATUREN omkring oss - kullar, bäckar, sjöar, skogar, stora träd och sten och "göra blot" för dem. Sen, när människor formade större quasi-statliga organisationer, selektion av heliga platser trädde in. Eliten hade tagit hand om de största hov och vi inom specifika territorierna. På det viset, funktion av VÅRDAREN trädde fram. Asatron baseras imo på de två pelarna: - iakttagelse av dramatiska omvälvningar i Naturen och omformning av historiska vårdarna av heliga platser till gudar, gudinnor, jättar o.s.v.
En sån euhemerisk attityd till traditionen är ingenting nytt. En hövding kom från Svarta Havets stepper till Mälardalen, genom Odense, och trädde in i rollen av Oden här, som väntade för honom sen några hundra år tillbaka. Vem sa det; var det inte Snorre Sturlasson?