Författare Ämne: Tankar rörande fynd.  (läst 2304 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
Tankar rörande fynd.
« skrivet: februari 25, 2012, 21:34 »
Jag sitter och funderar, Hur träffsäkra är strandlinjekartorna ifrån SGU? Jag har hittat flintfynd och eventuellt keramikrester på min promenad på ängarna i närheten där jag bor (De skyldiga som grävt fram dessa är mullvadar, sorkar och kaniner), men dessa känns på något sätt felplacerade då dessa fynd låg på 1-3 meters djup vid tidpunkten för stenåldern/bronsåldern.. Jag vet att man schaktat i närheten, men inte på denna plats då denna är ganska orörd i närheten av en å   

Utloggad ioan

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Tankar rörande fynd.
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2012, 10:56 »
Flinta slutade inte plötsligt att användas efter stenålder/bronsålder :)

Allt beror egentligen på var du bor och hur själva flintan ser ut. Själv bor jag långt utanför områden med naturlig flinta, men har ändå massor av flinta i närheten på grund av att det har använts som fartygsballast.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Tankar rörande fynd.
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2012, 11:15 »
Ser att du bor i Bromölla/Nymölla.
Ligger området inom utbredningsområdet för kristianstadsflintan, då kan flintan finnas naturligt inom området. Flinta i sekundära lägen kan dessutom ofta vara frostsprängd och påminna om slagen flinta. Samma sak om den legat i en klapperstensvall i en strandkant. Dock saknas ofta slagbulorna i dessa ovan framställda sammanhang.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tankar rörande fynd.
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2012, 11:59 »
Dessutom, 1-3 meters djup bör innebära nära stranden och att göra sig av med skräp genom att kasta det i sjön går tillbaka långt innan Sverige överhuvud taget var bebott.