Författare Ämne: Tips om c-uppsats  (läst 20591 gånger)

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Tips om c-uppsats
« skrivet: augusti 30, 2005, 14:18 »
Hej alla! Jag önskar lite tips på vad jag kan skriva i en C-uppsats. Alla tips är välkomna! Allt från föremål till utgrävning. Jag har själv några ideér (vill skriva allt! ;) men är inte så säker om de är bra. Behöver därför tips så jag kan ha lite kött på benen o sen sålla bort. Bry er inte om vad jag är mest intresserad av utan släng på några ord bara. Tack på förhand!  :)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Tips om c-uppsats
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2005, 15:07 »
Citat från: "Zaryla"
Jag önskar lite tips på vad jag kan skriva i en C-uppsats. Alla tips är välkomna! Allt från föremål till utgrävning. Jag har själv några ideér (vill skriva allt! ;) men är inte så säker om de är bra.


Jag har vid det här laget handlett ett tiotal C-uppsatser. Några blev riktigt bra, andra sämre. 2 har belönats med pris för bra agrarhistorisk uppsats av Nordiska museet. Den som jag personligen tyckte blev allra bäst handlade om knivar. Den skrevs av Malin Windestål i Göteborg för ett par år sedan. Hon gick igenom samtliga knivar från Lödöse, ca 1000 st, och jämföde dem med de knivar som publicerats från London. Ett mycket konkret ämne är att göra en likadan genomgång för en annan väl undersökt medeltidsstad. Varför inte Sigtuna? Men det hänger på var du pluggar....

Ämnen som lätt blir fyllda med floskler brukar vara uppsatserna om bronsålderskult och hällristningar. Ja, faktiskt ganska mycket av det som skrivs om bronsålder.... Fenomenologiska perspektiv på röjningsrösen eller skärvstenshögar kan bli lite bizzart och dåligt underbyggt också.

Det är nästan lättare att hitta olämpliga ämnen än lämpliga... En annan fråga är om du vill skriva en uppsats som är meriterande för kommande jobbansökningar eller ej. Man kan även välja ämnen som lämpar sig för senare omskrivning till artikel.

Vill du ha mer personliga synpunkter på ev ämnen så kan du ju flänga iväg ett PM.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Tips om c-uppsats
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2005, 19:59 »
Kanske något om samisk arkeologi? Kan kanske vara svårt att hitta en handledare förutsatt att du inte pluggar i Umeå.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Tips om c-uppsats
« Svar #3 skrivet: september 03, 2005, 13:19 »
måste ändå slå ett litet slag för textilarkeologin :)
om inte MYCKET har ändrats sen jag pluggade arkeologi borde det finnas RÄTT mycket inom det området kvar att "få upp på dagordningen" :)

Tips: leta på namn som Margarete Hald, Lise Bender Jörgensen, Agnes Geijer m fl :)


http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/magister/Magisteruppsatser/Hietala.pdf
http://www.popark.nu/204/nr2-2004.html
http://www.hb.se/ths/forskning/forskare/lisebender.html
(hon var forskarassistent i Göteborg när jag läste Arkeologi :) ...)

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Tips om c-uppsats
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2006, 00:18 »
Längesen jag skrev detta.... :roll:

Tack ni som gav mig tips!  :idea:
Jag nappade från annat håll och uppsatsen är klar och godkänd!
Därmed hela C-kursen också så jag är nöjd!  8)

Ha en trevlig sommar!!
Sara

Utloggad arkeologen

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
    • http://arkeologen.com
Tips?
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2006, 15:24 »
Jag ska också skriva C-uppsats till hösten, och har vissa funderingar på att skriva om byggnadsvård eller göra en jämförelse mellan mytologier eller nått sånt. Då jag har historia och religion i ryggen så vill jag gärna binda ihop dem i uppsatsen så att jag får en helhet. Dessutom så blir uppsatsen mitt examensarbete, då jag blir klar till jul. Nån som har något tips?
rågar man ingenting får man ingenting veta

Utloggad Pontus af Uma

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2007, 19:17 »
Hehe.. får mig att tänkte på min historia lärare som skrev sin c-uppsats i historia om Brott i Åsele genomtiderna.. Hehe inte ett brett ämne precis... Tror inte mycket har hänt i Åsele, kanske en tjuv som ssnott en bulle eller två. Kanske en och annan grann bråk.. Kanske en snöslunga som blivit stulen till och med. Som tur finns ju Åsele marknad så där händer det lite mer grejer.. Vet inte varför han valde just det ämnet men alla har sina ideer. =)

Utloggad cady

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2009, 23:01 »
Hej!
Jag skriver också Cuppsats nu och går åt religionhållet. funderar på ngt med den egyptiska o den nordiska fruktbarhetsgudinnorna.
någon som har några pointers? sitter verkligen fast!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2009, 21:04 »
Hej!
Jag skriver också Cuppsats nu och går åt religionhållet. funderar på ngt med den egyptiska o den nordiska fruktbarhetsgudinnorna.
någon som har några pointers? sitter verkligen fast!

Skriv en uppsats om Älvdalskan, en dialekt i norra Dalarna som har starka rötter i fornnordiskan och Isländskan. En verklig utmaning att förstå och lära sig, om man inte är född med den så att säga.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2009, 22:16 »
Du ska naturligvis göra en jämförande studie av skillnaderna mellan dansk och svensk lagstiftning då det gäller bruket av metalldetektor. Uppsatsen bör innehålla en djupgående diskussion kring hur de juridiska skillnaderna påverkar fyndmaterialet och vår syn på förhistorien. Du kan få litteraturtips av mig.

Utloggad cady

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2009, 23:07 »
tjaaa!
jag vet inte riktigt. är inte så insatt i det. religion är ngt jag kan någorlunda i allafall. men ska tänka på det. det borde kanske tilläggas att jag läser både ark och egy

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2009, 00:30 »
Hej!
Jag skriver också Cuppsats nu och går åt religionhållet. funderar på ngt med den egyptiska o den nordiska fruktbarhetsgudinnorna.
någon som har några pointers? sitter verkligen fast!

Inga problem: Kanske inte just de fornnordiska gudinnorna men mellan den egyptiska Gudinnan Isis och och den forngermanske guden Oden. Det finns mycket antydningar till detta, bl.a. i Tacitus skrifter.

Litterturtips gives om så önskas.

Utloggad cady

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2009, 00:34 »
önskas väldigt gärna ;)
tack
har du skrivit cuppsats?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2009, 01:01 »
önskas väldigt gärna ;)
tack
har du skrivit cuppsats?

Svar ja! Och mycket mer därtill.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2009, 01:26 »
Jag skulle vilja svara generellt till alla uppsattsskrivare: skriv om det ni känner till.

Åsa Linderborg är historiker och hon är en mycket känd kulturprofil i Sverige. Åsa är för närvarande kulturchef på aftonbladet och hennes avhandling heter, "Socialdemokratin skriver historia. 2001". Det är en bra avhandling. Jag själv har kommenterat denna vid flera seminarier under 90-talet. Vad har då detta med er uppsatsskrivare i arkeologi att göra? Jo allt skulle jag vilja säga. Låt mig utveckla saken. Åsa Linderborg är uppvuxen i ett vänsterhem, hennes far diskuterade flitigt med henne om vänsterpolitik (vilket framgår i hennes självbiografi, mig äger ingen), Åsas mor, liksom stor del av moderns släkt, var och är politiker inom vänstern. Under ungdomsåren var Åsa aktiv inom vänsterns ungdomsförbund och senare blev Åsa aktiv politiker inom vänstern i Uppsala. Därtill ska sägas att handledaren för Åsas akademiska avhandling var marxistiskt skolad, ja hela den historiska institutionen vid Uppsala universitet är detta. Nu kan man ha synpunkter på just marxistisk teoribildning, men hur det än är, så råder denna stark inom nämnda institution. Att Åsa lyckades bra med sin avhandling handlar således inte bara om talang, utan även om att koncentrera på det man redan är känner till, och det inte så lite heller. Det är just detta jag önskar att uppsatsskrivare, här arkeologistudenter, kände till. Skriv om det ni redan är förtroende med. Är ni inte detta , så vänta och skriv senare. Jag själv är samhällsanalytiker och det klassiska exemplet på dåliga regeringspropositioner, myndigheters rapporter eller journalisters artiklar är att skribenterna inte personligen är insatta i ämnet. Så, ska ni arkeologistudenter skriva något, så ska det handla om något ni redan är väldans insatta i. Annars blir det värdelöst. Tro mig!

Utloggad cady

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2009, 01:32 »
önskas väldigt gärna ;)
tack
har du skrivit cuppsats?

Svar ja! Och mycket mer därtill.

kul!
min första så hoppas bara det går bra. måste bara hitta ngn intressant vinkel

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2009, 02:01 »
måste bara hitta ngn intressant vinkel

En kan vara denna: kungavärdighet, fruktbarhetsdyrkan och gudsmoderssymboliken. Upplysningsvis så uppfattas Oden dom en ursprunglig fruktbarhetsgud. Eller åtminståne en dödsgud. Isis och hennes dödskulter - som kan jämföras med kristendomens böjelse för korsfästelse - är här viktigt. Odenskultens sammankopplingar med fruktbarhet och och Isiskulten förknippas med kulten kring moder Maria och Jesusbarnet. Vem Jesus är i den fornnordiska religionen är förstås givet, nämligen Oden.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #17 skrivet: oktober 15, 2009, 08:41 »
Förlåt en okunnig, men finns det någon chans till ett historiskt samband mellan de två kulterna, Isis och Oden? De ligger väl tidsmässigt och geografiskt en bra bit ifrån varandra. Eller finns det ett egenvärde i att jämföra helt olika religioner på det sättet? Då pratar jag om en uppsats i arkeologi, inte religionsvetenskap i sig.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #18 skrivet: oktober 15, 2009, 09:40 »
Jag skrev en c-uppsats i religonshistoria för lääänge sedan  ::)

Den handlar om tvillingpar i fruktbarhetssammanhang och behandlar devis jämförande mytforskning. Bäst föredatum har nog gått ut, men det kanske ändå roar någon att läsa den:

http://mickenordin.se/files/relhistcmn.pdf

/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Tips om c-uppsats
« Svar #19 skrivet: oktober 15, 2009, 10:29 »
min första så hoppas bara det går bra. måste bara hitta ngn intressant vinkel

Det lustiga är att om man med öppna ögon går in i ett problem / material så kan nästan vad som helst bli roligt. Det gäller bara att vara vaksam på potentialen... Det omvända gäller givetvis också, man kan förstöra vilket material som helst med lite ointresse (vilket vi väl alla sett många exempel på - inte minst inom exploateringsarkeologin)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/