Författare Ämne: digitaliserade bouppteckningar.  (läst 4509 gånger)

Utloggad tanner

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
digitaliserade bouppteckningar.
« skrivet: februari 16, 2012, 09:17 »
För att inte behöva söka i blindo på nätet, undrar jag om ngn. kan tipsa om var jag kan finna digitaliserade bouppteckningar från skåne/malmö från sent 1600-tal...

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2012, 13:56 »
Arkiv Digital har det mesta: http://www.arkivdigital.se/register/bouppteckningar

Kostar dock pengar.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2012, 10:51 »
På riks- och landsarkiven kan man ofta få tillgång till ArkivDigital (och andra hjälpmedel, både online och på CDROM) gratis. Men jag är medveten om att inte alla bor nära ett sådant...

Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2012, 14:47 »
Fråga på närmaste kommunala bibliotek vilka resurser de har för släktforskare; det kan t.ex. vara abonnemang på Genline och/eller SVAR. Vad jag förstår har SVAR digitaliserade bouppteckningar från tiden du söker.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2012, 15:38 »
Såvitt jag vet så finns det förteckningar över bouppteckningar, -  dock INTE   själva bouppteckningarna.

  OM  någon skulle hitta sådan så skulle jag bli mycket glad  för jag håller på med släktforskning.

Att beställa  kopior av boupptecknigar (som också är kopior)  brukar ta några dagar och kosta  ca 40 kronor,  personalen på landsarkiven är mycket hjälpsamma.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2012, 15:24 »
Såvitt jag vet så finns det förteckningar över bouppteckningar, -  dock INTE   själva bouppteckningarna.

Arkiv Digital har, som sagt, en hel del skannade bouppteckningar - inte bara registren. (Och i vissa fall inga register, vilket gör att det tar tid att botanisera bland bouppteckningarna...) Olika långt fram i tiden i olika härader, dock.

(Inom parentes sagt, och utan att ha några som helst ekonomiska intressen i företaget, så var det som släktforskare ett lyft att gå över från Genline till Arkiv Digital. De verkar vara ikapp i de flesta församlingar, ofta förbi, och där kyrkböcker brunnit eller i övrigt bevarats dåligt har de prioriterat att filma mantalslängder. Dessutom är läsbarheten oftast bra mycket bättre när det gäller deras bilder.)
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: digitaliserade bouppteckningar.
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2012, 19:49 »
Jag brukar passa på vid sommartid och jultid för då har ArkivDigital specialerbjudande. I förrgår tecknade jag mig för årets sommarerbjudande, 295:- från nu och fram till slutet av augusti. Så nu blir det åter en massa nattarbete framför datorn. Fann nästan genast två utförliga bouppteckningar från mina 1700-tals släktingar i Småland.