Författare Ämne: Bautastenar  (läst 17273 gånger)

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Bautastenar
« Svar #20 skrivet: september 01, 2005, 07:14 »
Citat från: "Bengan"
Men att inte stenarna finns i Fornminnesregistret...?


Givetvis måste de finnas i FMIS! Kan inte Asige 2:1-4 vara de resta stenarna Hagbards galge? Eller är måtten och anstånden fel?
http://www.kms.raa.se/cocoon/kmsgen/visa?kontext=FMI&objektid=10143300020001

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Bautastenar
« Svar #21 skrivet: september 01, 2005, 12:12 »
Nej, Asige 2:1-4 är det inte. De här stenarna är alla stora, jag skulle tippa på ca 3,5 meter för de tre högresta och kanske 2.5 m för den trekantiga.
På skylten står det Asige socken, fornlämning nr 1-3, Länsstyrelsen. Placeringen bör vara öster om väg.



Storleksjämförelse sten/jämtlänning


Bengan

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Bautastenar
« Svar #22 skrivet: september 02, 2005, 13:29 »
Nu hittade jag Hagbards galge, Asige sn Raä nr 17.

http://www.kms.raa.se/cocoon/kmsgen/visa?kontext=FMI&objektid=10143300170001

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Bautastenar
« Svar #23 skrivet: september 02, 2005, 15:25 »
Javisst, dom är det - stort tack!

Bengan

Utloggad Beowulf

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Bautastenar
« Svar #24 skrivet: september 03, 2005, 00:47 »
Vad är en Bautasten egentligen? Är det en gravplats eller ett minnesmärke?
När jag åker förbi den stora offerplatsen Finnestorp. Så har jag lagt märke till en Bautasten precis intill. Är det kanske ett minnesmärke efter slaget som bör varit där?

Utloggad Usto

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Bautastenar
« Svar #25 skrivet: september 21, 2005, 21:44 »
I Sexdrega, mellan Borås och Svenljunga står det tre stenar, benämnda "odins flisor" på kartor. Den mittre stenen är högre än de övriga. Hur vanlig är den här formationen? Finns de över hela landet?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bautastenar
« Svar #26 skrivet: september 21, 2005, 22:58 »
Jag känner till ett "Odens flisor" på Öland, inte långt ifrån Ismanstorp fornborg.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Bautastenar
« Svar #27 skrivet: september 21, 2005, 23:36 »
Odens flisor verkar förekomma lite här och var - som här i Genneved utmed vägen som ledde mellan Lödöse och Skara. Här ser det nästan ut som om det skulle fattas en sten.
Just dessa stenar ser ut att stå i ett slags tripp-trapp-trull-förhållande. Om detta har jag läst att de skulle kunna vara syftstenar för att hålla ordning på sol, måne eller någon stjärnbild.



Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Bautastenar
« Svar #28 skrivet: september 22, 2005, 07:43 »
Intressant det här med resta bautastenar i rad och som har gammal lokal sägenanknytning till "Odins flisor". Odins flisor på Öland är beskriven redan av Linné. Dessutom är det till stenarna kopplat historien om hur Odin band sin häst här (om jag minns det hela rätt).

Du finner mer med kompletterande information på vår site "Vikingarnas landskap" http://www.foteviken.se/sweden/vik1.htm

Man kan undra varför just detta begrepp "flisor" tillsammans med Odennamnet är kända så tidigt på olika platser i landet. Kan det vara så att de minner om en gammal kultplats, en helig lund, en "hörg" eller ett hov? Man ska ju alltid vara misstänksam mot legender kring fornlämningar men just detta gemensamma begrepp över stora geografiska avstånd kunde tyda på en viss historisk förankring i verkligheten. Vad gäller teorier om stjärnor och planeter etc tror jag personligen inte alls på detta. Antagligen är jag alltför fullmatad med hela den sjuka, och stunddom handgripliga, debatten om Ale stenar här nere i Skåne.

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bautastenar
« Svar #29 skrivet: januari 27, 2006, 23:45 »
E de alltid ojämt antal stenar eller finns de nåra fler med jämt antal? Hemma hos oss står den trekantiga som nr två av fyra,den har en liten "rund" sten en meter framför sej!! Å va ja vet så har sättningen bara bestått av fyra sten stående i rad,men den trekantiga har borr hål i sej, vilket bör tyda på att den vart flyttad nån gång,men enligt dokumentation så står den kvar på ursprunglig plats, å dom andra tre e resta efter ursprunglig ordning, Skumt!!Nån som vet nåt om det? Tacksam för svar.