Författare Ämne: Om det medeltida Gotland  (läst 3101 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Om det medeltida Gotland
« skrivet: februari 03, 2012, 11:42 »
Professor Anders Andrén intervjuas om sin bok Det medeltida Gotland::

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

http://urplay.se/167686

Många intressanta synpunkter. Bl a att Visby skulle vara Nordens första storstad.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Om det medeltida Gotland
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2012, 12:15 »
Om jag inte minns fel hade Visby som mest tolvtusen invånare innanför stadsmuren. Under samma tid hade Stockholm endast tretusen. (1200-tal) Uppemot tretton kyrkor i Visby kan sättas mot Stockholms tre, fyra stycken (Storkyrkan, Riddarholmskyrkan, Tyska kyrkan och en till - rysk? - har jag för mig.) Intressant program med fina bilder; hoppas det kommer i repris.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om det medeltida Gotland
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2012, 08:56 »
Det går fortfarande att se på UR Play (se länk ovan). Boken verkar klart intressant och jag kommer nog att införskaffa den.

Något som verkar intressant är rivaliteten mellan Visby och landsbygden, vilket ju bl a resulterade i ringmurens byggande och inbördeskriget på 1200-talet. Sedan kom Visbybornas beteende när de vägrade hjälpa bondebefolkningen mot Valdemar Atterdag. Allt detta skall ha lett till en så stark aversion mellan Visby och landsbygden att spår av den sägs finnas kvar ännu idag.
Ju äldre desto bättre.