Arkeologi > Järnålder/vikingatid

Var teutonerna daner?

(1/6) > >>

Karlfredrik:
Tydligen var teutonerna daner enligt Ptolemaios:
http://da.wikipedia.org/wiki/Teutoner
Jag hade för mig de var tyskar.

Boreas:
Vad var skillnaden - innan Karlomanerna dök upp?

Castor:
Det stämmer inte att Ptolemaios placerade teutonerna i nuvarande Danmark. De finns inte med bland de sju jylländska stammarna...


--- Citat från: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Gazetteer/Periods/Roman/_Texts/Ptolemy/2/10.html ---supra Saxones ab occasu Sigulones, deinde Sabalingii, deinde Cobandi, supra quos Chali, et rursus supra hos ad occasum Fundusii, ad ortum Charudes, omnium vero maxime ad septentriones Cimbri;
--- Slut citat ---


Teutonerna hittar man i stället längre söderut...


--- Citera ---Minores vero etiam interiacent gentes et quidem inter Cauchos minores et Suevos Bructeri maiores, infra quos Chaemae; inter Cauchos maiores et Suevos Angrivarii, deinde Laccobardi, infra quos Dulgubnii; inter Saxones et Suevos Teutonoari atque Viruni; inter Pharodinos et Suevos Teutones atque Avarni; inter Rugicleos et Burguntas Aelvaeones.
--- Slut citat ---


Däremot säger Pomponius Mela att invånarna på ön Codanovia var teutoner:

http://www.nomos-dk.dk/folket/schytte11.html

Jag misstänker att "teutoner" kan härledas till ett namn som germanerna använde om sig själva. För de kallade ju inte sig själva "germaner".

Ingen talar om daner före 500-talet. En hypotes är att danerna då började som ett stamförbund, liknande saxarna (100-talet) samt frankerna och alemannerna (200-talet)

Ájlis:

--- Citat från: Castor ---
supra Saxones ab occasu Sigulones, deinde Sabalingii, deinde Cobandi, supra quos Chali, et rursus supra hos ad occasum Fundusii, ad ortum Charudes, omnium vero maxime ad septentriones Cimbri;
----------
Minores vero etiam interiacent gentes et quidem inter Cauchos minores et Suevos Bructeri maiores, infra quos Chaemae; inter Cauchos maiores et Suevos Angrivarii, deinde Laccobardi, infra quos Dulgubnii; inter Saxones et Suevos Teutonoari atque Viruni; inter Pharodinos et Suevos Teutones atque Avarni; inter Rugicleos et Burguntas Aelvaeones.


--- Slut citat ---

Vore kul om du översatte det där, jag har då haft tillräckligt jobbigt att lära tala svenska... :lol:


Jag är lycklig ägare till Claudius Ptolemy, "The Geography". Om jag skulle tolka kartan som är över "Oceanus Germanicus" så är det som nu är Danmark, mycket större än den pyttelilla ön Scandia, men under Scandia står ett ord otydligt; duine, daine eller dylikt. På dagens Danmark finns Cimbrj, Carudes, phundaly, Cobandi, Chale, Sabalingi, Sigulones, Saxones i nedersta änden, alldeles  under dem kommer Teutonazy.  Inte precis i Tyskland snarare på gränsen mellan Tyskland och Danmark idag.
Ska kolla texterna bättre.
Den kartan jag hittar i Tacitus "Germania" placerar Teutonii i norra Danmark vid Limfjorden ungefär, strax väster om Cimbri.

Ájlis:
@Castor

Japp, jag hittade texten, översatt till engelska på sidan 64. Alla andra förstod nog den.  ::)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion