Författare Ämne: Torshammaren med tre kristna kors  (läst 3539 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Torshammaren med tre kristna kors
« skrivet: februari 22, 2012, 10:40 »
I ett gravfynd har man hittat ett smycke: en torshammare med tre inristade kors:
Larsson, Mats G., 1946- 
Titel Färder till Sveriges födelse : en samlingsutgåva av Svitjod : resor till Sveriges ursprung ; Götarnas riken : upptäcktsfärder till Sveriges enande / Mats G. Larsson ; illustrationer av Hans Ekerow 
Ort/förlag/år Stockholm : Atlantis, 2004 
Larsson återger inte fyndplatsen i texten, men jag undrar, varför man ristat tre kristna kors på smycket. Var man kristen hade  det väl varit lämpligare att smälta ner torshammaren och heller göra iordning ett träkors?

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Torshammaren med tre kristna kors
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2012, 11:04 »
I begynnelsestadiet kunde man stå med ett ben i båda världarna (för säkerhets skull)  ..Om jag inte missminner mig så nämner Mats G. Larsson själv detta i boken.

Jag bodde under en tid på Sri Lanka och kunde där i katolska hem ibland se bilder på både Buddha & hinduiska gudar.  På min fråga kring detta blev svaret oftast:  "För säkerhets skull"  "Det kan ju aldrig skada"  ::)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Torshammaren med tre kristna kors
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2012, 13:42 »
Kanske det var som Frans G Bengtsson skrev i "Röde Orm":

"De gamla gudarna började komma ur bruk utom vid sjönöd och kreaturssjukdom." :D

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Torshammaren med tre kristna kors
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2012, 14:14 »
Kors. Hur definitiva kors ser vi tidigt? Denna symbol måste ju ha funnits här innan kristendomen, i form av "naket" solkors, typ?

Utifrån en sådan tanke är det ju inte särskilt svårt att anamma denna "nya" symbol - den var ju inte bara kristendom, den var även solen...

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Torshammaren med tre kristna kors
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2012, 14:48 »
Kors användes blant annat i Persefonekulten i Rom, men inte exakt likadana som de kristnas.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Torshammaren med tre kristna kors
« Svar #5 skrivet: februari 23, 2012, 00:36 »
I ett gravfynd har man hittat ett smycke: en torshammare med tre inristade kors:
Larsson, Mats G., 1946- 
Titel Färder till Sveriges födelse : en samlingsutgåva av Svitjod : resor till Sveriges ursprung ; Götarnas riken : upptäcktsfärder till Sveriges enande / Mats G. Larsson ; illustrationer av Hans Ekerow 
Ort/förlag/år Stockholm : Atlantis, 2004 
Larsson återger inte fyndplatsen i texten, men jag undrar, varför man ristat tre kristna kors på smycket. Var man kristen hade  det väl varit lämpligare att smälta ner torshammaren och heller göra iordning ett träkors?

Finns det möjligen någon bild av denna hammare?

Kors kan vara så mycket. Hjulkors och solkors har i iofs. används av många kulturer, några redan under stenåldern. Det är ibland svårt att avgöra - objektivt - vart gränserna går mellan järnålderns hedna (nordiska, keltiska, arianska) solkors - och medeltidens kristna kors.

Citera

Korset har vært et symbol som har blitt brukt i mange kulturer gjennom hele historien. Avbildninger fra steinalderen viser en form for kors. Det ble brukt av mange av oldtidens kulturfolk, og kanskje er Egypt mest kjent i så måte. Korssymboler av mange forskjellige typer er kjent i Midtøsten, antikkens Hellas, Romerriket, Asia og Amerika i førkolumbisk tid.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kors

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”