Författare Ämne: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?  (läst 3149 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« skrivet: februari 22, 2012, 14:14 »
Jag undrar fortfarande, vad är det som är så kontroversiellt med svensk kulturarv?
För några år sedan skrev Sydsvenska Dagbladet att "barnetoget" den 17 maj i Norge var rasistisk, eftersom ungarna hade folkdräkt och bar flaggan.
Flaggan är väl rimligen en symbol för nationen, och folkdräkterna en länk bakåt i tiden.
Andra länder som Frankrike, Irland eller Skottland verkar inte ha något problem med sitt kulturarv.
Här hemma verkar man ha problem med sitt förflutna. Det märks på museernas utställningar, i litteratur mm.


Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2012, 14:23 »
Inför en nyplantering så måste marken röjas.  Detta tillhör de kunskaper som kan kallas elementära.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2012, 14:58 »
För att röjningen skall bli så effektiv som möjligt så skall den gamla växtligheten helst ryckas upp med rötterna.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2012, 20:17 »
Är det verkligen kontroversiellt?? Sydsvenska Dagbladet kanske tycker så med tanke på ditt citat? men i övrigt så finns det väl en massa exempel på tex firande med tex folkdräkter och svenska flaggor?? Och en massa andra saker som väl kanske kan kallas svenska, tex dans runt julgran osv..

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2012, 09:01 »
Det är snarare en kulturelit som känner det kontroversiellt, blant "vanligt folk" är det väl mindre så. Men kultureliten har inflytande på museer och medier. Vi har varit inne på bristande intresse för historien före mäster Palm hos skol och universitetsmyndigheter.
I andra länder som Skottland och Frankrike är kultur och historia inte det minsta kontroversiellt,
deras medeltid lyfts snarare fram  med stolthet.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #5 skrivet: februari 23, 2012, 09:59 »
Instämmer. Jag stör mig väldigt när en skola, bibliotek eller annat statligt, när de skall visa något från vikingatiden i stort sett alltid måste lägga till att "symboler har missbrukats" osv... "Vik-inga". En bok av Tacitus skall förses med varningstext osv...

I samma anda så måste väl en kyrka förses med info: "en gång i tiden så brände kyrkan häxor". När jag går in på IKEA så borde det sitta en lapp som påtalar att Kamprad en gång varit nazistiskt aktiv. Besöker jag riksdagen så borde det finnas info om att det finns/funnits folk där som stött stalinism.
Det är absurt, idiotiskt.

Anser jag.

Och när museum nu skall påvisa att det aldrig funnits något "svenskt"  - ja, då känner jag personligen ännu större lust att lära de i min närhet om deras historia, rötter, kultur - och, jag antar att ordet måste vara: svenskhet.



Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Varför är svensk kulturarv så kontroversiellt?
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2012, 12:54 »
Kapitalet känner till att börja med inga nationsgränser och i den moderna marknadsekonomin reduceras vi till producenter/konsumenter. Detta gör oss rotlösa och egoistiska. Hemmet är där hjärtat är och det är därför så många är hemlösa idag, oavsett hur fint de bor. :'(
Hell thir regin donaraz!