Författare Ämne: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet  (läst 2543 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« skrivet: februari 20, 2012, 15:57 »
Leslie Alcock har en intressant hypotes om Lindisfarne i "Kings & Warriors, Craftsmen and Priests in Northern Britain AD 550-850,Edingburgh 2003 sid 205-217.
Han menar att det kan ha funnits ett citadell på 600-talet under ruinerna av 1500-talsfortet.
Detta urbs regis, kungens stad, var aldrig en del av kungens donation till klosterbröderna.
Dessa fort var enligt Alcock centra för metalltillverkning. Man skulle också kontrollera handeln, en sorts tullkontor för import av exempelvis vin, glasvaror och keramik.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« Svar #1 skrivet: februari 20, 2012, 21:00 »
Intressant. Men det bygger på tolkningar av källor va och helt utan arkeologiskt stöd?
 
Som skrivit tidigare så ligger ju fler kloster placerade efter kusten på platser som kan antas ha strategisk betydelse, iallafall ur ekonomiskt perspektiv.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2012, 10:32 »
Citera
This surmise (där Wilfrid enligt källan hålls fången) strenghtened firstly by the fact that on the lower slopes of the hill there appear to be traces of the outworks of a hierarchical fort, appropriate to a 7th-century fort..
Alcock 2003 sid 206.
Jag vet inte hur bra du Yngwe är i medeltislatin och tolkningen av tidigmedeltida namn.
Carle hills ursprungliga namn var Beblowe, vilket tyder på ett ursprungligt namn - Bebbanhlaw -
vilket kan återges som  Bebbanburgh, på svenska Bebbanborg (sid 206)
Sedan en utläggning om betydelsen av vissa ord i källtexterna.Det är främst "Biskop Wilfrids liv" och Bedes engelska kyrkohistoria som är intressant, och skillnaden mellan castella, urbs och civitas samt urbs regis

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2012, 12:29 »
Min medeltidslatin är i det närmaste obefintligt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2012, 14:39 »
I så fall kan vi kanske skippa olika betydelser av vissa ord i källmaterialet?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lindisfarnes ekonomiska roll på 600/700-talet
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2012, 14:42 »
Varför det? enstaka ord är lättöversatta med en dators hjälp och kan med hjälp av förklaringar vara fullt dugligt som underlag för resonemang!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"