Författare Ämne: Grottor  (läst 5211 gånger)

Utloggad lila

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Grottor
« skrivet: februari 08, 2012, 09:01 »
Hej!

Jag är helt ny på det här och hoppas att det är OK att jag ställer frågor som kanske är på en lite låg nivå. :-)

Jag sitter i alla fall just nu och läser "Arkeologi i Norden" av Göran Burenhult och har fastnat på avsnittet om äldre stenålder, där det står följande:
Citera
"Bosättningar i grottmynningar och under klippöverhäng /.../ blev en vanlig boendeform. Begreppet grottfolk är inte oberättigat, även om man aldrig bodde inuti grottorna."

Gjorde man alltså inte det? Det känns ju annars som om det skulle ha varit rätt praktiskt?

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Grottor
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2012, 09:57 »
"Begreppet grottfolk är inte oberättigat, även om man aldrig bodde inuti grottorna."
Gjorde man alltså inte det? Det känns ju annars som om det skulle ha varit rätt praktiskt?

Bra fråga. Utan att ha läst "Arkeologi..." på senare tid, så undrar jag dessutom om verkligen begreppet grottfolk kan vara berättigat, med tanke på hur få grottor det finns i Norden.

Utloggad lila

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Grottor
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2012, 17:26 »
...så undrar jag dessutom om verkligen begreppet grottfolk kan vara berättigat, med tanke på hur få grottor det finns i Norden.

Just i det avsnitt där det här stod är det lite mer allmänt, både Frankrike, Israel och Afrika nämns, i det direkt efterföljande kapitlet kommer man in på Norden.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Grottor
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2012, 19:42 »
Grottor, klippöverhäng, mm använde jag under mina år i fjällen när jag sökte skydd för väder och vind – och man vistades alltid i deras mynning, detta av flera olika skäl.

Ett av dessa skäl är hur röken från en värmande eld beter sig i en grotta/klippöverhäng och hur värmestrålningen från elden ”studsar” från omgivande klippor/väggar.

Grottor är kalla, råa och ofta fuktiga = ganska otrevliga att bo i. Där har samlats en massa ”skräp” som förmultnar i fukten. Dit söker sig ofta djur av olika slag, t.ex fladdermöss, skalbaggar, spindlar osv. som gillar en sådan miljö – vilket i sin tur lockar möss och andra djur som finner näring i grottans djurliv - vilket medför att de är ganska otrevliga att sova i.

Speciellt fladdermus exkrementer är inte trevligt i samband med fukt…

Naturligtvis kan en grotta städas så att den blir beboelig, den kan värmas upp och få hyggligt torr genom lång tids kontinuerligt eldande – men röken blir ett problem om det inte finns ett naturligt drag i grottan som för bort röken från den del man bor i. Eldar man inte - blir allt fuktigt och därmed otrevligt.

Detta är min egen erfarenhet – och jag har lite svårt att tro att man valde att bo i en grotta om man hade andra boendealternativ. Som tillfällig jaktbostad eller liknande - och som skydd vid oväder fungerar de ganska bra – även i vår typ av klimat.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Grottor
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2012, 00:04 »
Inte desto mindre har grottor varit flitigt använda som boplatser. "Bra" grottor, ofta sådana med sydexponering och lä, har ibland använts av och till i tiotusentals eller hundratusentals år och kan innehålla många meter djupa kulturlager. I och för sig blir vår bild något snedvriden eftersom organiskt material bevaras mycket bättre i (kalkstens)grottor än på öppna boplatser, men det gäller ju knappast stenredskap.

Sedan skall man komma ihåg att den absolut dominerande grottypen globalt, karstgrottor, är sällsynta i Sverige, och bara i något enda fall använts som bostad.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Grottor
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2012, 00:07 »
Jag törs tveka på den uppfattning som Burenhult använder i det här fallet. Som Carl Thomas skriver är grottor av vanlig (nordisk) storlek inte speciellt valägnade som boplatser. En enkel kåta är klart att föredra. På senare år har man dessutom hittat reglera husgrunder från "dom allra äldsta tider" - även i närheten av grottor:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2504.msg17686/topicseen.html#msg17686
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4733.msg40631.html#msg40631

En annan skiva är att grottorna har använts som dagliga tillhåll (arbetsplatser, etc.) och vid ceremonier.  Det kan förklara kulturlagren. I nödfall kan man även "flytta in" i en skandinavisk grotta, men det är knappast en önskvärd bostad, som duger över många vintrar.

Från senare medeltid känner man till att man lärt boskap använda grottor under sommaren - som 'sommar-febod'. I "Odysseen" beskrivs f.ö. ett sådant ställe på ön "Trinakia" - der "guden" Helios anbringar sina kor.

I södra delar av Europa finns ju större endera större grottsystem som kan ha använts som boplatser. I Skandinavien är det väl enbart Lummelunda-grottorna på Gotland som har en sådan storlek:
http://www.lummelundagrottan.se/   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad lila

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Grottor
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2012, 09:30 »
Tack för alla svar! Intressant, det här!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Grottor
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2012, 10:33 »
Här är ytterligare en tråd som tar upp olika aspekter av grottor och arkeologi i grottor:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1378.0.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Grottor
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2012, 13:48 »
Vi har ju grottan Stora Förvar där man hittat tjocka kulturlager:

Citera
Grottan Stora Förvar på Stora Karlsö utgör alltsedan utgrävningen i slutet av förra seklet en unik företeelse inom svensk fornforskning:inte på någon annan arkeologisk fyndplats i landet har man hittat så tjocka kulturlager Mer än 4000 års mänsklig aktivitet har resulterat i upp till 4,5 m tjocka kulturlager rikligt fyllda med bla keramik, redskap och djurben.


http://kulturarvgotland.se/node/3275
Ju äldre desto bättre.

Utloggad lila

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Grottor
« Svar #9 skrivet: februari 10, 2012, 10:54 »
Vi har ju grottan Stora Förvar där man hittat tjocka kulturlager:
 

http://kulturarvgotland.se/node/3275

Den besökte jag för några år sedan och minns att jag fick uppfattningen om att man verkligen bott där, i alla fall om jag skulle tro informationsskyltarna.

(Vi stod till och med skojade om att den borde ha varit extra exklusiv med tanke på havsutsikten och funderade på hur man skulle presentera den i en mäklarannons  ;D )