Författare Ämne: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?  (läst 3045 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« skrivet: februari 02, 2012, 13:47 »
I stadsmuren i Rensburg,Schleswig fanns en gränssten med texten:
Citera
EIDORA ROMANI TERMINUS IMPRY
DET VILL SÄGA: "EJDERN,DET ROMERSKA RIKES GRÄNS"
(Se bild: Lotte Hedeager & Henrik Tvarnö: Romere og Germanere,Köpenhamn 1991
Detta måste väl vara Norens äldsta gränssten?

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2012, 14:10 »
Ifølge Wikipedia er stenen fra 1600-tallet.

Citera
På fæstningens sydlige port opsattes 1670 Ejderstenen med indskriften Eidora Romani Terminus Imperii (Ejderen, det romerske riges grænse). Stenen blev nedtaget i 1806, da det tysk-romerske rige ophørte med at eksistere.

http://da.wikipedia.org/wiki/Rendsborg

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2012, 14:17 »
Ejdern (Eidora) torde syfta på floden Eider som flyter genom Schleswig-Holstein och genom staden Rendsburg.

Eiderstenens politiska sammanhang omnämns i Wikipedia:

Citera
Throughout the Middle Ages, Schleswig was a source of rivalry between Denmark and the nobility of the German duchy of Holstein. The Danish position can be exemplified with an inscription on a stone in the walls of the town of Rendsburg (Danish: Rendsborg) located on the border between Schleswig and Holstein: Eidora Terminus Imperii Romani ("The River Eider is the Border of the Holy Roman Empire"). A number of German nobles sought to challenge this.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Schleswig-Holstein




Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2012, 14:22 »
Stenen sattes upp 1671 i stadsmuren (Hedeager) men hon antyder att stenen (eller dess förebild) är äldre

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2012, 17:06 »
Ca år 1050 är tidigare!
Då påstås ju gränsen mellan Sverige och Danmark ha utmärkts, om man få tro vad som skrevs i Fornvännen 1969.
Se artikel: http://fornvannen.se/pdf/1960talet/1969_099.pdf

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2012, 22:26 »
Den gränsdragningen har bla Peter Sawyer påvisat som en förfalskning från 1200-talet. Se tex Peter Sawyer, "När Sverige blev Sverige", Alingsås 1991.

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2012, 00:20 »
Det var med betydande skepsis, som jag läste artikeln och jag hoppas att det lyste igenom i mitt inlägg.
Att försöka utmärka hela den gränssträckningen med bara 6 gränsmarkeringar tyckte jag inte lät meningsfullt.

Tack för den rättningen!

Det gäller som sagt att hålla den källkritiska garden högt.

Tycker ändå att uppgiften om att den första Nordiska gränsstenen skulle satts upp år 1670 e. Kr är uppseendeväckande sent, så jag försöker hålla garden uppe.

Gränsstenarna mellan "Svea & Göta Riken" vid Krokbäcken sattes ju upp bara 14 år senare.

Enligt Wikipedia är de äldsta kända milstolparna i Sverige från 1652, men det framgår inte om det var trä- eller stenstolpar.
En gammal, fin och stor (2,5 m hög) milstolpe finns i Halmstads utkant framför "Kärlekens Livs" (vilken musik i mina öron när helgen närmar sig  :D).
Den är från 1666. (Fornsök Halland, Halmstad 8:1.) Missa inte den nästa gång som ni är i närheten!

Tycker att det är märkligt att milstenar skulle vara viktigare och därmed sättas upp tidigare än gränsstenar mellan riken.

Fast den står ju i en vägkorsning där vi har Gamla Nissastigen åt höger och Gamla Göteborgsvägen till vänster och det kanske då ansågs viktigt att varna för den senare  :D.

Är flyttblocket Hjorthulthall (RAÄ-nummer Almundsryd 400:1) på gränsen mellan Blekinge och Kronobergs  län och som enligt Fornsök beskrivs som gränsmärke år 1661 också bluff, eller är kvalifikationskravet att det skall vara en för ändamålet huggen och ditplacerad sten med inskription?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #7 skrivet: februari 03, 2012, 09:12 »
Stenen finns på töymuseet i Köbenhavn, och det är omdiskuterat om den fanns på den äldre stadsporten i Rensburg eller var nytillverkad.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2012, 12:34 »
Gränsstenar/märken var i äldre tid oftast naturliga men iögonenfallande klippblock eller andra objekt.
I en gränsbeskrivning för biskopsgodset Munkeboda från 1400-talet nämns ett gränsskäl vid ett flyttblock som är lätt att identifiera om man har lokalkännedom (och ett gränsknä mellan två gårdar finns fortfarande där).
I min hemtrakt i norra Östergötland känner jag till ett antal (byggda) gränsrösen som kan dokumenteras gå tillbaka åtminstone till slutet av 1600-talet, med hjälp av lantmäterikartor (och de är också fortfarande giltiga).
Det är svårt att komma bortom 1600-talet (=lantmäterikartor) men det finns rätt många beskrivningar av gränser och skäl i medeltida diplom, och min erfarenhet är att med god lokalkännedom går många, men långt ifrån alla, fortfarande att identifiera.
Att det verkligen fanns gränsmärkemn redan på medeltiden framgår bl a av ett brev från 1374 där ett gränsröse mellan Åbo och Uppsala stift beskrivs. I den gamla termen "rå och rör" för gräns som är belagd sedan ca år 1200 betyder ju för övrigt  "rör" just röse.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Gränsstenen i Rendsburg-Nordens äldsta?
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2012, 13:42 »
I Necrologium Lundense finns en del som kallas "markaskälsnotitierna för Ballingslöv" där det talas om gränsmärken (det är dock inga gränsmärken som markerar gränsen mellan två riken det är frågan om). Jag kommer dock inte ihåg om det även nämndes gränsstenar i sammanhanget eller om det bara var andra gränsmarkeringar. Huvudstycket i Necrologium Lundense anses ha skrivits ner under 1120-talet och finns bevarat i orginal. De övriga delarna dateras till mellan 1120-tal till ca 1250.