Författare Ämne: De vita bussarna  (läst 3296 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
De vita bussarna
« skrivet: januari 27, 2012, 17:57 »
Spelade in "Hoppets barn" på TV2 i går som handlade om  insatsen för tyska flyktingar i Malmö 1945. Innan jag såg filmen i dag följde jag direktsändningen av minnet av Raoul Wallenberg från Stockholm. Det är helt rätt att hedra en sådan hjälte. Döm om min förvåning när jag sedan tog del av filmen om de vita bussarna. Inte med ett enda ord nämndes Folke Bernadottes namn, utan vars personliga engagemang ingen av dessa flyktingar kunde ha kommit till Malmö. Hur i hela friden kan man göra så! I Sveriges Television skiljer man minsann på hjältar och hjältar. Man kan ju fråga sig varför. Folke Bernadotte är uppenbart inte gångbar. Viss del av vår historia ska glömmas bort.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: De vita bussarna
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2012, 21:00 »
Det faktum, at ingen har svaret på dit indlæg, viser vel hvor galt det står til. Forskellige svenske myndigheder lyver om historiske forhold, og det har de gjort - mindst - siden 1658. At det står på endnu, ved jeg fra en bog, jeg købte for nylig, og det er beskæmmende, at svenskerne åbenbart ikke må kende deres lands historie. Skåne, Halland og Blekinge har været dansk i flere år, end det har været svensk, men ved svenskerne det? Jeg tvivler.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: De vita bussarna
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2012, 22:50 »
Jag såg också filmen och blev fruktansvärt upprörd över just detta bottenskott i svensk dokumentärfilm. Nu har det gått en tid och under den tiden har man också försökt svärta ner Rauls minne genom att påstå att han smugglade ädelstenar i sin bils bensintank.
Min gamle vän Olof Eriksson gav 1995 ut en bok om just de vita bussarna. Han hade kommit över en unik dagbok från en av dem som var med i bussarna och som också blev sårad under sin hjälpinsats. Boken är läsvärd: "Löjtnant Hallquists dagbok. Från en hjälpinsats med de vita bussarna i krigets Europa 1945". Ystad 1995.  Här beskrivs verkligheten på ett äkta sätt och även Folke Bernadotte skymtar till där han befinner sig i sitt upprättade högkvarter i Friedrichruh söder om Lybeck mitt inne i stridszonen och där han kämpar sin kamp för att få bussarna så långt ner i Tyskland som möjligt.
Ett av många axplock: "13 mars. ...Sedan tar Folke Bernadotte emot oss på en linje och talar om vad vi gett oss in på. En hård tid ligger framför oss."
Att samme Folke Bernadotte endast några år senare skulle bli mördad av judiska motståndsmän i Israel och att hans mördare sedan skulle bli högsta politiska ledare i staten Israel visar att otack är världens lön.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: De vita bussarna
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2012, 23:07 »
Bornholm, nu har du allt fel..Tror inte att myndigheterna ljuger om historien, om än kanske inte har all kunskap.. Vet iofs inte hur historielektionerna ser ut i grundskolan idag, men på 70-talet fick vi god inblick i hur dagens Sverige bildats, med alla krig om Skåne, Bohuslän osv.. Finland har ju dessutom varit svenskt i fler år än det varit ryskt eller självständigt..
Att vi slagits mot norrmännen och danskarna är också känt, vinterkriget då svenskarna gick över havet är tror jag faktiskt de flesta känner till, kanske mindre känt i Danmark??
Kristian Tyrann känner nog de flesta också till..
Sedan kan jag hålla med Sven om att det är tragiskt att Folke Bernadotte inte uppmärksammats mer. Tycker det är lite märkligt, kanske det har att göra med rådande politik??

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: De vita bussarna
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2012, 23:31 »
Sven, vilka menar du vill svärta ned Rauls minne??
Tror att vi båda, och de flesta andra tycker att Raul och Folke gjorde enorma insatser. Båda offrade sina liv i kampen mot en bättre värld..
Gissar att de inte medvetet offrade sina liv, men var medvetna om att de kunde dö..
Kanske Raul försökte flytta lite värdesaker/kapital för sig själv eller för någon annan, det vet vi inte, och kommer väl aldrig att få veta det heller..
Folke blev mördad, av Stern-ligan (hette dom väl), och sedan blev flera av dess ledare ministrar, är ju tragiskt, och gissar att det är en del av dagens problem i Mellanöstern..


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: De vita bussarna
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2012, 00:15 »
Som jag uppfattat det är det ytterst svaga belägg för att Raul skulle ha gömt saker i bilen och kommer de inte från sovjetiskt material? Har i varje fall fått den uppfattningen av det jag läst och om så skulle vara fallet är det inte mycket värt annat än att just svärta ner en för Sovjet pinsam situation. Men jag kan ha fel.