Författare Ämne: DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer  (läst 2671 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer
« skrivet: januari 27, 2012, 16:00 »
I höstas annonserade DIK efter hugade arkeologer till en arbetsgrupp om etik för arkeologer.

Tanken är att denna ska ta fram ett förslag till etiska riktlinjer för arkeologer. Riktlinjerna ska fungera som vägledning för alla arkeologer, för dem som forskar, för dem som arbetar inom kulturarvssektorn och för dem som är verksamma på en kommersiell marknad.

Jag kommer att sitta med i denna, samt ytterligare tre arkeologer (vet ej vilka dessa är ännu) och en företrädare för DIK, än så länge är uppdraget förhållandevis öppet och det vore intressant att höra lite vad andra tycker i frågan/orna.

Jag lämnar det öppet att komma med förslag, men håll i minnet att jag ännu inte vet exakt hur det kommer att utforma sig eller exakt vad dess mål kommer bli – än. Vi kommer att ha vår första sammankomst den 23 februari. Läs gärna DIKs artikel ovan innan.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2012, 16:40 »
Låter intressant och jag önskar verkligen dig och de andra lycka till med arbetet. Ett problem kan väl vara att det inte alltid är lätt för den enskilde arkeologen att plötsligt hävda etiska spelregler när högre i ledningen eller politiker vill annat. Risken att man hamnar utanför framtida anställningslista kan vara stor om man går emot etablisemanget. Och hur effektivt blir då det etiska regelverket. Själv blev jag av Malmö kulturkommunalråd beordrad att börja sälja museiföremål 1994 enbart med syftet att kommunen skulle få in pengar till kulturverksamheten. Jag vägrade och åberopade ICOMS:s etiska spelregler. Svaret blev ordagrant: "Det skiter jag i!" Resultatet: jag vägrade och sa samtidigt upp mig som chef på Malmö museer. Det visade sig visserligen vara det bästa jag gjort i mitt yrkesliv eftersom jag kunde vara med och grunda Fotevikens Museum men jag kan tänka mig att det inte är lätt för många andra i en sådan situation.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2012, 20:01 »
Håller helt med dig, som enskild tjänsteman eller anställd är det svårt, men om man som institution, organisation eller företag väljer att följa t ex ett dokument e.d. så är det lättare för den enskilde eller för all del institutionen, organisationen eller företaget att hänvisa till riktilinjerna.

I just detta tror jag därför att det är mer effektivt att rikta sig mot den stora bilden snarare än den enskilda - det gäller också att hitta paragrafer som många kan tänka sig att följa etc. samtidigt är det en balanslinje att finna skrivningar som faktiskt säger något och inte bara blir floskler.

ICOMS:s etiska spelregler är ett exempel som jag ska ta och titta närmare på igen :) - tack

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2012, 09:33 »
EAA code of practice: http://www.e-a-a.org/codeprac.htm

Annars upplever jag att allt mer handlar om konkurrens och hur man hanterar det. Inte minst hur man gör med ärenden som går mellan olika bolag och hur man skriver rapporter som fungerar som fullgoda upphandlingsunderlag. Där finns brister, men om det går in som etik eller inte vet jag ej.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: DIK sjösätter en arbetsgrupp om etik för arkeologer
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2012, 21:12 »
Det vet inte jag heller, åtminstone inte än, men det är värt att ta med sig. Tack för länken.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!