Författare Ämne: "Försvunnet" fynd från vikingatiden  (läst 3470 gånger)

Utloggad keme

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
"Försvunnet" fynd från vikingatiden
« skrivet: januari 27, 2012, 12:06 »
Jag undrar om ett skelettfynd (Malmö stads historia, första delen, sid. 140-143) med dokumentation och allt endast återfinns i boken och i övrigt är "icke existerande"?

Har arkeologen tagit några fotografier och skrivit en artikel sju år efteråt i en bok, och därmed har det räckt?

Enligt texten så bedöms skelettet, som återfanns på 2-3 meters djup i samband med ledningsarbeten i en gata, vara ett människooffer, där huvudet krossats av en stor sten. Fyndet låg förmodligen i strandkanten av en dåvarande vik av Öresund.

Jag har frågat Riksantikvarieämbetet, lokalt historiskt museum, lokalt tidningsarkiv men inte funnit någon dokumentation om fyndet. Först efter att ha kontaktat kommunen så fick jag ett tips om en författare till en artikel, som i sin tur byggde på ovan nämnda bokartikel.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: "Försvunnet" fynd från vikingatiden
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2012, 22:52 »
Det är min gamle chef och vän, den kände arkeologen Bengt Salomonsson, tyvärr död sedan länge, som gjort utgrävningen. Fyndet ligger i närheten av Segebroboplatsen, den då äldsta kända stenåldersboplatsen i Sverige, som han fann 1960. Antagligen har utgrävningen av denna boplats gjort att man observerat fyndet i en pågående avloppsgrävning på vägen mellan Lund och utgrävningsplatsen. På den tiden övervakade man emellertid inte dylika grävningar så det måste ha varit en ren tillfällighet som spelat in. Bengt var vid tillfället amanuens på Lunds Universitets Historiska museum (han kom till Malmö Museum först 1968). Med stor sannolikhet finns materialet i detta Lundamuseums enorma magasin och arkiv.

Själv anställdes jag på Malmö museum 1970 och jag hjälpte bl.a. Bengt med att gå igenom alla fynden som han skulle ha med i boken. Eftersom Malmö museum vid den tiden hade ytterst få fynd utanför city var merparten hämtade just från Lunds historiska museum. Kanske finns grävningen medtagen i museets årliga serie: "Meddelanden från Lunds Universitets Historiska museum" (LUHM). Ta gärna och kontakta museet. Ett av Sveriges vänligaste och mest hjälpsamma av sitt slag.
 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: "Försvunnet" fynd från vikingatiden
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2012, 00:13 »
Jag är tveksam om tillvägagångssättet, om det nu är en offrad människa det rör sig om, troligare är väl att det rasat ned en sten vid ett senare tillfälle?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad keme

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: "Försvunnet" fynd från vikingatiden
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2012, 11:28 »
Hjärtligt tack för informationen!

Nu har Lunds Universitets Historiska museum hittat, med hjälp av bokens fotografi, en låda med skelettet. Lådan var endast märkt "Ort Åkarp Fyndplats Södervägen". Inget mer.

Återstår att söka efter ev. beskrivning i LUHM.