Författare Ämne: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?  (läst 4623 gånger)

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« skrivet: januari 23, 2012, 14:57 »
Hej,

Jag turistar rätt mycket i Sverige och försöker se till att barn och fru vid något tillfälle åker och shoppar så att jag får några timmar för mig själv..
Då brukar jag leta upp ett trevligt museum att besöka, MEN det finns ju nästan inga  :o 

Jag var i Halmstad och frågade på turistbyrån och fick svaret att stadsmuseet innehåller endast modern samtida konst! Ville jag se något stadshistoriskt fick jag allt bege mig till Varberg..

Jag tycker att det är något som är väldigt fel när många städer inte har ett museum som belyser stadens historia. Jag läser mycket fackböcker och där finns flera fynd avbildade och det anges en hemvist för fyndet. Om man då som jag vill se några av sakerna i verkligheten så går det allt som oftast inte. Tex skriver S. Rosborn om att senaste gången något tillfördes en monter på Malmö museum var 1993. Vad kan anledningen vara till att historien och arkeologin inte tycks vara intressant för våra styrande politiker? Mvh/Ulrik

ps, om någon har en lista över tillgängliga stadsmuseum så publicera den gärna här!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2012, 15:15 »
Göteborg har ju sitt stadsmuseum med en del historiskt och arkeologiskt material. Tidigare var stadsmuseet uppdelat i Göteborgs historiska museum, Göteborgs arkeologiska museum (GAM, en riktig klassiker med många intressanta föremål och utställningar) samt Göteborgs etnografiska museum (vilket nu transformerats till det politiskt korrekta samtidsmuseum som går under namnet Världskulturmuseet). Gamla etnografiska var mycket intressant med fantastiska samlingar.

Borås museum har en del stadshistoriskt material. Numera är museet dock nästan övergivet eftersom större delen av personalen förflyttats till Textilmuseet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2012, 17:28 »
Hej,

Göteborg & Borås, ja där finns det museum, Kristianstad med sitt länsmuseum osv. Men att en stad som Helsingborg tex med sin rika och gamla historia kan erbjuda idrottsmuseum mm men inte ett stadsmuseum är mycket dåligt i mitt tycke.

Vad tycker ni andra, borde inte städer runt om i Sverige kunna erbjuda besökare och invånare att ta del av den historia som finns i bygden/staden där de bor?

Jag är 100% säker på att det finns massor av saker att ställa ut som idag bara samlar damm i magasin. Inlämnade föremål som någon snäll gammal människa donerat i tron att det skulle 'bevaras' och ställas ut.

Det parti som har främjandet av kulturarvet i sitt valprogram får iaf min röst.


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2012, 19:03 »
Problemet är väl att det generellt är länsmuseerna som har ansvar för varje läns arkeologiska samlingar, och de har oftast redan ett etablerat museum någonstans i länet i fråga. Om man öppnad ett stadsmuseeum i varje större stad så skulle man alltså vara tvungen att föra över föremål från det redan existerande länsmuseumets utställningar (och därmed riskera att utarma redan existerande museums dragkraft), och den finansiella bördan för varje län skulle bli mycket större.

I de städer som har ett "stadsmuseum" som ägnar sig åt historia så är det i stort sett alltid egentligen ett länsmuseum det handlar om, men som ibland råkar kallas för stadsmuseum. Upplandsmuseet är ett bra exempel. Den enda staden som har både ett stadsmuseum och ett länsmuseum som jag kan komma på är Stockholm. 

Utloggad daggpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #4 skrivet: januari 23, 2012, 19:55 »
Hej,

Jag menar museer med historisk inriktning mer generellt, det måste inte vara stadsmuseer i den bemärkelsen. Ordvalet från min sida var kanske lite missvisande.


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #5 skrivet: januari 23, 2012, 21:10 »
Många gånger finns hembygdsföreningar  och hembygdsparker eller liknande,  och om ungarna är små  så kan man  ofta köpa glass  och röra på benen på någon lekplats intill.
Och  hos många hembygdsföreningar brukar finnas en och annan  eldsjäl,   om man har tur,  som ordnat någon trevlig  mini-utställning. 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2012, 07:17 »
Kommunala museers samarbetsråd innehåller många museer av lokal karaktär. Du finner listan här:

http://sites.google.com/site/kommunalamuseer/Home/medlemmar

Du finner en lista över merparten av svenska museer här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_museer_i_Sverige


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2012, 08:13 »
Helsingborg har haft ett historsikt museum i närheten av Springpostgränd som jag tror stängdes i samband med att Dunkerska kulturhuset blev klart. Då var det en uttalad ambition att dessa samlingar skulle visas omgående men så blev det givetvis inte. Nu skall man bättra sig lite genom att visa en ytterst liten del av samlingarna och själva utvalet är nästan komiskt.

http://www.dunkerskulturhus.se/utstallning/platshallare-utstallning/pa-gransen-en-utstallning-med-roster-fran-helsingborgs-forflutna/

Positiv dock att Filbornaskatten skall visas.

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2012, 08:24 »
Hej,

Göteborg & Borås, ja där finns det museum, Kristianstad med sitt länsmuseum osv. Men att en stad som Helsingborg tex med sin rika och gamla historia kan erbjuda idrottsmuseum mm men inte ett stadsmuseum är mycket dåligt i mitt tycke.

Nu kommer tydligen Helsingborg att ha en stadshistorisk utställning:

http://www.dunkerskulturhus.se/utstallning/platshallare-utstallning/pa-gransen-en-utstallning-med-roster-fran-helsingborgs-forflutna/

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2012, 18:35 »
Jag tittade på listan som Sven Lagman länkade till och vad som finns i Skåne när det gäller historia och arkeologi.

Stadsmuseum: Malmö, Ystad och Trelleborg
Större anläggningar: Fredriksdals Friluftsmuseum, Kulturen i Lund och Foteviken
Regionala och institutionella museum: Länsmuseet i Kristianstad och Historiska i Lund.
Planerade framtida anläggningar: Arkeologicentrum i Uppåkra(2014?)

Frågan är om stadsmuseum skall ha fokus på den stad där man finns eller täcka hela fynd från hela kommunen? Då handlar det om tidig medeltid fram tills idag. Forntiden skall kanske vara en regional fråga? Är det som att svära i kykan?

Våra äldsta städer är från slutet av 900 talet.

Edit: Glömde nämna att på en halvtimme med tåg från centrala Malmö finns Nationalmuseum vid Rådshusplatsen i Köpenhamn.

Thomas I


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2012, 23:40 »
Klostret i Ystad,  Frilandsmuseet i Köpenhamn.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Varför så få stadshistoriska museér i Sverige?
« Svar #11 skrivet: januari 24, 2012, 23:42 »
Staden Thumatorp,
Den kända borgen Glimmingehus
Den okända pärlan   Bollerups gamla borg.