Det fanns en utomordentligt intressant uppsats på nätet, "A culture on the hoof: Kurgan woman of the Pazyryk", Mary Lynn E. Turner (Kemp), Univ of Missouri. Från 2006. Tyvärr är den bortplockad.
Det var en grav 2400 år gammal, frusen till is, i vilken låg en kvinna begraven med sex hästar. Fantastiska gravgåvor fanns med i kurganen. Ett bältesspänne tex av guld, som ser ut som en häst med åtta ben (den har dock två huvuden, vilket man inte, i hastigheten när man ser föremålet, tänker på), ett träd, två figurer under trädet och en fallen "krigare" framför hästen under trädet, med huvudet i famnen på den ena figuren (en kvinna?).
Jag tänker genast på andra guld- och silverföremål från samma tid ungefär. En kvinna (gudinna?) med två fåglar, en på varje axel, eller rentav Gundestrupkitteln.
M. L. Turner har en blogg med lite text om denna grav, om man söker på titeln ovan.
Detta var en amazon eller en kvinnlig shaman, av sådan typ jag tänker mig kom även hit till Skandinavien någon/några gång/er?