Författare Ämne: Vad är en Quinotaur?  (läst 2725 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad är en Quinotaur?
« skrivet: januari 20, 2012, 13:08 »
Enligt en myt från 600-talet härstammade de franska merovingerkungarna från en quinotaur som raggade upp hövdingen Chlodios hustru när hon tog en simtur
Dick Harrison, Krigarna och helgonens tid, Värnamo 1999 sid 68
"Tauros är ju grekiska för en tjur, men quinotaur? Halvt människa halv tjur?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad är en Quinotaur?
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2012, 13:18 »

Citera
The Quinotaur (Lat. Quinotaurus) is a mythical sea creature mentioned in the 7th century Frankish Chronicle of Fredegar. Referred to as "bestea Neptuni Quinotauri similis", (the beast of Neptune which resembles a Quinotaur) it was held to have fathered Meroveus by attacking the wife of the Frankish king Chlodio and thus to have sired the line of Merovingian kings.

The name translates from Latin as "bull with five horns", whose attributes have commonly been interpreted as the incorporated symbols of the sea god Neptune with his trident, and the horns of a mythical bull or Minotaur. It is not known whether the legend merged both elements by itself or whether this merger should be attributed to the Christian author. The clerical Latinity of the name does not indicate whether it is a translation of some genuine Frankish creature or a coining.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quinotaur

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad är en Quinotaur?
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2012, 13:29 »
Tack, Piankhy !. Det är med andra ord en blandning mellan minotaurus och Neptunus med fem horn. Nu fick jag ytterligare en till min monstersamling.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är en Quinotaur?
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2012, 16:06 »
En minotaur är ju som sagt en blandning mellan en människa och ett nötkreatur.

Vad jag förstått har dock inte en quinotaur några mänskliga inslag, snarare fiskdelar i så fal..

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Vad är en Quinotaur?
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2012, 19:02 »
Quin.. betyder ju fem. Här finns en intressant Quin... och så tryckte jag på ctrl-v och inget hände. Men det var en fjäril, en Quinochecker. Naturligtvis helt meningslös, det kan ju inte varit en Fjärilstjur. Fast nog kanske det varit häftigt?

Men en "Femtjur". Hur ser stjärnbilden Taurus ut, har den fem eller sju stärnor? Jag har sett någonstans att det är inte alla stjärnor man ser tydligt?

Sjöstjärna med fem armar, en jättestor?

För att svamla lite till, ni vet Anthony Quinn i Zorba, urgammal film. Kanske var det en sådan taurus? Varför heter han Quinn förresten?
Ändrat: Jo, jag vet varför han heter Quinn. I hans fall betyder det nog fem, på spanska, han var mexikan/irländare.

Han hade faktiskt 12 barn... ::)