Författare Ämne: Roskildefreden  (läst 11814 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Roskildefreden
« Svar #20 skrivet: januari 22, 2012, 14:58 »
Ett tips om man vill ha stora utgrävningsprojekt är att, liksom i Malmö, bygga nya järnvägs och motorvägssystem runt staden fram till en bro mellan två länder.

Utöver detta är det bostadsbyggande och nya handels och industriområden som har drivit utgrävningarna här i Malmö. Det är inte ett intresse för forntiden eller kunskapstörst som varit vägledande.

Min gymnasieskola i Helsingborg, Nicolaiskolan, anordnade besök på Glyptoteket och Kristiansborg(Danska Folketinget) 1981 så en viss medvetenhet fanns om andra sidan Öresund.

Supergeten. I Skåne kallas Stockholmare för *spissflabbar' och mer modernt 'måsar'. Då skall du också veta att Skåne är ett bra ställe att möta Stockholmare under vår och sommar.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Roskildefreden
« Svar #21 skrivet: januari 22, 2012, 15:10 »
Oavsett hur mycket eller hur litet det grävs för och var detta sker måste det vara fel i politikernas synsätt (vilka har ansvaret för att påverka lagar och bestämmelser) att så helt utestänga allmänheten från att vara uppdaterade på och lära om och av vårt gamla kulturarv. Ärligt talat, vad ska vi med alla arkeologiska fynd till, lagrades i väldiga magasin, om det inte via samhällets resurser ges ekonomiska möjligheter för fackkunnig personal att använda dessa i forskning, utställningar, undervisning, medial uppmärksamhet etc. Detta är en fullständigt absurd situation.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
Orkney og Shetland pantet
« Svar #22 skrivet: januari 22, 2012, 16:11 »
En måske mere interessant juridisk problemstilling, der meget vel kan dukke op i løbet af de næste 2 år, er Danmarks pantsætning og krav på Orkney og Shetland.

Kravet, der er forstået af alle på Orkney og Shetland, kan komme i forbindelse med Skotland's folkeafstemning om uafhængighed, som nu må anses for med sikkerhed at komme. Spørgsmålet er kun hvornår.

Det juridiske forhold afgøres af ægteskabskontrakten indgået mellem Kong James III (Jacob) til Skotland og Kong Christian I. til Danmark, Norge og Sverige. I forbindelse med prinsesse Margrethe's giftermål til Kong James III 10. juli 1469 blev prinsessen i medgift af sin fader givet 60,000 floriner. Ægteskabskontrakten er underskrevet 8. september 1468, og af denne fremgår af de 60,000 floriner skulle erlægges som følger:

10,000 floriner kontant afregning før giftermålets indgåelse
50,000 floriner ved pantsætning af Orkney

Ordlyden er:

*quinquaginta millium florenorum Rhenensium..... damus, concedimus, impignoramus, ac sub firma hypotheea et pignore imponimus atque hypothecamus omnes et singulas terras nostras Insularum Orcadensium*

Som følge af lidt cashflow problemer var kun 2,000 floriner af de 10,000 indbetalt pr. 20. maj 1469. Derfor pantsætter Kong Christian I., til dækning for de udestående 8,000 floriner, Shetland.

I kontrakten er det utvetydigt fremhævet at retten til indfrielse af pantet, dvs. Shetland og Orkney, er gyldig i uendelighed, og derfor ikke omfattet af en tidsfrist. Ordlyden er:

*terrse insnlarum Orchaden. regi nostro Jacobo inpignoratse ad Norvegise Eeges revertentur."

Ordlyden er formuleret således at en indfrielse af pantet vil medføre en tilbagevenden til de enhver tid værende konger af Norge, fordi kongerne af Norge i urnordisk lov var lensherrer over de oversøiske øer, dvs. Hebriderne (Suðreyjar, Suðrland),  Orkney, Shetland, Færøerne, Island, Grønland og Nyaland (Vinland, Amerika).

Forholdet mellem Danmark og Norge og overherredømmet af de oversøiske øer blev afklaret i forbindelse med Striden om Eirik Raudes Land 1931-33. Domstolen i Haag afgjorde at da Danmark i 1814 måtte afstå Norge til Sverige, overgik overherredømmet over de nordlige øer fra Danmark-Norge til det videreførende kongerige Danmark.

Problemstillingen er reel, og jeg erindrer at Orkney og Shetland mindst to gange har rejst muligheden for tilbagevenden til Danmark de sidste 30 år; i begge tilfælde i stridigheder med London om hvem der har retten til fiskeri og olie i farvandene omkring Orkney og Shetland.

Hvis der opstår uenighed mellem London og Edinburgh om vilkårerne for den fremtidige folkeafstemning, står det befolkningen på Orkney og Shetland helt frit at bede Danmark om at indfri pantet, hvorefter Danmark i princippet kan redde Orkney og Shetland ud af et evt. uafhængigt Skotland.

Det skotske nationalistparti SNP har udtrykt ønske om at Skotland skal tiltræde EU og euroen, og som derfor må forventes at skulle dele fiskeri og olieforekomster med andre EU lande. Det er, og vil forblive, helt uacceptabelt på Orkney og Shetland. 

Lur mig om dette ikke bliver spændende de næste par år.

mvh

Flemming

http://ads.ahds.ac.uk/catalogue/adsdata/arch-352-1/dissemination/pdf/vol_021/21_236_251.pdf

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Roskildefreden
« Svar #23 skrivet: januari 22, 2012, 16:17 »
Jag håller helt med om att detta är tokigt.  Fynden måste vara tillgängliga.

Den arkeologiska forskningens organisation i Skåne har jag inga detaljerade kunskaper om men vi har arkeologiska institutionen i Lund, Historiska Museet i Lund och Regionmuseet i Kristianstad? har inte hört att Malmö Högskola har något inom arkeologi. Vad sker på Malmö Museum?

Med en så splittrad ansvarsbild är det lätt att saker faller mellan stolarna

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Roskildefreden
« Svar #24 skrivet: januari 22, 2012, 16:58 »
Oavsett hur mycket eller hur litet det grävs för och var detta sker måste det vara fel i politikernas synsätt (vilka har ansvaret för att påverka lagar och bestämmelser) att så helt utestänga allmänheten från att vara uppdaterade på och lära om och av vårt gamla kulturarv. Ärligt talat, vad ska vi med alla arkeologiska fynd till, lagrades i väldiga magasin, om det inte via samhällets resurser ges ekonomiska möjligheter för fackkunnig personal att använda dessa i forskning, utställningar, undervisning, medial uppmärksamhet etc. Detta är en fullständigt absurd situation.

Instämmer till 100%
Detta är ju väldigt märkligt och något yrkeskåren/kårerna borde ställa politikerna till svars för. Fast jag utgår från att det görs?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Roskildefreden
« Svar #25 skrivet: januari 22, 2012, 18:44 »
Min minnesbild är att Mälardalen och Uppland fick, under största delen av 1900 talet, fick ungefär 80% av alla pengar för arkeologiska undersökningar. Öland fick ca 15% - och resten av landet fick dela på de resterande 5 procenten. Har jag fel? Detta förhållande ändrades på 80-talet om jag minns rätt.

Det har med andra ord grävts väldigt mycket i Uppland – men väldigt lite i övriga landet. I Götaländerna är t.ex. inte en enda storhög utgrävd eftersom ”oavsett vad vi skulle hitta i dem så ändar det inte vår historieskrivning”. (Det är en av de mest korkade förklaringar jag har hört i mitt liv).

Det här är nog en sanning med modifikation.

Om man talar forskningsgrävningar så har nog merparten skett i Mälardalen fram tills 80/90-tal, beroende på den fysiska närheten till två arkeologiska fakulteter och riksantikvarieämbetets huvudkontor. Samtidigt så är inte obalansen så stor som man skulle kunna tro. Tex så har jag för mig att antalet undersökta gravar i Mälardalen innan 1980-talet inte mer än kanske 20-25% högre än antalet i tex Götalandskapen.

Om man tittar på exploateringsarkeologin i stället, så blir det ännu svårare att säga någonting säkert. Den drivs av exploateringsgraden i varje region, och är därmed varken ideologiskt eller politiskt färgad. Mälardalen, som är landets tätast befolkade region, har dock en naturlig fördel helt enkelt genom en hög exploateringsgrad. Det betyder dock inte att det har utförts massiva exploateringsgrävningar i området. Miljonprogrammet lade på många sätt grunden för dagens exploateringsarkeologi, men den gav upphov till mycket begränsad arkeologi. I stort sett grävdes bara synliga gravfält. Den samtida utbyggnaden av motorvägar och tågräls föregicks endast sporadiskt av arkeologiska undersökningar. På många sätt ligger tex Malmöregionen före när det gäller boplatsarkeologin.

Att inga storhögar har grävts i Götalandskapen är beklagligt, men inget konstigt. I Mälardalen, där antalet storhögar är många gånger större, har endast en 5-10% undersökts arkeologiskt, och ingen de senaste 50 åren. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Roskildefreden
« Svar #26 skrivet: januari 22, 2012, 19:27 »
Diskussionerna avviker mer och mer från huvudämnet men det som Sven Lagman beskriver tycker jag är angeläget. Myterna kring Roskildefreden och det svenska övertagandet av Skåne, Blekinge och Halland.

Det är den andra diskussionen i denna tråd. Utgångspunkten, som jag uppfattar det var om flera hundra år gamla fredsavtal kan sägas upp idag.

Nästa fråga är om Malmö Stad förvaltar kulturarvet på rätt sätt.

Var det grävs mest i Sverige är ytterligare ett ämne som kanske skall ha sin egen tråd, om ämnet inte redan behandlats flera gångar. I detta fall, och när det gäller gravhögar från bronsåldern verkar Halland ligga i framkanten:

http://www.arkeologiuv.se/cms/extern/arkeologiuv/uppdrag_uv/uppdrag_2010/ranneslov_34/ranneslov_34.html

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Roskildefreden
« Svar #27 skrivet: januari 22, 2012, 20:07 »
Oavsett hur mycket eller hur litet det grävs för och var detta sker måste det vara fel i politikernas synsätt (vilka har ansvaret för att påverka lagar och bestämmelser) att så helt utestänga allmänheten från att vara uppdaterade på och lära om och av vårt gamla kulturarv. Ärligt talat, vad ska vi med alla arkeologiska fynd till, lagrades i väldiga magasin, om det inte via samhällets resurser ges ekonomiska möjligheter för fackkunnig personal att använda dessa i forskning, utställningar, undervisning, medial uppmärksamhet etc. Detta är en fullständigt absurd situation.

Instämmer till 100%, hela situationen är absurd, inte minst om man ser till antalet arkeologer som utbildas varje år. 
 
Men samtidigt, välkommen till landsortens verklighet. Här beskrivs vår historia i vrår på hembygdsmuseet!
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roskildefreden
« Svar #28 skrivet: januari 23, 2012, 10:41 »
Rent teoretisk: Även om skåningarna till äventyrs hade önskat återförening med Danmark hade det knappast varit aktuellt att säga upp Roskildefreden. ( I verkligheten är det bara en fråga om mera inre självstyre i Skåne)
I andra länder, som Baskien, Sydostesien, Tjetjenien, Irakiska kudista,Kaliningrad, Karelen  eller Kashmir kan krav på folkomröstningar om områdets ställning bli aktuella i framtiden.
Skottland är dock ett kungarike i union med England, och här därför annan status än de ovannämnda områderna.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Roskildefreden
« Svar #29 skrivet: januari 23, 2012, 18:24 »
nej, utgångspunkten är egentligen vilket fredsavtal är det nu gällande, om man nu antar att en krigsförklaring upphäver fredsavtalet, så borde ju Roskildefreden inte varit giltig speciellt länge, för Skånes del torde det vara mer rimligt att tala om Köpenhamnsfreden istället, även om Roskildefredens innehåll bara blev bekräftat, men är det då freden Kiel som är den nu gällande mellan Sverige och Danmark???

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Roskildefreden
« Svar #30 skrivet: januari 24, 2012, 07:10 »
Ja, det måste vara den senaste freden mellan två länder som gäller i sådana sammanhang eftersom detta förutsätter att man då kommit överens och lagt gammalt groll bakom sig.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Roskildefreden
« Svar #31 skrivet: januari 24, 2012, 08:08 »
Jag skulle sätta en tia på Sveriges fördrag med EU. Finns en icke-angreppspakt om jag inte är helt fel på det och att alla territoriella krav på andra medlemmar skall vara avgjorda innan medlemskap godkänns.

Pratar vi rena krigsaktiviteter pekar Sven lagmans lista rätt.
Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Roskildefreden
« Svar #32 skrivet: januari 24, 2012, 10:55 »
OT kanske, men visst finns det några länder som inte skrivit fredsfördrag med Tyskland efter ww2?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roskildefreden
« Svar #33 skrivet: januari 25, 2012, 10:15 »
Sverige är officiellt i krig med San Marino sedan 1812- landet undertecknade inte fredsavtalet.
Nordkorea är formellt i krig med Sydkorea ,FN och USA - det finns bara ett stilleståndsavtal.
Tyskland däremot slöt fredsfördrag med Sovjetunionen med flera 1991.

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Roskildefreden
« Svar #34 skrivet: januari 31, 2012, 10:59 »
Sverige är officiellt i krig med San Marino sedan 1812- landet undertecknade inte fredsavtalet.
Nordkorea är formellt i krig med Sydkorea ,FN och USA - det finns bara ett stilleståndsavtal.
Tyskland däremot slöt fredsfördrag med Sovjetunionen med flera 1991.
Senaste gången San Marino låg i krig var 1463 enligt Hexmasters Faktoider.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Roskildefreden
« Svar #35 skrivet: januari 31, 2012, 19:57 »
då tycker jag vi invaderar San Marino...